خودروسازان

مدیران بنگاه‌های خودروسازی می‌گویند به‌طور میانگین با تولید هر خودرو ۳۰ تا ۴۰ میلیون و در برخی موارد تا 60میلیون تومان زیان می‌کنند. این درحالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند با وجود زیان نزدیک به 100هزارمیلیاردتومانی، خودروسازان بزرگ کشور در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیران بنگاه‌های خودروسازی می‌گویند به‌طور میانگین با تولید هر خودرو ۳۰ تا ۴۰ میلیون و در برخی موارد تا 60میلیون تومان زیان می‌کنند. این درحالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند با وجود زیان نزدیک به 100هزارمیلیاردتومانی، خودروسازان بزرگ کشور در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. پیش‌تر هم احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درخصوص بزرگی زیان خودروسازان اعلام کرده بود: «برای شرح بزرگی این عدد همین بس که اگر این زیان انباشته را بر تعداد کل ایرانیان تقسیم کنیم، به هر ایرانی یک‌میلیون تومان می‌رسد. هرچند این سرمایه در میان متقاضیان خرید خودرو به روش قرعه‌کشی تقسیم شده است، شرکت‌های خودروسازی در سال‌های برجام و ثبات اقتصادی سودده بوده‌اند و در سال‌های اخیر و تحت ‌فشار قیمت‌گذاری دستوری به این زیان هنگفت دچار شده‌اند.» این درحالی است که بهزاد رحیمی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس درخصوص راهکارهای کاهش زیان خودروسازان گفت: «خودروسازان باید به موضوع تحقیق‌وتوسعه توجه ویژه داشته باشند. هرچند خودروسازی‌ها در سال‌های اخیر اقداماتی برای ارتقای تحقیق‌وتوسعه انجام داده‌اند، اما این شرکت‌ها باید برای جبران عقب‌ماندگی‌های قبلی تلاش بیشتری کنند.» این نماینده مجلس درخصوص احتمال آزادسازی واردات خودرو از سوی دولت سیزدهم معتقد است: «باتوجه ‌به فشار شدیدی که از سمت بازار ارز وجود دارد، حتی در صورت آزادسازی واردات خودرو نیز امکان واردات گسترده خودرو وجود ندارد و در صورت واردات گسترده، بعید است نرخ ارز در این محدوده باقی بماند. از طرف دیگر، قیمت بسیاری از محصولات ایران‌خودرو و سایپا در شرایط آزادسازی قیمتی نیز در محدوده ۷ تا ۱۰ هزار دلار قرار می‌گیرد که در این کلاس قیمتی، کمتر خودرو صفری در دنیا یافت می‌شود.»

متقاضیان خودرو معتقدند خودروسازان از نظر کیفی محصولاتی در خور نیاز و بازار کشور تولید نمی‌کنند. راهکار پیشنهادی شما برای جلب نظر مشتریان خودروسازان چیست؟
مدیران خودروسازی‌ها باید بودجه مناسبی برای بخش R&D در نظر بگیرند. در شرایطی که بودجه مربوط به تحقیق‌وتوسعه در صنعت خودروکم است، نمی‌توان انتظار داشت پلت‌فرم‌های مناسب و خودروهای به‌روز و پیشرفته‌ای تولید شود. متاسفانه مدیران خودروسازی‌ها به توانمندی‌های داخلی بی‌توجهی شده‌اند. درحالی‌که اکنون در کشور طراحان متخصص بسیاری حضور دارند، اما به آن‌ها اجازه اظهارنظر در صنعت خودرو داده نمی‌شود.

صنعت خودرو در چند سال گذشته یکی از مهم‌ترین اهداف تحریم‌های آمریکا بوده است. برای کاهش فشار سیاست خارجی بر این صنعت چه باید کرد؟
صنعت خودرو دنیا هر سه سال یک بار به‌روز می‌شود، اما خودروسازان به دلیل تحریم‌های خارجی و یک‌سری دلایل داخلی نتوانسته‌اند همگام با همتایان جهانی خود گام بردارند. البته آنان می‌توانند براساس توان داخلی زمینه به‌روزرسانی محصولات را فراهم کنند. بخشی از وضعیت کنونی صنعت خودرو ناشی از ضعف مدیریت است. آن‌ها از بودجه‌های مربوط به R&D می‌کاهند و به سایر بخش‌ها اختصاص می‌دهند، درحالی‌که با نگاه ویژه به این بخش می‌توان بسیاری از مشکلات صنعت خودرو مانند کیفیت را رفع کرد.

آیا به‌نظر شما دولت آقای روحانی در رویارویی با مشکلات صنعت خودرو و کاهش فشارهای خارجی ناشی از تحریم‌ها موفق عمل کرده است؟
دولت اول و دوم آقای روحانی دو راه کاملا متفاوت را نسبت به یکدیگر تجربه کرده‌اند. دولت یازدهم در حالی قدرت را تحویل گرفت که در سال ۹۲ تولید خودرو با افت محسوسی همراه شده بود. در آن سال درمجموع تولید انواع خودرو به عدد ۷۳۷هزار دستگاه رسیده بود، اما رئیس‌جمهور با رویکرد اصلاح شرایط به بازار خودرو ورود کرد و با آغاز مذاکرات برجام تولید خودرو دوباره اوج گرفت و قیمت‌ها به سمت بازاری‌شدن حرکت کرد. در دولت یازدهم قیمت کارخانه و بازار بسیار نزدیک به هم و واردات خودرو نیز تقریبا به‌صورت آزاد در حال انجام بود. اما در دولت دوم روحانی و با شروع تحریم‌ها و رشد شدید نرخ ارز، شورای رقابت مانع افزایش قیمت‌ها شد و زیان انباشته خودروسازان از همان سال‌ها دوباره مشکل‌ساز شد.

با توجه اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو، فضای رقابتی در بازار خودرو کشور وجود ندارد. به نظر شما بزرگ‌ترین معضل صنعت خودرو چیست؟
قطعا یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد صنعت خودرو دیده می‌شود، انحصاری است که این صنعت با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ انحصاری که خود خودروساز هم راضی به حذف آن است. خودروسازان در خرداد سال جاری (۱۴۰۰)، خواستار آزادسازی واردات خودرو هم‌زمان با آزادسازی قیمت خودرو در داخل شدند. این شاید نخستین بار است که خودروسازان حتی حاضر به آزادسازی واردات شده‌اند.

آیا شیوه فروش محصولات خودروسازان کمک کرده است مصرف‌کنندگان واقعی شناسایی شده و دست سوداگران از بازار خودرو کوتاه شود؟
با توجه ‌به رشد نرخ محصولات خودروسازان، ثبت نام خودرو سود زیادی را نصیب برندگان قرعه‌کشی می‌کند. عایدی سوداگران در بازار محصولات ایران‌خودرو در سال ۹۹ در بازه خرداد تا دی‌ماه بین ۵۹ تا ۷۴ درصد بوده، این در حالی است که برای محصولات سایپا این عدد کمتر و بین ۶ تا ۴۳درصد بوده است. این نشان می‌دهد عمده رانت در صنعت خودرو در مورد محصولات ایران‌خودرو در جریان است. همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد خودروسازان به دلیل همین رانت بزرگ راضی به آزادسازی واردات هستند زیرا در شرایط کنونی بخش مهمی از سود در اختیار برندگان قرعه‌کشی قرار می‌گیرد و چیزی جز زیان نصیب خودروسازان بزرگ نمی‌شود.

خودروسازان به دلیل سهم مهمی که از بازار دارند از جانب رقبای خارجی خود بسیار تهدید می‌شوند، همچنین رسانه‌های منتقد با اشاره به حمایت‌های دولتی از فضای انحصاری در این صنعت گلایه دارند، به نظر شما برای شکست فضای انحصاری چه باید کرد؟
شرایط نابسامان صنعت خودرو کشور در زمینه خودروهای سواری به گردن دو خودروساز بزرگ افتاده است. اما در این روزها این دو شرکت به ‌خوبی فهمیده‌اند که قیمت‌های کنونی فروش آن‌ها حتی در شرایط آزادسازی قیمت‌ها نیز تهدیدی برایشان نیست و دولت بیش از خودروسازان نسبت به آن باید نگران باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =