ولوو xc90

شاسی‌بلندهای بزرگ همیشه جزو رده‌بالاترین و پرطرفدارترین خودروها در بازار ایران بوده‌اند؛ به‌طوری که محبوبیت آن‌ها را با خودروهای پرچمداری مانند مرسدس‌بنز S یا ب‌ام‌و سری ۷ نیز می‌توان مقایسه کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،شاسی‌بلندهای بزرگ همیشه جزو رده‌بالاترین و پرطرفدارترین خودروها در بازار ایران بوده‌اند؛ به‌طوری که محبوبیت آن‌ها را با خودروهای پرچمداری مانند مرسدس‌بنز S یا ب‌ام‌و سری ۷ نیز می‌توان مقایسه کرد. بدون تردید محصول اول بازار در این بخش تویوتا لندکروز است که به‌پشتوانه خوشنامی و حضور گسترده‌اش توانسته است جایگاه ویژه و بسیار محکمی را در بازار از آنِ خود کند. با این‌که لندکروزر رقبای زیادی مانند ب‌ام‌و X5، پورشه کاین و حتی نسخه لوکس‌تر خود یعنی لکسوس LX570 دارد، اما هیچ‌یک از این خودروها جایگاهی مانند لندکروزر ندارند.
تویوتا لندکروز سری ۲۰۰ که به‌عنوان آخرین نسل این خودرو در ایران حضور دارد، از سال ۲۰۰۸ تا به‌امروز در بازار کشورمان خرید و فروش می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۱۲ یک فیس‌لیفت جزئی را نیز تجربه کرد و مدل فیس‌لیفت‌شده آن تا سال 2013 به‌بازار داخلی عرضه می‌شد. لندکروز در سال‌های اخیر رقیبی بسیار جدی را نیز به‌خود دید و آن ولوو XC90 است. ولوو XC90 توسط افراموتور و از سال ۲۰۱۶ به‌بازار عرضه می‌شود و خودرویی کاملا جدید و مجهزتر درمقایسه با لندکروز است. ولوو نیز تا مدل ۲۰۱۷ در بازار یافت می‌شود و از نظر قیمت و کلاس قیمت، نسخه‌های کم‌کارکرد آن با نسخه‌های کارکرد بالاتر لندکروز برابر است.

ولوو xc90 کم‌کارکرد بخریم یا تویوتا لندکروز کارکردبالا؟

تویوتا لندکروزر
از نظر چهره، لندکروز را باید یک خودرو فاقد زرق‌وبرق و درعین حال با ابهت و قوی دانست. طراحی این خودرو با این‌که بیش از یک دهه عمر دارد، با آن چراغ‌های جدید و جلوپنجره بزرگ همچنان زیبا و جذاب است. ارتفاع بالای لندکروز نیز آن را تبدیل به‌آسمان‌خراشی در میان ماشین‌ها می‌کند و کنترل خوبی در اختیار راننده قرار می‌دهد.
با وجود نمای بیرونی که کم‌تر انتقادی می‌توان به‌آن وارد کرد، اما لندکروز در داخل کابین واقعا دست‌وپا بسته است و به‌هیچ‌عنوان کابینی درخور یک خودرو میلیاردی ندارد. این کابین نه‌تنها طراحی ساده‌ای دارد، بلکه از نظر امکانات نیز حتی در برابر خودروهایی با نصف این قیمت نیز کم می‌آورد!
جای تعجب است که در برخی تیپ‌ها حتی از فرمان و صندلی چرمی و امکانات ساده‌ای مانند دوربین دید عقب نیز خبری نیست. از نظر امکانات باید به‌موارد محدودی مانند سنسورهای جلو و وعقب، کروزکنترل، چراغ زنون، تهویه خودکار دوگانه، مانیتور سقفی سفارشی و صندلی برقی راننده اشاره کرد. این فهرست حتی با یک سانتافه سال ۲۰۰۷ نیز نمی‌تواند رقابت کند! از نظر کیفیت ساخت نیز اتاق خودرو نمره قابل قبولی را دریافت می‌کند و کابین آن با گذشت 10 سال نیز تغییر چندانی در ظاهر ندارد. البته کابین تویوتا لندکروز در مقابل، فضای جادار و کاربردی را در اختیار هر هفت سرنشین خود قرار می‌دهد. در کنار این کابین جادار باید به‌صندوق بزرگ نیز اشاره کرد که تقریبا هرچیزی را می‌توان درون آن جا داد.
تویوتا لندکروز سری ۲۰۰ با دو موتور هشت و شش‌سیلندر وارد بازار شد؛ اما نسخه‌های فیس‌لیفت ۲۰۱۲ به‌جز تعدادی انگشت‌شمار، همگی شش‌سیلندر هستند. موتور شش‌سیلندر تنفس‌طبیعی چهارلیتری تویوتا می‌تواند ۲۷۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو با استفاده از گیربکس پنج‌دنده خودکار و سیستم چهارچرخ مجهز به‌قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب به‌هر دو محور ارسال می‌شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر تویوتا لندکروز حدود 10 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

ولوو xc90 کم‌کارکرد بخریم یا تویوتا لندکروز کارکردبالا؟


ولوو XC90
نسل دوم ولوو XC90 هنگام ورود به‌بازار جلب‌توجه زیادی کرد و توانست از همان ابتدا مشتریان زیادی را مجذوب خود کند. مشخصات این خودرو حداقل روی کاغذ خیره‌کننده است و این را باید در کنار فهرست امکانات بسیار زیاد و ظاهر جذاب ولوو نیز قرار داد.
طراحی خودرو کاملا مدرن و البته منطبق بر زبان طراحی ولوو است و چراغ‌های جلو در شب با LED هایی که به‌چکش ثور معروف هستند، بسیار زیبا دیده می‌شوند و چراغ‌های عمودی عقب نیز شبیه به‌هیچ خودرو دیگری نیستند. همین موارد در کنار ابعاد بزرگ ولوو XC90، این خودرو را تبدیل به‌یک سفینه فضایی در خیابان‌ها می‌کنند.
طراحی مدرن و زیبای درون کابین نیز نمود زیادی دارد و برخلاف تویوتالندکروز که داشبورد آن پر از کلید و دکمه است، در کابین مدرن ولوو کم‌ترین میزان کلیدها دیده می‌شود و درعوض یک نمایشگر عمودی لمسی وجود دارد که بیش‌تر تنظیمات خودرو از طریق آن اعمال می‌شود. پشت آمپرهای ولوو XC90 نیز کاملا دیجیتالی هستند و گویی یک قرن بعد از پشت آمپرهای سبز و ساده تویوتا طراحی شده‌اند.
ولوو XC90 به‌اندازه تک‌تک اسب‌بخارهای لندکروزر امکانات دارد؛ به‌طوری که برای توضیح درباره تجهیزات آن باید یک مقاله جداگانه نوشت. برخی از مهم‌ترین امکانات این خودرو عبارتند از کروزکنترل هوشمند، رادار تصادف جلو و عقب، رادار نقطه‌کور، تهویه چهارگانه خودکار، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم‌های محافظتی (SIPS، WHIPS، ROPS)، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، تعلیق بادی هوشمند، رادار تغییر لاین و تابلوخوان، اتوهلد، سیستم هشدار و ترمز اتوماتیک (City Safety)، شیفتر پشت فرمان، هداپ دیسپلی و چراغ‌های هوشمند.
ولوو XC90 در زیر کاپوت نیز به‌لطف برخورداری از سامانه پورخوران پیشرفته، موتور کم‌حجم اما قوی‌تری نسبت به‌تویوتا لندکروزر دارد. موتور کوچک دو لیتری چهار سیلندر این خودرو که در نگاه نخست برای چنین اتاقی کوچک به‌نظر می‌رسد، به‌کمک توربوشارژر و سوپرشارژر می‌تواند ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.
این نیرو که با استفاده از گیربکس هشت‌دنده خودکار به‌هر دو محور ارسال می‌شود، می‌تواند ولوو را ظرف ۶.۹ ثانیه به‌حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. مصرف سوخت موتور کوچک XC90 تنها ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
نتیجه‌گیری
ولوو XC90 و تویوتا لندکروز رقبایی بسیار نزدیک به‌هم هستند و اگر تنها روی کاغذ دو خودرو را در برابر هم قرار دهید، ولوو XC90 با اختلاف فاحشی برتر از لندکروز خواهد بود. اما قضیه تنها مشخصات فنی یا تنوع امکانات رفاهی نیست. ابتدا باید توجه کرد که با پول یک ولوو XC90 می‌شود یک لندکروزر با کارکرد بالاتر خرید. گرچه خرید یک خودرو کارکرد بالا ریسک بیش‌تری به‌همراه دارد، اما نمی‌توان انکار کرد که حتی درصورت خرج داشتن خودرو، تویوتا لندکروزر در درازمدت خودرو کم‌هزینه‌تری خواهد بود.
شبکه خدمات و تامین قطعات تویوتا قابل مقایسه با ولوو نیست و تقریبا در همه‌جای ایران می‌توانید لوازم تویوتا لندکروز را پیدا کنید. این درحالی است که لوازم ولوو مانند لندکروز در همه جا در دسترس نیست. از سویی ولوو با توجه به‌موتور بسیار پیشرفته و پیچیده، استهلاک بالاتر و حساسیت بیش‌تری هم به‌سوخت و نحوه استفاده دارد. برای مثال باید به‌تسمه‌تایمی بودن و سیستم تزریق مستقیم سوخت در ولوو اشاره کرد که هر دو در کنار مزایایشان می‌توانند هزینه نگهداری یک خودرو را افزایش دهند.
هنگام رانندگی نخستین نکته‌ای که در هر دو خودرو دیده می‌شود، دید و تسلط خوب راننده و دوم راحتی بالاست. اما تفاوت‌هایی نیز بین دو خودرو وجود دارد. ولوو به‌لطف قوای فنی و سیستم تعلیق هوشمند خود هندلینگ و توانایی حرکتی بالایی دارد و شتاب و هندلینگ ولوو XC90 بسیار مطلوب است و می‌توانید از رانندگی با آن در پیچ‌ها نیز لذت ببرید و پا به‌پای خودروهای اسپرت حرکت کنید. از این منظر لندکروز چندان خودرو توانمندی نیست؛ اما به‌محض خروج از جاده و زدن به‌کوه و بیابان، این تویوتا لندکروز است که برتری‌های خود را به‌رخ می‌کشد. لندکروز نه‌تنها سیستم چهارچرخ‌محرک بهتر و تعلیق قابل‌ قبول‌تری برای آفرود دارد، بلکه زوایای آن رانندگی با این خودرو را در مسیرهای سنگلاخی راحت‌تر می‌کند. در ولوو XC90 خبری از دنده کمکی و قفل دیفرانسیل نیست و به‌همین دلیل حتی نمی‌تواند به‌تعقیب لندکروز در یک مسیر کوهستانی بپردازد! ولوو XC90 بیش‌تر مناسب افرادی است که یک خودرو لوکس، مجهز، بسیار ایمن و راحت می‌خواهند و با شاسی‌بلندشان اهل سفر و گشت و گذار در کویر و طبیعت نیستند. یعنی مشتریانی که به‌استفاده از خودرو شاسی‌بلند بزرگ در خیابان و سفرهای جاده‌ای علاقه دارند. در مقابل تویوتا لندکروز نه‌تنها خودرویی راحت در سفر است، بلکه می‌توانید با آن به‌کویر و طبیعت‌گردی هم بروید و از بابت خرابی یا دسترسی به‌قطعات و خدمات خودرو نیز هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشید. تویوتا لندکروز درمجموع خودرو کم‌دردسرتری است و تنها باید کمبود امکانات آن را به‌جان خرید که البته آن هم قابل اغماض است!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =