خودروسازان اروپایی

براساس برآوردهای صورت گرفته، این انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۲ سطح تقاضا به دوران پیش از کرونا بازگردد اما موانع زیادی بر سر درآمدزایی خودروسازان وجود دارد که از جمله می‌توان به افزایش بهای مواد مورد نیاز به ویژه فولاد و همچنین بحران کمبود (موقت) قطعات مورد نیاز در آینده‌ نزدیک اشاره کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس پیش‌بینی‌های اخیر کارشناسان این‌طور به نظر می‌رسد که سودآوری مورد نظر خودروسازان اروپایی برای سال ۲۰۲۲ آن‌طور ها هم که تصور می‌شد خوش‌بینانه نباشد و علیرغم بالا بودن میزان تقاضا، حاشیه سود این خودروسازان به خاطر بالا رفتن قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه‌ها و همچنین کمبود میکروچیپ‌های مورد نیاز در سطح پایینی باقی بماند.

براساس گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده تویوتا و فولکس‌واگن به عنوان بزرگترین کمپانی‌های خودروسازی جهان در نتیجه بدتر شدن شرایط کمبود میکروچیپ‌ها میزان تولید موردانتظار خود را کاهش داده‌اند که این مساله نشان‌گر وخامت بحران قطعات نیمه رسانا است.

بانک سرمایه‌گذاری UBS در گزارش اخیر خود اعلام کرده: «ما انتظار داریم که جهش ناگهانی درآمدهای صنعت خودروسازی اروپا در سال ۲۰۲۱ با وقفه مواجه شود.

براساس برآوردهای صورت گرفته، این انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۲ سطح تقاضا به دوران پیش از کرونا بازگردد اما موانع زیادی بر سر درآمدزایی خودروسازان وجود دارد که از جمله می‌توان به افزایش بهای مواد مورد نیاز به ویژه فولاد و همچنین بحران کمبود (موقت) قطعات مورد نیاز در آینده‌ نزدیک اشاره کرد».

استلانتیس

گروه خودروسازی استلانتیس که در ماه ژانویه از ادغام دو گروه PSA و فیات کرایسلر شکل گرفته در اوایل ماه اوت هدفش را در خصوص افزایش سودعملیاتی در سال را حدود ۱۰ درصد افزایش داد در حالی‌که پیش‌تر این گروه سودی بین ۵.۵ تا ۷ درصد را برای خود پیش‌بینی کرده بود.

در نیمه اول سال ۲۰۲۱، عایدی پیش از کسر بهره و مالیات استلانتیس ۱۰.۱ میلیارد دلار بود که این رقم در مقایسه با عایدی ۸۷۹ میلیون دلار این شرکت در سال ۲۰۲۰ رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

استلانتیس شامل برندهایی مانند جیپ‌، مازراتی، پژو، سیتروئن، اوپل، آلفا رومئو و واکسهال می‌شود. تحلیل‌گران بانک‌های سرمایه‌گذاری از جمله فرانک شووپه تحلیل گر بانک نورد دویچه لندزبنکه به ستایش از عملکرد مالی استلانتیس پرداخته‌اند. اما شووپه این کمپانی را همچنین به عنوان یکی از کم‌دوام‌ترین گروه‌های خودروسازی معرفی کرده و گفته که حذف هزینه‌ها و کاهش آن‌چه او «انباشت گسترده» نامیده باید ظرف چند سال آینده صورت بگیرد تا این گروه خوروسازی بتواند از پس ادغام برآید. هرچند بانک UBS با این مساله موافق نیست.

در گزارش این بانک آمده: «ما معتقدیم که استلانتیس به عنوان خودروسازی با قوی‌ترین امکان رشد باقی خواهد ماند و از هم‌افزایی‌های ناشی از ادغام بهره‌ خواهد برد و به بهترین شکل بحران کمبود میکروچیپ‌ها را پشت سر خواهد گذاشت.

رنو

اواخر ماه گذشته میلادی رنوی فرانسه میزان سودآوری نیمه اول سال را جاری خود را ۴۱۴ میلیون دلار اعلام کرد که این رقم در مقایسه با ضرر ۸.۵ میلیارد دلاری این شرکت در سال ۲۰۲۰ می‌تواند امیدوارکننده باشد.

رنو که اکنون سکان آن در دستان روکا دمیو است و برندهای لادا و داچیا و ائتلاف نیسان را شامل می‌شود گغته که امیدوار است برای کل سال بتواند حاشیه سود ۲.۸ درصدی مربوط به نیمه اول سال را حفظ کند.

مرسدس بنز

گروه خودروسازی دایملر نیرو عایدی پیش از کسر سود و مالیات خود را برای سه ماهه دوم سال ۶.۱ میلیارد دلار اعلام کرد که در مقایسه با ضرر ۲ میلیارد دلاری این گروه در دوره مشابه سال گذشته می‌تواند امیدوارکننده باشد.

تحلیل‌گران برنامه‌های تهاجمی مرسدس بنز را در مقایسه با ب‌ام‌و بیشتر دوست دارند. مرسدس گفته که بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ بیش از ۴۷ میلیارد دلار را صرف توسعه خودروهای برقی خواهد کرد. دایملر حاشیه سود خود برای سال ۲۰۲۱ را تغییر نداده و آن را بین ۱۰ تا ۱۲ درصد پیش‌بینی کرده است.

‌ب‌ام‌و

ب‌ام‌و در گزارشی درآمد خالص خود را در سه ماهه دوم سال ۵.۷ میلیارد دلار اعلام کرده است، این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته این شرکت متحمل ۲۵۰ میلیون دلار ضرر شده بود. این مساله باعث شده که ب‌ام‌و پیش‌بینی‌های خود را برای سودآوری خود در سال جاری افزایش دهد. حالا این خودروساز آلمانی انتظار دارد که حاشیه سود عملیاتی‌اش در سال جاری بین ۷ تا ۹ درصد باشد، در حالی‌که پیشتر آن را بین ۶ تا ۸ درصد اعلام کرده بود.

فولکس‌واگن

فولکس‌واگن هم اخیرا پیش‌بینی رشدی سودعملیاتی خود را بین ۶ تا ۷.۵ درصد اعلام کرده در حالی‌که قبل‌تر این رشد را بین ۵.۵ تا ۷ درصد اعلام کرده بود. در نیمه اول سال سودعملیاتی فولکس‌واگن ۱۳.۶ میلیارد دلار بود که رکوردی قابل توجه برای این گروه خودروسازی است.

آخرین رکورد فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۹ ۱۱.۹ میلیارد دلار بود. فولکس‌واگن گفته که عملکرد قوی این گروه در سودآوری مرهون برندهای گران‌قیمت آئودی و پورشه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =