خودروهای آلمان

کسانی که صرفا می‌خواهند یکی از گزینه‌ها (خودروهای شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی) را انتخاب کنند با این خطر مواجه هستند که تاثیرگذاری و نفوذ خود را در فرآیند سیاسی از دست بدهند. در نتیجه تصویب یک سیاست علیه استفاده از خودروهای شخصی چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد. اما از سویی تصویب یک سیاست کاملا مبتنی بر استفاده از خودروهای شخصی نیز جواب نمی‌دهد

طرفداران استفاده از دوچرخه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی سعی دارند همه را متقاعد کنند که باید استفاده از خودروهای سواری و شاسی‌بلندها را به خاطر پاکسازی محیط‌ زیست کنار بگذارند، اما براساس پژوهش جدیدی که توسط مرکز تحقیقات خودرویی آلمان (CAR) صورت گرفته مشخص شده که علاقه‌مندان به استفاده از خودرو همچنان در برابر کنار گذاشتن مالکیت خودروهای فردی مقاومت دارند و علاوه بر راحتی فردی ترس از ویروس کرونا نیز در این خصوص تاثیرگذار بوده است.

هم این و هم آن!

فردیناند دودنهوفر استاد پژوهشگر موسسه تحقیقات خودرویی آلمان در گزارش گفته که تصمیم‌گیرندگان به قدرت جاذبه خودروها بایدعادت کنند و آن را در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود در نظر بگیرند.

دودنهوفر در گزارش خود نوشته: «به همین خاطر تصمیمات مربوط به حمل و نقل در شهرهای آلمان مساله این آیا آن گزینه نیست و بیشتر هم این و هم آن گزینه را در بر می‌گیرد. کسانی که صرفا می‌خواهند یکی از گزینه‌ها (خودروهای شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی) را انتخاب کنند با این خطر مواجه هستند که تاثیرگذاری و نفوذ خود را در فرآیند سیاسی از دست بدهند. در نتیجه تصویب یک سیاست علیه استفاده از خودروهای شخصی چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد. اما از سویی تصویب یک سیاست کاملا مبتنی بر استفاده از خودروهای شخصی نیز جواب نمی‌دهد».

غیرعملگرایانه بودن جایگزین‌ ها

در رسانه‌های مختلف با کارشناسان بسیار زیادی روبه‌رو هستیم که اصرار دارند شهرئوندان چاره‌ای جز پذیرش یک گزینه‌ ندارند و به گفته آن‌ها مردم باید خوروهای خود را کنار بگذارند و آن‌ها را با استفاده از اتوبوس‌ها و قطارها یا دوچرخه (در صورتی که برف و بوران نباشد و گرمای بالای 40 درجه به شهرها نزده باشد)‌ جایگزین کنند. همچنین به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران اتحادیه اروپاتصمیم گرفته‌اند که روزهای استفاده از موتورهای احتراق داخلی به آخر رسیده و تا الکتریکی شدن تمامی خودروهای موجود در جاده‌ها لحظه‌شماری می‌کنند.

با توجه به این‌که خودروهای الکتریکی بنا به میانگین دستمزدها همچنان گران و دور از دسترس محسوب می‌شوند، تنها یک برداشت باقی می‌ماند و آن هم این‌که تنها اتوبوس‌ها، قطارها، دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی برای عموم مردم قابل استفاده خواهد بود.

به گفته آقای دودنهوفر داده‌های تحقیقات او حاکی از آن است که این کار اشتباه بزرگی است. او گفته که گرایش به مالکیت خودروهای شخصی فقط به نواحی روستایی یا دور از شهرهای بزرگ که در آن حمل و نقل عمومی کیفیت شهرهای بزرگ را ندارد، مربوط و محدود نمی‌شود و بلکه در شهرهای بزرگی که در آن اتوبوس‌ها و قطارها وجود دارند نیز ما شاهد گرایش مردم به خرید و مالکیت خودروهای شخصی هستیم.

به گفته‌ آقای دودنهوفر «این گرایشی که اغلب ادعا خمی‌شود علیه مالکیت خودروهای شخصی به وجود دارد، مشاهده نمی‌شود. بلکه ما شاهد رفتار کاملا متافاوتی از سوی خریداران آلمانی هستیم. مردم آلمان خواهان خودروهای بیشتر هستند و این حتا در حالی اتفاق می‌افتد که آن‌ها عملا مسافت‌های کوتاه‌تری را پشت فرمان می‌نشینند».

آمار آلمانی!

تعداد خودروهای فعال در آلمان در پایان سال 2020 به 48.2 میلیون دستگاه افزایش پیدا کرد و این بدان معناست که برای هر هزار نفر 580 دستگاه خودرو وجود دارد و این در حالی است که روند خرید رو به افزایش است.

آقای دودنهوفر در این زمینه گفت: «داده‌ها حاکی از آن است که این گرایشی که اغلب ادعا می‌شود آلمان علیه خرید و استفاده از خودروهای شخصی دارند اشتباه است». آن‌جان کومار تحلیل‌گر موسسه فراست اند سالیوان در همین راستا می‌گوید تاثیر ویروس کرونا استفاده و مالکیت از خودروها را به خاطر جنبه‌های محافظت از سلامت در اروپا جذاب‌تر کرده است، این در حالی است که دور کاری و کار از خانه سفرهای درون شهری و محلی را کمتر کرده است. این تغییر سبک می‌تواند به نفع استفاده از خودروهای برقی باشد و به استفاده بیشتر آن‌ها کمک کند».

براساس گزارش CAR بیشتر شهرهای بزرگ آلملن- یعنی 22 شهر از 25 شهر از جمله برلین،هامبورگ، کلن، فرانکفورت، دوسلدورف، اشتورتگارت و دورتموند در طول سال 2020 شاهد افزایش مالکیت خودرو بودند. شهرهایی که شاهد این روند نبودند شامل مونیخ، ولفسبورگ و اینگولشات می‌شوند که اتفاقا مقر سه برند خودروساز بزرگ آلمانی، یعنی ب‌ام‌و، فولکس واگن و آئودی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =