مرسدس‌بنز S کلاس W223

فلسفه طراحی داخلی خودروها بر مبنای آرامش سرنشینان، کارایی، چیدمان، راحتی، رنگ و مواد متناسب و موارد این‌چنینی است. درحقیقت طراحی داخلی در کنار طراحی خارجی خودرو از مهم‌ترین عناصر زیبایی خودرو هستند و هر دو مساله در کنار یکدیگر به‌خودرو جذابیت می‌بخشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،فلسفه طراحی داخلی خودروها بر مبنای آرامش سرنشینان، کارایی، چیدمان، راحتی، رنگ و مواد متناسب و موارد این‌چنینی است. درحقیقت طراحی داخلی در کنار طراحی خارجی خودرو از مهم‌ترین عناصر زیبایی خودرو هستند و هر دو مساله در کنار یکدیگر به‌خودرو جذابیت می‌بخشند. طراحی خارجی خودرو صرفا هنگام سوار یا پیاده شدن از خودرو به‌چشم می‌خورد و این درحالی است که شما ساعت‌های زیادی را داخل خودرو سپری می‌کنید. بنابراین نباید طراحی داخلی به‌نحوی باشد که کسل‌کننده یا نامتعارف به‌نظر برسد. در ادامه خودروهایی که توانسته‌اند بالاترین امتیاز را به‌لحاظ طراحی داخلی از سوی نشریات معتبر دریافت کنند، به‌شما معرفی خواهیم کرد.

مرسدس‌بنز S کلاس W223؛ لوکس و منحصربه‌فرد
اگر بگوییم طراحی داخلی کلاس S جدید بی‌شباهت به‌کابین سفینه‌های فضایی یا هواپیماهای پهن‌پیکر مدرن نیست، اغراق نکرده‌ایم. داشبوردی تمام‌دیجیتال موسوم به MBUX که مجموعه‌ای از نمایشگرهای لمسی آن‌ را در برگرفته و بیش از ۹۵ درصد ادوات از طریق فرامین صوتی یا صفحات لمسی کنترل می‌شوند. نورپردازی انجامشده با ۲۵۰ نوار نوری و کیفیت کم‌نظیر مواد مصرفی و مونتاژ عالی جای نقدی باقی نگذاشته است. باتوجه به‌اعلام مرسدس‌بنز، درطراحی داشبورد جدید، ۲۷ دکمه چرخشی و فشاری حذف شده که البته نباید فراموش کرد برای یادگیری چگونگی اجرای دستورات در این نسل قطعا به‌دقت، حوصله و توجه زیادی نیاز است.

بهترین طراحی‌های داخلی خودروهای 2021


از سوی دیگر نمایشگر 12.3 اینچی افقی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) در مقابل راننده و یک نمایشگر 12.8 اینچی عمودی برای کنسول میانی تعبیه شده است. مهندسان مرسدس‌بنز یک سیستم صوتی فوق پیشرفته با ۳۰ بلندگو چهار بعدی Burmester را طراحی کرده‌اند تا فضایی مشابه یک سالن کنسرت را برای سرنشینان به‌وجود آورند. همان‌طور که‌ انتظار می‌رفت کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین نسل جدید مرسدس‌بنز S کلاس از بهترین‌ها بوده و استفاده از چرم ناپا در کنار چوب طبیعی و آلومینیوم، کربن و جیر، اتمسفری مافوق تصور را برای سرنشینان خلق کرده است. مرسدس‌بنز در طراحی صندلی‌های جدید S کلاس، علاوه‌بر دقت در راحتی هرچه‌بیش‌تر ماهیچه‌های جانبی نشیمنگاه، پشتی کمر و پشت‌سری‌ها، امکان انتخاب ۱۰ حالت ماساژ را به‌سرنشینان داده است. همچنین در انتخاب چرم و دوخت آن‌ها سعی شده است امکان تعریق بدن به‌صفر برسد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد S کلاس جدید موسوم به W223 هداپ دیسپلی هوشمند نسل جدید است که تاکنون نمونه آن در خودروهای فول‌سایز لوکس هم دیده نشده است. این هداپ دیسپلی امکان سه‌بعدی دیده شدن علائم رانندگی، شرایط دینامیکی، سرعت، مسیر حرکتی و هشدارهای لازم برای رانندگی ایمن و... را فراهم می‌کند.

هوندا e؛ مدرن و متفاوت
کمپانی هوندا سال گذشته میلادی دردانه الکتریکی خود را با نام e به‌بازار عرضه کرد. طراحی خارجی این خودرو هاچ‌بک ساب‌کامپکت جذاب و دوست‌داشتنی است. اما این مساله در طراحی داخلی نیز به‌خوبی دیده می‌شود. زیرا با ورود به‌کابین هوندا e با یک فضای دلنشین و البته کاربردی مواجه می‌شویم. اگرچه یک داشبورد تخت و سراسر نمایشگر کابین هوندا e را تشکیل می‌دهد، اما استفاده از چوب در قسمت داشبورد و کنسول میانی و وجود رنگ‌های قهوه‌ای روشن، طوسی تیره، سفید مرواریدی و البته مشکی تیره فضای داخلی را جذاب جلوه می‌دهد. سبک طراحی داخلی این خودرو به‌اصطلاح خلوت است که سراسر فضای داخلی با نمایشگرهای مختلف پوشیده شده است. از جمله نمایشگر 8.8 اینچی کلاستر (مجموعه پشت آمپر) TFT، دو نمایشگر 12.3 اینچی برای کنسول میانی که اطلاعات-سرگرمی و سایر تنظیمات را در اختیار سرنشینان می‌گذارد و نمایشگر کناری به‌اندازه 6.5 اینچ به‌منظور نمایش دادن تصاویر دوربین‌های جانبی که جایگزین آینه‌های جانبی شده‌اند.

بهترین طراحی‌های داخلی خودروهای 2021

چیدمان و سایز قطعات و همچنین دکمه‌هایی که به‌منظور وضعیت رانندگی در کنسول میانی تعبیه شده، همه‌چیز را در دسترس سرنشینان قرار می‌دهد و به‌نوعی کاملا ارگونومیک است. غربیلک‌فرمان به‌اصطلاح دو شاخه‌ای و دکمه استارت قرمزرنگ، چاشنی اسپرت بودن را در فضای کاملا کاربردی به‌رخ می‌کشد. این سبک طراحی هوندا که تلفیقی از سبک کلاسیک و مدرن است، کابینی را فراهم آورده که باتوجه به‌ابعاد جمع‌وجور بدنه فضای کاملا راحتی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. طراحی زیبا و جذاب هوندا در این هاچ‌بک ساب‌کامپکت منجر به‌این شده است که سایر خودروسازان مانند جنسیس از این الگوی طراحی پیروی کنند.

هیوندای توسان؛ جدید اما مشابه

14 سپتامبر سال 2020 بود که کمپانی هیوندای از نسل چهارم توسان رونمایی کرد. توسان نسل چهارم با زبان جدید طراحی هیوندای با خطوط شارپ روی بدنه، ظاهری نافذ برای این کراس‌اوور کامپکت فراهم کرده بود. طراحی داخلی این خودرو نیز همانند طراحی خارجی آن با تغییرات گسترده‌ای مواجه شده است. به‌طوری‌ که این محصول، مشابه محصولات جدید مرسدس‌بنز است. قرارگیری دو صفحه‌نمایشگر 10.25 افقی، یکی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و دیگری برای کنسول میانی، دقیقا همان سبک طراحی مشابه مرسدس‌بنز است. طراحی دریچه‌های کشیده با خطوط کروم که به‌مرکز داشبورد منتهی می‌شود، حالت منحنی روی بخش میانی داشبورد ایجاد کرده که جذاب است. همچنین طراحان هیوندای برای ایجاد فضایی خلوت‌تر، تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع را نیز لمسی طراحی کرده‌اند. درواقع می‌توان گفت داشبورد توسان جدید مینیمال و البته جذاب است. غربیلک‌فرمان از سدان محبوب و خوشنام این کمپانی یعنی سوناتا کری‌اوور شده و چیدمان دکمه‌های تعویض دنده در قسمت میانی کنسول به‌جای دسته‌دنده، همان سبک طراحی است که درسوناتا شاهد آن بودیم.

بهترین طراحی‌های داخلی خودروهای 2021

کیفیت قطعات داخلی نیز نسبت به‌نسل‌ قبلی در سطح بالاتری قرار گرفته؛ به‌طوری که روی داشبورد بخش حجیم و برآمده‌ای وجود دارد که توسط چرم پوشش داده شده است. همچنین صندلی‌ها، رودری‌ها و غربیلک‌فرمان از روکش چرمی برخوردارند. نکته قابل توجه دیگر، طراحی صندلی‌هاست که نسبت به‌قبل، فرم جدیدتری به‌خود گرفته است تا بدن سرنشینان را به‌صورت کامل پوشش دهد. از سوی دیگر برای مشتریان توسان جدید، سه‌تریم مشکی، مشکی و خاکستری خزه‌ای و قهوه‌ای تیره قابل سفارش است. برای هر تریم دو نوع روکش پارچه‌ای و چرمی نیز می‌توان انتخاب کرد. از سوی دیگر برای جذابیت هرچه‌بیش‌تر کابین سقف بزرگ پانورامیک و نورپردازی LED روی دری‌ و قسمت کنسول میانی تعبیه شده است.

فولکس‌واگن گلف؛ زیبا و اسپرت
فولکس‌واگن همواره به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین هاچ‌بک‌های بازار جهانی شناخته می‌شود. 24 اکتبر سال 2019 بود که نسل هشتم گلف موسوم به Mk8 معرفی شد و نسل جدید فولکس‌واگن با ظاهری پخته و تناسبات عالی و شخصیت نافذ و جذاب به‌بازار آمد. طراحی خارجی گلف با زبان جدید طراحی فولکس‌واگن همراه است که ظاهری زیبا و خوش‌فرم برای گلف نسل هشتم به‌ارمغان آورده است. طراحی داخلی گلف جدید را باید دلنشین و خاص توصیف کرد. زیرا کمپانی هیوندای برای محصولاتش از آن الگو گرفته است. درزمان قرارگیری پشت فرمان گلف جدید حس هیجان بیش‌تری به‌شما القا می‌شود. نمایشگر 10.25 اینچی کلاستر (مجموعه پشت آمپر) در مقابل راننده قرار دارد.

بهترین طراحی‌های داخلی خودروهای 2021

همچنین نمایشگر 8.25 اینچی برای کنسول میانی نصب شده که به‌صورت آپشنال به صورت 10 اینچی نیز قابل سفارش است. این چیدمان علاوه‌بر ایجاد فضایی مدرن، فضایی خلوت و فارغ از شلوغی‌های نامتعارف را فراهم آورده است. طراحی داشبورد با حجم خاص و برآمده‌ای که دارد، دریچه‌های ذوزنقه‌ای سراسری را درخود جای داده که هارمونی خوبی با دریچه‌های کناری دارد. نمایشگر 3.8 اینچی نیز در کنار کلاستر تعبیه شده که به‌منظور نمایش دادن برخی از سیستم‌های الکترونیکی است. وسایلی مانند دسته‌دنده کوچک و دکمه ترمز برقی پارک، سبک طراحی مشابه سوپراسپرت پورشه یعنی 911 را به‌نمایش می‌گذارند. طراحی غربیلک‌فرمان اسپرت با فرم V کروم و قرارگیری دو پدال شیفتر (در نسخه R پدال‌های شیفتر بزرگ) نیز رانندگی با گلف را فراتر از آنچه تصور می‌شود، هیجان‌انگیز می‌کند. طراحی سقف سانروف و نورپردازی LED های نواری فضای دلنشینی را برای سرنشینان به‌ارمغان آورده است. همچنین بد نیست بدانید که 10 رنگ مختلف برای نورپردازی تعبیه شده که به‌صورت پیش‌فرض رنگ آبی برای نمای داخلی در نظر گرفته شده تا آرامش بیش‌تری را برای سرنشینان به‌ارمغان آورد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 0
    طراحی داخلی مرسدس‌ بنز S کلاس W223 از همش قشنگتره
  • نیک پور IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    مطلب خوبی بود مرسی اما عکس کم به هر حال دمتون گرم
  • عرشیا IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    پراید با اختلاف صدر جدول چون بی دردسر نه نمایشگری داره نه چیزی
  • منتقد IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    سلام به دنیای خودرو مطالبتون عالی به ویژه نویسنده های جونتون مثل آقای محمدی خوب مینویسه همیشه مطالبش رو میخونم بی نظیر هستین رو به جلو باشید
  • نقاش IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    آقا ما خیلی مخلص شما و دنیای خودرو هستیم مشتی هستین همین جور پیش برید و کاری به شر گفتن افراد ...نداشته باشین پایبنده باشین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =