کارخانه‌های باتری‌ساز

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی تمایل دارند محصولات خود را در اروپای شرقی تولید کنند. چراکه از هزینه‌های کمتر نیروی کار و تولید بهره‌مند می‌شوند. این مزایا و مجاورت با مشتریان مهم سبب جذب تولیدکنندگان باتری به‌این منطقه شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،با افزایش الکتریکی‌سازی صنعت حمل‌ونقل باتری‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و امروزه بیش‌تر سلول‌های باتری لیتیوم-یون توسط تولیدکنندگان آسیایی تامین می‌شوند. با این حال، اروپا درحال حاضر سرعت خود را برای دستیابی به‌امکانات بیش‌تر افزایش داده است. سیاست‌گزاران اروپایی و نمایندگان صنعت می‌خواهند از وابستگی به‌واردات فاصله بگیرند و ظرفیت‌های تولید را افزایش دهند. تولیدکنندگان آسیایی تازه وارد بازار شده‌اند و به‌گفته شرکت تحقیقات بازار Benchmark Mineral Intelligence، ظرفیت تولید سلول‌های باتری تا سال 2030 می‌تواند به 300 گیگاوات-ساعت برسد. درهمین راستا بسیاری از کشورها، درحال حاضر به‌جایگاه خود در آینده این صنعت نگاه دقیقی دارند.
اسکاندیناوی: شبه‌جزیره اسکاندیناوی نه‌تنها به‌مکانی کلیدی برای تولید باتری‌های اروپایی تبدیل می‌شود، بلکه به‌عنوان مرکز نوآوری نیز شناخته خواهد شد. درنروژ و سوئد، شرکت‌های متعددی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کنند و این کشورها قصد دارند از شرایط مطلوب اسکاندیناوی به‌بهترین نحو استفاده کنند. ترکیب برق منطقه، استفاده از انرژی باد و نیروگاه‌های آبی، امکان تولید باتری‌های لیتیوم-‌یونی را فراهم می‌کند. این درحالی است که در این مناطق ذخایر طبیعی بسیاری از مواداولیه مهم مانند گرافیت و نیکل نیز وجود دارد. شرکت‌های حاضر در این مناطق همچنین درنظر دارند فناوری‌های جدیدی را نیز در این زمینه کشف کنند. این شرکت‌ها قصد دارند راه‌حل‌های قوی‌تر، کارآمدتر و ارزان‌تری را برای ذخیره‌سازی باتری برای بازارهای اروپا ارائه دهند.
انگلستان: صنعت‌خودرو به‌طور سنتی نقش کلیدی در اقتصاد بریتانیا دارد. جایی که سالانه بیش از 1.3 میلیون‌دستگاه خودرو از خطوط مونتاژ خارج و بخش بزرگی از آن‌ها ‌نیز صادر می‌شوند. علاوه‌بر برندهای داخلی مانند مینی و رولزرویس، تولیدکنندگان آسیایی از جمله نیسان و تویوتا نیز کارخانه‌هایی را در این جزیره برپا کرده‌اند؛ اما اخیرا تولید این خودروسازان کاهش یافته است. اینجاست که ایجاد کارخانه‌های تولید باتری می‌تواند با این روند مقابله کرده و مشاغل جدیدی ایجاد کند. به‌عنوان مثال نیسان درحال برنامه‌ریزی برای توسعه کارخانه باتری خود درشهر بندری ساندرلند است. اگرچه این برند تصمیم‌ گرفته است بخشی از عملیات تولید خودرو خود را به‌ژاپن منتقل کند. بازار داخلی، نزدیکی به‌بازارهای اتحادیه‌اروپا و ترکیب انرژی‌های سبز دراین جزیره، همگی شرایط را به‌نفع انگلستان رقم زده‌اند.
اروپای شرقی: بسیاری از شرکت‌های خودروسازی تمایل دارند محصولات خود را در اروپای شرقی تولید کنند. چراکه از هزینه‌های کمتر نیروی کار و تولید بهره‌مند می‌شوند. این مزایا و مجاورت با مشتریان مهم سبب جذب تولیدکنندگان باتری به‌این منطقه شده است. شرکت‌های آسیایی ترجیح داده‌اند در لهستان یا مجارستان گسترش یابند و به‌عنوان بخشی از صنعت نوظهور محسوب ‌شوند. با این حال به‌دلیل آن‌که برق در کشورهای اروپای شرقی به‌شدت متکی برسوخت‌های فسیلی است و انرژی‌های تجدیدپذیر چندان توسعه نیافته‌اند، تولید باتری در این کشورها CO2 بسیاری تولید خواهد کرد.
اروپای غربی و جنوبی: پروژه‌های جنوب غربی این قاره نمی‌توانند با برنامه‌های بلندپروازانه کشورهایی مانند اسکاندیناوی و اروپای شرقی رقابت کنند. با این وجود نخستین‌پروژه‌ها دراین منطقه درحال راه‌اندازی است. به‌عنوان مثال، نخستین کارخانه «گیگا» در فرانسه درحال ساخت در کنار چندین مرکز تحقیقاتی است و ساخت یک کارخانه تولید سلول در ایتالیا آغاز شده و اسپانیا نیز به‌زودی شاهد مونتاژ سلول‌های یون-لیتیونی کارخانه PSA خواهد بود که از چین وارد کرده و دربسته‌های باتری خود مورد استفاده قرار خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =