اتوبوس های مسافرتی

بیش از یک سال ممنوعیت و محدودیت سفر، صنعت گردشگری ایران را در آستانه نابودی کامل قرار داده، اما اکنون مدتی است شیوه‌ای جدید از مسافرت باب شده که شاید بتواند اندکی به صنعت فاجعه‌زده گردشگری کمک کند: سفرهای قسطی.

به گزارش «اخبار خودرو»،طی روزهای اخیر، آمار مرگ‌ومیر بر اثر ویروس کووید-19 در ایران، رکورد زده و از 420 نفر فراتر رفت. این در حالی است که مقامات مسئول هشدار داده‌اند طی 10روز آینده، این آمار می‌تواند به 600 و حتی 800 فوت در روز برسد که نه فقط بی‌سابقه خواهد بود، که احتمالا ایران را به رتبه نخست در زمینه مرگ‌ومیر کرونایی در جهان برساند. تصاویری که از درون بیمارستان‌ها دست‌به‌دست می‌شوند و زمزمه‌های کمبود شدید دارو و تجهیزات درمانی هم به اندازه کافی گویا و هشداردهنده هستند. در این میان، پیشنهاد شد یک تعطیلی دو هفته‌ای و سراسری، این بار با سختگیری‌های بسیار شدید در کشور اعمال شود. با این حال، فارغ از نتایج مثبتی که این تعطیلی احتمالی می‌تواند داشته باشد (که تا لحظه تنظیم این گزارش خبر تازه‌ای در مورد آن منتشر نشده) بسیاری از کسب‌وکارها قطعا از اجرای آن متضرر خواهند شد. صنعت گردشگری یکی از این حوزه های کسب‌وکار است که البته تا همین حالا هم به اندازه کافی ضربه خورده، این در حالی است که حتی با وجود رونمایی از طرح‌هایی همچون سفرهای قسطی که همزمان توسط بخش خصوصی و البته دولت پیگیری می‌شد، باز هم حال این صنعت بهتر نشده است. در عین حال، گویا اوضاع در این صنعت به اندازه‌ای وخیم است که برخی صاحبان اتوبوس‌های گران گردشگری، بازار ایران را به قصد بازار کشورهایی همچون عراق ترک می‌کنند.

بیش از یک سال ممنوعیت و محدودیت سفر، صنعت گردشگری ایران را در آستانه نابودی کامل قرار داده، اما اکنون مدتی است شیوه‌ای جدید از مسافرت باب شده که شاید بتواند اندکی به صنعت فاجعه‌زده گردشگری کمک کند: سفرهای قسطی.

سفرهای قسطی: شوک کم‌اثر به یک صنعت فاجعه‌زده
سفرهای قسطی پیش از این هم رواج داشتند، اما اکنون مدتی است تعداد وب‌سایت‌ها و آژانس‌های مسافرتی که خدمات قسطی سفر را عرضه می ‌کنند درحال افزایش است.
به گفته فعالان این حوزه، در سال‌های اخیر به دنبال تورم و افزایش قیمت ‌ها، تعداد متقاضیان مسافرت‌های قسطی هم افزایش پیدا کرده است.
از طرفی، همه‌گیری کرونا به منزله تیر خلاصی به صنعت گردشگری بوده هرچند تصور می‌شد شاید سفرهای قسطی بتواند تا حدی آن را احیا کند.
سر و کله این شکل از سفر حتی پیش از همه‌گیری کرونا هم پیدا شده بود. در دی ماه سال 1397، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برنامه‌ای برای سفر ارزان پیشنهاد کرد که بر اساس آن قرار بود بسته‌های سفر ارزان در نظر گرفته شود که شامل یک پیش پرداخت و اقساط ماهانه بودند. ولی تیموری، معاون وقت وزارت گردشگری گفته بود: «دفاتر مسافرتی با یکی دو بانک صحبت کرده‌اند تا مسافر مجبور نباشد تمام هزینه را یک‌جا پرداخت کند. مثلا یک خانواده سه ‌نفره این بسته سفر را از یک آژانس می‌گیرد، پیش‌پرداختی را می ‌پردازد و برای پرداخت بقیه هزینه، به صورت قسطی به توافق می‌رسند.»
با این همه، این برنامه عملا اجرا نشد. سیل‌های بهاره در سال 1398 و بعد هم همه‌گیری کرونا کار را خراب کردند و صنعت گردشگری به محاق رفت. این در حالی است که با وجود شرایط دشوار، ظاهرا هنوز هم راه‌هایی برای نجات صنعت گردشگری وجود دارد.
اکبر رضوانیان، نایب‌رئیس جامعه بوم‌گردی کشور، به‌تازگی در این مورد به خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «به‌دلیل نزدیک به 2 سال بیکاری ناشی از شیوع کرونا، صنعت گردشگری تقریبا به طور کامل از بین رفته است. طی این مدت، مراکز اقامتی به ندرت مسافرپذیری داشته‌اند، این در حالی است که اکثر مسافران حتی در صورت سفر هم به خانه اقوام‌شان می‌روند و اقامت در هتل و بوم‌گردی تقریبا به صفر رسیده است.» او ادامه داد: «همه مشاغل از حمل‌ونقل عمومی گرفته تا سوپرمارکت‌ها باز هستند. آیا خطر سفر بیشتر از شلوغی‌های مترو تهران است؟ باید واقع‌بین باشیم، مشاغلِ زیان‌دیده بعد از 2 سال چگونه می‌توانند دوام بیاورند؟»

بیکاری اتوبوس‌های مسافرتی و مهاجرت صاحبان اتوبوس
ازآن‌سو حسین اسکندری، صاحب یک اتوبوس اسکانیا که با تورهای بخش خصوصی کار می‌کند، در گفت و گو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «وضعیت اصلا خوب نیست و سفرها به شدت کم شده‌اند. همین تعداد سفر هم به خاطر فصل تابستان است و احتمالا با شروع پاییز تعداد از این هم کمتر می‌شود. اتوبوس مسافرتی را هم نمی‌توان برای کار دیگری در نظر گرفت و حتی سرویس ادارات هم از اتوبوس‌های کوچک تر استفاده می‌کنند.»
او ادامه داد: «خنده‌دار است با یک اتوبوس چند میلیارد تومانی نتوانی حتی هزینه استهلاک خود اتوبوس را در بیاوری. در این مدت، خیلی از همـــکاران ما به جاهایی مانند اربیل عراق رفته‌اند و با تورهای این منطقه کار می‌کنند.»
اسکندری ادامه داد: «برخی شهرها مثل مشهد، شهرهای شمالی و کیش یا قشم هنوز هم مسافرپذیری در قالب هتل و بوم‌گردی دارند، اما تعداد تورهای گروهی و اقامت در هتل و بوم‌گردی در شهرهای دیگر به صفر نزدیک شده و آن طور که ما از وضعیت همکاران‌مان در شــــــهرهای دیگر اطلاع داریم، شرایط تقریبا همه‌جا به همـــــین شکل است.»
او ادامه داد: «چند ماه پیش قرار بود کارت‌ها و تسهیلاتی برای سفر در اختیار افراد قرار بگیرد که درواقع حکم اعطای وام به بخش گردشگری را داشت، اما وقتی وضعیت مالی مردم هم مناسب نباشد، استقبال از این موضوع نیز وجود نخواهد داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

آخرین اخبار