کد خبر: 235815
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
کامیون ‌های کارکرده

با توجه به اینکه مالک کامیون فرسوده و واردکننده کامیون سه سال کارکرد در ابتدا باید 100 درصد هزینه گمرک را پرداخت کند فشار زیادی را متحمل می‌شود و ممکن است گمرک پس از شماره‌گذاری دیگر 25 درصد تخفیف گمرکی را لحاظ نکند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،رئیس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشور درباره تصمیم اخیر دولت مبنی بر ترخیص کامیون‌های سه سال کارکرد بدون ارائه گواهی اسقاط توضیحاتی را مطرح کرد. محمدحسین گودرزی در این خصوص گفت: طبق قانون کشور کامیون‌های سه سال کارکرد با 25 درصد تخفیف گمرکی مجوز ورود به کشور را دارند که بر این اساس معادل هر کامیون وارد شده یک کامیون فرسوده با سه تن فلورانس (کمتر و بیشتر) اسقاط خواهد شد و پس از تحویل گواهی اسقاط یا به عبارتی کارت هوشمند به گمرک، از 25 درصد تخفیف گمرکی بهره‌مند شده و کامیون ترخیص خواهد شد اما دولت اخیرا تصمیم گرفته برای ترخیص کامیون‌های سه سال کارکرد کل هزینه گمرک را از صاحب کامیون بگیرد و آن را ترخیص کند اما گواهی اسقاط را هنگام شماره‌گذاری به صاحب کامیون تحویل دهید تا از تخفیف گمرک استفاده کند که این اقدام برخلاف مصوبه دولت است.
وی در ادامه با انتقاد از این اقدام دولت تصریح کرد: با توجه به اینکه مالک کامیون فرسوده و واردکننده کامیون سه سال کارکرد در ابتدا باید 100 درصد هزینه گمرک را پرداخت کند فشار زیادی را متحمل می‌شود و ممکن است گمرک پس از شماره‌گذاری دیگر 25 درصد تخفیف گمرکی را لحاظ نکند.
عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور افزود: از طرف دیگر ممکن است پس از ترخیص کامیون پلیس راهور هنگام شماره‌گذاری بدون دریافت گواهی اسقاط و کارت هوشمند کامیون را پلاک کند که پس از آن دیگر کسی پاسخگو نیست و تضمینی در این زمینه وجود ندارد. گودرزی ادامه داد: همچنین با این اقدام تعداد زیادی گواهی اسقاط در مراکز اسقاط انباشت شده و رکود اقتصادی در کشور را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر با تعطیلی مراکز اسقاط مردم هوای آلوده را استنشاق می‌کنند و کشتارهای جاده‌ای ادامه خواهد داشت. رئیس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشور بیان کرد: علیرغم این‌که قوانین خوبی در کشور داریم اما مجریان خوبی نداریم و تنها مشکل ما سومدیریت و عدم اجرای قوانین است که از دولت آینده انتظار داریم در این خصوص تجدیدنظر کند.
به گزارش خبر خودرو، گودرزی در پایان در خصوص میزان گواهی‌های اسقاط صادر شده کامیون گفت: دولت تعداد کامیون‌های وارد شده را دو هزار و 600 دستگاه کامیون اعلام کرده اما متاسفانه تعداد گواهی‌های اسقاط شده تا پایان سال جاری به این میزان نخواهد رسید و به نظر می‌رسد کمتر از 300 ، 400 دستگاه کامیون اسقاط شده است. ضمن اینکه با وجود قیمت‌های سرسام‌آور کامیون‌های فرسوده که اکنون به بیش از 500 میلیون تومان رسیده اما مراکز اسقاط با بودجه شخصی خود در حال اسقاط کامیون هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =