کارواش‌های سیار

امروزه واحدهای شست‌وشوی خودرو یا همان کارواش‌ها طرفداران بی‌شماری برای خودشان دست‌وپا کرده‌اند که البته این توجه ویژه به دلایلی همچون نبود فضای مناسب در پارکینگ‌ها یا حیاط منازل و همچنین نبود فرصت کافی برای صاحبان خودرو به‌منظور شست‌وشوی خودرو بازمی‌گردد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مالکان خودرو همیشه به شست‌وشو و تمیز کردن وسیله‌نقلیه خود و ظاهر آن اهمیت زیادی می‌دهند. در سال ۱۹۳۰، برای اولین‌بار در اروپا، دستگاه‌های شست‌وشوی اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک خودرو وارد عرصه و جایگزین کارواش‌های سنتی (که شست‌وشو در آنها به صورت دستی بود) شدند. در این دهه، دستگاه‌ها روزبه‌روز به تجهیزاتی مانند اسپری صابون، برس اتوماتیک و سیستم‌های فشار باد مجهز می‌شدند. دهه ۱۹۵۰ را می‌توان دوران طلایی فعالیت کارواش‌ها نامید.

کارواش‌ها در «گروه الف» مراکز خدماتی
امروزه واحدهای شست‌وشوی خودرو یا همان کارواش‌ها طرفداران بی‌شماری برای خودشان دست‌وپا کرده‌اند که البته این توجه ویژه به دلایلی همچون نبود فضای مناسب در پارکینگ‌ها یا حیاط منازل و همچنین نبود فرصت کافی برای صاحبان خودرو به‌منظور شست‌وشوی خودرو بازمی‌گردد. این در حالی است که شست‌وشوی وسیله‌نقلیه نقش بسیار موثری در سلامت خودرو و زیبایی شهر دارد زیرا مشاهده روزمره خودروهای کثیف به‌نوعی آلودگی بصری در شهر ایجاد می‌کند. البته ازسوی‌دیگر تمیز کردن قسمت‌های مختلف خودرو می‌تواند در کارکرد بهتر آن موثر باشد.کارواش‌ها از نظر ضوابط و معیارهای استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی سازمان حفاظت محیط‌زیست مصوبه سال 1378 هیات‌وزیران در زمره واحدهای خدماتی قرار گرفته‌اند. در این قانون کارواش‌های خودروهای سواری در گروه الف مراکز خدماتی منظور شده‌اند. این گروه می‌توانند داخل محدوده خدماتی شهری (البته مشروط‌بر رعایت ملاحظات زیست‌محیطی از جمله عدم ایجاد آلودگی) مستقر شوند. امروزه شست‌وشوی خودروها به چهار نوع تقسیم می‌شود: شست‌وشوی دستی، سلف‌سرویس، دستگاه‌های خودکار و کارواش‌های دروازه‌ای. البته بیشتر کارواش‌های موجود در کشور از شیوه دستی برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده می‌کنند.

250کارواش غیرقانونی فعال در تهران بزرگ
پیمان رمضانی، مدیر اجرایی اتحادیه صنف اتوسرویس، تعمیرگاه و کارواش استان تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره تعداد کارواش‌های فعال در سطح استان تهران گفت: «درحال‌حاضر ۴۰۰ کارواش در پایتخت فعالیت می‌کنند که از این تعداد تقریبا ۲۵۰ واحد جواز کسب و مجوز دارند. بنابراین تمام کارواش‌های بدون‌مجوز، غیرقانونی هستند و در صورت مشاهده پلمپ خواهند شد.»
وی درخصوص قیمت خدمات کارواش‌ها در مناطق مختلف تهران اظهار کرد: «هزینه خدمات کارواش‌ها در تمام مناطق تهران ثابت بوده و سالانه تغییر می‌کند. البته چند سال است اتحادیه شمیرانات (منطقه یک) و شهر ری از اتحادیه ما جدا شده، به همین دلیل در جریان قیمت‌های این مناطق نیستیم. البته تثبیت هزینه‌های منطقه یک براساس قیمت‌های اتحادیه ما تنظیم می‌شود و تفاوت چندانی با کارواش‌های زیرنظر اتحادیه ما ندارد. در این میان عده‌ای برای رقابت بیشتر قیمت‌های کمتری دریافت می‌کنند تا مشتری‌های بیشتری جذب کنند.»
پیمان رمضانی در ادامه درباره نحوه ثبت شکایت‌های مردم از هزینه‌های غیرقانونی کارواش‌ها افزود: «شهروندان استان تهران می‌توانند با مراجعه به اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس و کارواش‌ها یا از طریق تماس با سامانه ۱۲۴ (وزارت صنعت و معدن و تجارت استان تهران) شکایت‌های خود را ثبت کنند.» مدیر اجرایی اتحادیه صنف اتوسرویس، تعمیرگاه و کارواش استان تهران درخصوص دریافت انعام توسط کارگران کارواش‌ها نیز افزود: «دستمزد کارگران کارواش‌ها براساس قانون کار پرداخت می‌شود اما به دلیل دریافت انعام از مشتری‌ها برخی از آنها تقاضای پاداش می‌کنند، چراکه دریافت انعام ، بیشتر از دستمزد ماهانه برایشان صرف دارد. طبق قانون اتحادیه کارواش‌ها پرداختن انعام کارگران اختیاری است.» وی ادامه داد: «کارواش‌های استان تهران به دو گروه سنتی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند اما اکنون به دلیل سنگین بودن خدمات قابل ارائه، فقط 10 کارواش اتوماتیک در تهران فعال هستند.»

کارواش‌ها در دسته مشاغل «گروه یک»
پیمان رمضانی درباره حضور کارواش‌های سیار اعلام کرد: «کارواش‌های سیار محدودی در تهران فعال می‌کنند اما مجوز قانونی ندارند، چراکه جزو دسته‌های شغلی تعریف‌شده نیستند. به همین دلیل نمی‌توانیم برای آن‌ها جواز صادر کنیم. معمولا کارواش‌های سیار اینترنتی هستند، بنابراین نمی‌توان چندان به آنها اعتماد کرد. اگر فردی سفارش کارواش سیار بدهد باید به این نکته توجه داشته باشد اگر مشکلی برای خودرویش ایجاد شود، نمی‌تواند از طریق اتحادیه و وزارت صنعت و معدن ثبت شکایت کند.»
وی در ادامه افزود: «البته تاکنون از خدمات کارواش‌های سیار استقبال چندانی نشده اما باتوجه به تشدید بیماری کرونا و شرایط پیش‌آمده، ممکن است استقبال مردم از کارواش‌های سیار روبه افزایش باشد.»
رمضانی درباره میزان درآمد کارواش‌ها در تهران افزود: «محیط، موقعیت مکانی، تعداد کارگران، سرویس و خدمات قابل‌ارائه توسط کارواش‌ها ازجمله نکات حائز اهمیت است و باتوجه به این موارد می‌توان گفت درآمد کارواش‌ها با یکدیگر متفاوت است.» مدیر اجرایی اتحادیه صنف اتوسرویس، تعمیرگاه و کارواش استان تهران دررابطه‌با آسیب ناشی‌از شیوع کرونا به این کسب‌وکار عنوان کرد: «در سال گذشته کارواش‌ها جزو مشاغل گروه ۲ بودند و تعطیلی‌های مستمر باعث از کارافتادن و پلمپ بسیاری از این کارواش‌ها شد. اما درحال‌حاضر کارواش‌ها جز مشاغل شماره یک‌ هستند و تعطیلی‌ها تاثیر چندانی بر این شغل ندارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =