پدال ترمز

سیستم ترمز مهم‌ترین بخش در خودرو و وسایل حمل‌ونقل امروزی به‌شمار می‌رود و به‌همان میزان که برای به‌حرکت در آمدن خودرو نیاز به‌نیرو است، در مقابل به‌سیستمی نیاز است که بتواند این نیرو و قدرت را مهار کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سیستم ترمز مهم‌ترین بخش در خودرو و وسایل حمل‌ونقل امروزی به‌شمار می‌رود و به‌همان میزان که برای به‌حرکت در آمدن خودرو نیاز به‌نیرو است، در مقابل به‌سیستمی نیاز است که بتواند این نیرو و قدرت را مهار کند. بنابراین همان‌طور که اشاره شد، سیستم ترمز مهم‌ترین نقش را در تامین ایمنی وسایل حمل‌ونقل برعهده دارد. اما سیستم ترمز طراحی‌شده در هر وسیله نقلیه از نوع اصطکاکی است و به‌بیان دیگر این سیستم دارای سطح موثر دوار و یک سطح سخت است که با ایجاد اصطکاک منجر به‌کاهش سرعت خودرو یا وسایل حمل‌ونقل می‌شود. به‌صورت کلی سیستم ترمز در خودرو به‌دو دسته دیسکی و کاسه‌ای تقسیم می‌شود و در نوع ترمز کاسه‌ای دو کفشک خمیده فلزی وجود دارد که روی آن لنت‌ها قرار می‌گیرند و با ایجاد اصطکاک میان سطح کاسه و کفشک منجر به‌کاهش سرعت و متوقف شدن خودرو می‌شود. سیستم ترمز کاسه‌ای می‌تواند قوی‌تر از سیستم ترمز دیسکی عمل کند. زیرا به‌دلیل خاصیت انرژی‌زایی کفشک‌ها بدون استفاده از بوستر ترمز نیز می‌تواند نیروی ترمزگیری قابل توجهی را ایجاد کند. اما این نکته را نباید فراموش کرد که سیستم ترمز دیسکی عملکرد بهتری دارد و به‌همین دلیل ضرورت دارد هنگام نصب سیستم ترمز ABS روی خودرو از ترمزهای دیسکی استفاده شود. سیستم ترمز دیسکی این‌گونه کار می‌کند که توپی چرخ به‌یک دیسک دوار متصل است و این دیسک همواره درحال گردش بوده و لنت‌های دیسک در دو طرف آن جاسازی شده‌اند. کارکرد این نوع سیستم ترمز بر این اساس است که در زمان فشردن پدال ترمز از سوی راننده، لنت‌ها روی سطح دیسک فشرده می‌شوند و در اثر اصطکاک بین آن‌ها، سرعت گردش دیسک و چرخ کاهش یافته و خودرو متوقف می‌شود. به‌صورت کلی سیستم ترمز دیسکی به‌سه‌دسته تقسیم می‌شود.

1-سیستم ترمز دیسکی با کالیپر ثابت:

در این مدل از ترمزهای دیسکی، موقعیت کالیپر و سیلندرها ثابت بوده و صرفا مجموعه پیستون به‌همراه لنت‌های روی آن دارای حرکت هستند. یعنی در این حالت دو عدد پیستون مجزا از دو جهت به‌صورت کاملا مستقل از یکدیگر روی سطح دیسک فشرده می‌شوند. این نوع سیستم ترمز دیسکی برای خودروهای قدیمی طراحی شده بود.

2-سیستم ترمز دیسکی با کالیپر شناور:

در این نوع سیستم ترمز دیسکی، معمولا تنها یک پیستون وجود دارد که در سمت داخل چرخ قرار می‌گیرد و در سمت مقابل، لنت مربوطه روی خود کالیپر نصب شده است. هنگامی که ترمزگیری انجام می‌شود، پیستون به‌سمت دیسک حرکت کرده و از آن طرف کالیپر را نیز به‌سمت خود می‌کشاند. درحقیقت هم پیستون و هم کالیپر، هر دو دارای حرکت هستند. این نوع ترمز امروزه در خودروها طراحی می‌شود و دارای مدل‌های مختلفی است.

3-سیستم ترمز دیسکی با کالیپر کشویی:

در این سیستم ترمز در هر دو سمت دیسک، پیستون وجود دارد و نیرو از هر دو سمت اعمال می‌شود. اما درعین حال خود کالیپر نیز می‌تواند در یک مسیر کشویی، در جهت مورد نیاز حرکت داشته باشد. بنابراین اگر در این حالت نیروی وارده از طریق یکی از پیستون‌ها بیش‌تر باشد، کالیپر به‌آن سمت کشیده می‌شود.

از مزیت‌های استفاده از ترمز دیسکی می‌توان به سه مورد اشاره کرد.

نخست‌این‌که ترمزهای دیسکی نسبت به‌ترمزهای کاسه‌ای، از سرعت عمل بیش‌تری برخوردار هستند. به‌همین دلیل در موتورسیکلت‌ها، سوپراسپرت‌ها و خودروهای پرفورمنسی تنها از این نوع سیستم ترمز استفاده می‌شود.

همچنین ترمزهای دیسکی نسبت به‌ترمزهای کاسه‌ای شتاب منفی بیش‌تری تولید می‌کند.

درآخر این‌که هنگام به‌کارگیری ترمز دیسکی، پایداری خودرو و قابلیت حفظ تعادل آن بیش‌تر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =