کد خبر: 235783
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
صفحه‌کلاچ

صفحه‌کلاچ یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که باید به‌صورت مرتب به آن رسیدگی شود. چرا که خراب شدن آن آسیب جدی به‌خودرو وارد می‌کند و عدم‌تعویض به‌موقع این قطعه علاوه‌بر وارد آوردن آسیب به‌خودرو سبب کاهش کارایی آن نیز می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،صفحه‌کلاچ یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که باید به‌صورت مرتب به آن رسیدگی شود. چرا که خراب شدن آن آسیب جدی به‌خودرو وارد می‌کند و عدم‌تعویض به‌موقع این قطعه علاوه‌بر وارد آوردن آسیب به‌خودرو سبب کاهش کارایی آن نیز می‌شود. درواقع این صفحه‌کلاچ است که سبب حرکت خودرو و انتقال نیرو از موتور به‌چرخ می‌شود و به‌راننده در تعویض دنده کمک می‌کند. بنابراین تعویض به‌موقع این قطعه سبب روان شدن تعویض دنده‌ها و همچنین افزایش شتاب خودرو خواهد شد.
درهمین راستا کارشناسان همواره توصیه می‌کنند دیسک‌وصفحه خودرو را هم‌زمان باهم تعویض کنید و این درحالی است که به‌علت جایگاه و محل قرارگیری دیسک، چک کردن وضعیت این قطعات چندان راحت نیست. بنابراین درصورت تمام شدن دیسک، این مساله روی صفحه اصطکاک ایجاد می‌کند و تعویض به‌موقع هر دو قطعه سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود. همچنین از آسیب رسیدن به‌ خودرو نیز جلوگیری می‌شود. اما یکی از علائم تمام شدن دیسک، بد جا رفتن دنده بوده که با صدای قیژ قیژ کلاچ همراه است و درصورت احساس چنین مشکلی در خودرو باید بلافاصله نسبت به‌رفع آن اقدام شود. درغیر این صورت ممکن است برنجی‌های جعبه‌دنده دچار خوردگی یا به‌اصطلاح کچلی شوند.
میانگین عمر دیسک‌وصفحه خودرو بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر ارزیابی شده است. اما توصیه می‌شود به‌این رقم اکتفا نکنیم و برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های احتمالی و برخورداری از رانندگی باکیفیت، این قطعات را سریع‌تر تعویض کنیم. به‌طور کلی توصیه می‌شود اگر خودرو به‌صورت مرتب در ترافیک و سربالایی و سرپایینی درحال حرکت است، صفحه‌کلاچ باید خیلی سریع‌تر از آنچه گفته شد، ‌تعویض شود. بنابراین با توجه به‌نوع رانندگی استاندارد، زمان تعویض دیسک‌وصفحه متفاوت خواهد بود. به‌گونه‌ای که ممکن است عمر دیسک‌وصفحه در خودروهای به‌کار گرفته‌شده در مسیرهای بین شهری با توجه به‌این‌که نیاز چندانی به‌تعویض دنده ندارند، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر نیز باشد.
بنابراین رانندگی با سرعت زیاد، وارد آوردن فشار به‌ موتور حین رانندگی در سربالایی و سرپایینی و نگه ‌داشتن خودرو در سربالایی تنها با استفاده از دنده، از مهم‌ترین عوامل کاهش عمر مفید دیسک‌وصفحه محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =