​    ​تویوتا

بر این اساس کمپانی‌های مطرح اقدام به‌تست و ارزیابی محصولاتشان در این موسسه معتبر کرده‌اند و فهرست بلندبالایی از خودروهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی وجود دارد که موفق به‌کسب بالاترین سطح ایمنی شدند. در ادامه ما سه‌سدان آسیایی را که دو گزینه آن ژاپنی و یک گزینه‌اش کره‌ای هستند، بررسی می‌کنیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ ایالات‌متحده (IIHS) یکی از مراکز معتبر تست و ارزیابی تصادف خودروها در جهان شناخته می‌شود و اگرچه بسیاری از محصولات جدید خودروسازان مطرح در سازمان تست تصادف اروپا (یوروانکپ) موفق به‌کسب بالاترین امتیاز و سطح ایمنی در این سازمان می‌شوند، اما شاید چنین خودروهایی در تست‌های سخت‌گیرانه موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ ایالات‌متحده IIHS موفق به‌کسب جایگاه برتر به‌لحاظ ایمنی نشوند. با ورود به‌فصل جدید خودروسازی از سال 2020، IIHS با بازنگری در قوانین خود تست‌های سخت‌گیرانه‌ای را وضع کرده است که هرمحصول جدیدی از آن با موفقیت فارغ شود، عنوان بالاترین سطح ایمنی این موسسه یعنی TOP SAFETY PICK + را از آنِ خود می‌کند. بر این اساس کمپانی‌های مطرح اقدام به‌تست و ارزیابی محصولاتشان در این موسسه معتبر کرده‌اند و فهرست بلندبالایی از خودروهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی وجود دارد که موفق به‌کسب بالاترین سطح ایمنی شدند. در ادامه ما سه‌سدان آسیایی را که دو گزینه آن ژاپنی و یک گزینه‌اش کره‌ای هستند، بررسی می‌کنیم.

به سه خودرو ایمن سال سلام کنیم!

کیا اپتیما (K5) -قیمت 30 هزار و 490 دلار

ورود کریم حبیب به‌تیم طراحی کیاموتورز منجر به‌انقلاب گسترده‌ای در طراحی محصولات این کمپانی کره‌ای شد. نسل پنجم اپتیما (در برخی بازارها مانند آمریکای شمالی با نام K5 شناخته می‌شود) که شاهکار کریم حبیب است، در فرم کوپه چهاردر به‌بازار عرضه شد و این نسل از اپتیما با خطوط نرم و تناسبات عالی شخصیت جذابی به‌خود گرفته است. جلوپنجره پوزه‌ببری عریض و چراغ‌های کشیده به‌شکل Z چهره تهاجمی به‌این سدان کوپه بخشیده است و در نمای عقب، فرم کمانی سقف و چراغ‌های پیوسته، ظاهر زیبایی دارند. نسل پنجم کیا اپتیما برپایه و پلت‌فرم جدید هیوندای-کیا N3 شکل گرفته که از سال 2019 ساخته شد. این پلت‌فرم با هیوندای سوناتا مشترک است و همانند قبل میان اپتیما و سوناتای جدید شباهت زیادی وجود دارد. درعین حال زبان جدید طراحی کیاموتورز به‌خوبی در کابین اپتیمای جدید مشهود است و نمایشگر 10.25 اینچی کنسول میانی با صفحه‌نمایش هفت‌اینچی دیجیتالی کلاستر (مجموعه پشت آمپر) فضای مدرنی به‌کابین اپتیما می‌بخشد. طراحی کابین نسبت به‌نسل‌های قبلی جدید و متفاوت است و سبک مینیمال به‌خود گرفته است. در بخش فنی شاهد اپتیمایی متفاوت‌تر از قبل هستیم. زیرا دیگر خبری از پیشرانه تتا 2، 2.4 لیتری نیست. بلکه در قوی‌ترین نسخه اپتیما موسوم به GT موتور چهارسیلندر خطی 16 سوپاپ 2.5 لیتری T-GDI توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم نصب شده تا حداکثر قدرت 286 اسب‌بخار را در شش‌هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 422 نیوتون‌متر گشتاور را در چهار هزار آرپی‌ام‌ تولید کند. در این خودرو گیربکس هشت‌سرعته دوکلاچه اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به‌چهارچرخ را برعهده دارد.
ایمــــنی

در تست‌های انجام‌شده از سوی موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ ایالات‌متحده (IIHS) کیا اپتیما یا K5 موفق به‌کسب بالاترین امتیاز یعنی Top Safety PICK+ شده است. کیا اپتیما این امتیاز را به‌سازه و بدنه جدید و منعطف و سیستم‌های الکترونیکی هوشمند تعبیه‌شده در آن مدیون است. زیرا براساس آنچه کمپانی کیاموتورز اعلام کرده، میزان تنش وارده بر سازه بدنه جدید (برپایه و پلت‌فرم هیوندای-کیا N3 ) باتوجه به‌استفاده از مواد آلومینیومی در آن، سازه بدنه را زیر شرایط بحرانی قرار می‌دهد. به‌عبارت دیگر در تست‌ نیمه‌روبه‌رو Overlap با سرعت 45 کیلومتر برساعت، نیروی واردشده بر شات‌گان‌های شاسی در حد زیادی بود که با توجه به‌متواد آلومینیومی مورد استفاده، کمترین نیرو به‌کابین این خودرو وارد شده است. یکی از تست‌های مهم دیگر در این سازمان تست Side impact ضربه جانبی است تا میزان ایمنی سرنشینان در ردیف عقب نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. در این تست باتوجه به‌سازه X شکل فریم درهای اپتیمای جدید، میزان نیروی وارده، سرنشینان را با خطر جدی مواجه نکرده و توانسته امتیاز خوبی را از آنِ خود کند. درمجموع تست‌های روبه‌رو، نیمه‌روبه‌رو و ضربه جانبی و سیستم‌های ایمنی غیرفعال مانند ایربگ و سایر ادوات الکترونیکی مانند سیستم هشدار نقاط کور و هشدار انحراف از مسیر به‌خوبی عمل کرده‌اند.

به سه خودرو ایمن سال سلام کنیم!

تویوتا کمری -قیمت: 32 هزار و 185 دلار
سدان محبوب و خوش‌نام میان‌سایز خانوادگی تویوتا یعنی کمری یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های حاضر در بازار جهانی به‌شمار می‌رود و تاکنون هشت نسل از کمری روی خط‌تولید این خودروساز صاحب‌نام ژاپنی قرار گرفته است. نسل هشتم کمری موسوم به XV70 جون 2017 به‌جهان معرفی شد و کمری XV70 برخلاف نسل‌های قبلی خود با ظاهری اسپرت و البته جذاب به‌بازار آمد. خطوط تیز و فرم‌ها و سطوح تخت شخصیت نافذی به‌این سدان خانوادگی محبوب بخشیده است و پوزه خودرو با کاپوت نسبتا کشیده و چراغ‌های کشیده مشابه XV40 است که ظاهری زیبا و دلفریب به‌کمری داده است. از سوی دیگر درنمای عقب، چراغ‌های کشیده مشابه محصولات لکسوس و دیفیوزر و خروجی‌های مجزا در طرفین دیده می‌شود که نمای اسپرت و تهاجمی از یک سدان خانوادگی را به‌نمایش می‌گذارد. برخلاف نسل‌های قبلی کمری نسل هشتم با طراحی زیبا و مدرنی به‌بازار آمده و کابین خودرو ساده و به‌روز است. همچنین نمایشگر 10 اینچی کنسول میانی و طراحی ادوات متمایل به‌راننده و دسته‌دنده اسپرت و غربیلک‌فرمان اسپرت با دو پدال شیفتر پشت فرمان هیجان رانندگی با کمری جدید را دوچندان می‌کند. کابین XV70 به‌حدی مورد توجه قرار گرفت که سال 2018 جزو یکی از زیباترین کابین‌های سال معرفی شد و پیشرانه‌های متعددی قوای محرکه کمری را تشکیل می‌دهند که قوی‌ترین نسخه کمری موسوم به SX با کیت TRD با موتور شش‌سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم 3.5 لیتری تنفس‌طبیعی حداکثر 301 اسب‌بخار قدرت و 363 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت به‌چرخ‌های جلو را برعهده دارد.
ایمــــنی

کمری XV70 برپایه و اساس پلت‌فرم TNGA GA-K شکل گرفته و این پلت‌فرم بر اساس آنچه کمپانی تویوتا اعلام می‌کند، از دو عنصر اصلی آلومینیوم و فولاد سبک‌وزن تشکیل شده است. مهندسان کمپانی تویوتا با ریزفریم‌های X تایپ در شات‌گان‌ها و پروفیل‌های جلویی شاسی توانسته‌اند حدود 17 درصد استحکام سازه را بهبود بخشند. براین اساس این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ ایالات‌متحده (IIHS) در شش آزمایش نیمه‌روبه‌رو از جلو (در این حالت سرنشینان جلو و عقب به‌شکل مجزا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند)، نیمه جلویی، تست ضربه جانبی، استحکام سقف و تست صندلی و نوع قرارگیری سرنشینان و به‌ویژه تست ایمنی در ناحیه سر و گردن توانسته امتیاز سطح بالا را از آنِ خود کند. کمری در تست جانبی باتوجه به‌نوع فریم V طراحی‌شده در درها و زمان مناسب باز شدن ایربگ‌های پرده‌ای بالاترین سطح امتیاز در میان همکلاسان خود را دریافت کرده است. این خودرو در تست سیستم ترمز اضطراری خودکار، کروزکنترل تطبیقی، سامانه تشخیص نقاط کور و شناسایی عابرپیاده و سیستم هشدار انحراف از مسیر نیز امتیاز خوبی را دریافت کرده است.

به سه خودرو ایمن سال سلام کنیم!

آکورا TLX -قیمت: 37 هزار و 500 دلار

خودرو سایز بزرگ خانوادگی اسپرت برند لوکس هوندا یعنی آکورا TLX جزو یکی از سدان‌های محبوب بازار آمریکای شمالی به‌حساب می‌آید و کمپانی آکورا آگوست سال گذشته میلادی از نسل دوم این خودرو رونمایی کرد. زبان جدید طراحی آکورا که با خطوط تیز و سطوح تخت مواجه است، ظاهری سنگین به‌لحاظ بصری برای TLX خلق کرده و دماغه و چراغ‌های کشیده با LED هایی به‌فرم L و جلوپنجره پنج‌ضلعی چهره‌ای کاملا تهاجمی به‌این سدان بخشیده است. در نمای عقب نیز چراغ‌های کشیده و حجم‌پردازی صریح آن با زاویه بیش‌تر ستون C نمای زیبایی از این سدان را به‌نمایش می‌گذارد. کابین آکورا TLX نیز با ویژگی‌های اسپرت مواجه شده و صندلی‌ها و غربیلک‌فرمان اسپرت با دو پدال آلومینیومی شیفتر پشت فرمان به‌گونه‌ای طراحی شده که رانندگی را با این سدان خانوادگی کاملا اسپرت جلوه می‌دهد. قرارگیری نمایشگر 10.5 اینچی کنسول میانی و صفحه‌نمایش هفت‌اینچی کلاستر (مجموعه پشت آمپر) از دیگر مواردی است که کابین این سدان را به‌روز نمایش می‌دهد و مهندسان آکورا برای TLX دو پیشرانه چهارسیلندر خطی دولیتری توربوشارژ و شش‌سیلندر با آرایش وی‌شکل سه‌لیتری تویین توربوشارژ در نظر گرفته‌اند. در نسخه تایپ S موتور شش‌سیلندر سه‌لیتری توانایی تولید 355 اسب‌بخار قدرت و 480 نیوتون‌متر گشتاور را دارد و گیربکس 10 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به‌چرخ‌ها را برعهده دارد.

ایمــــنی

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ ایالات‌متحده (IIHS) در جدیدترین تست‌های خود آکورا TLX را مورد تست و بررسی قرار داده و سازه شاسی آکورا TLX حدود 84 درصد از آلومینیوم است. این سازه تا حد بالایی تنش‌های وارده به‌کابین را جذب و مانع ایجاد نیروی منفی زیاد و کاهش ایمنی سرنشینان می‌شود. این خودرو در تست‌های نیمه‌روبه‌رو از جلو برای سرنشینان جلو و عقب، تست ضربه جانبی، استحکام سقف و طراحی صندلی و قرارگیری سرنشینان روی صندلی و ناحیه سر و گردن امتیاز خوبی را کسب کرده است. تنها تستی که آکورا TLX نتوانست آن را به‌خوبی پاس کند، سیستم ترمز اضطراری خودکار در 20 متر است. البته کمپانی آکورا پس از دریافت نتایج تست‌ها درصدد بهینه‌سازی این سیستم برآمده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ALI KHANO IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 0
    البته که مشخص ژاپنی ها بهترن خودم ژاپنی بازم ولی خب کره ای ها خوبن کره ای ها بیشتر شبیه ماشین اسباب بازین
  • آرش تهرانی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 1
    سلام. دمشون گرم ولی باید بیان از پراید ما یاد بگیرن بببین ی ماشین سبک تنها با کولر و ایربگ نصف جمعیت ایران رو برده هوا این تست ها رو خیلی خوب پاس میکنه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =