قالپاق

امروزه پس از نگاه به چرخ‌های برخی از خودروهای جدید تولید داخل متوجه می‌شویم ظاهرا قرار نیست به این زودی‌ها «قالپاق» از خط تولید خودرو در ایران حذف شود و به خاطر سخت بودن تامین منابع برای تولید رینگ‌های آلیاژی، درنهایت خودروسازان و خریداران قرار گرفتن قالپاق‌ را پذیرفته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،امروزه پس از نگاه به چرخ‌های برخی از خودروهای جدید تولید داخل متوجه می‌شویم ظاهرا قرار نیست به این زودی‌ها «قالپاق» از خط تولید خودرو در ایران حذف شود و به خاطر سخت بودن تامین منابع برای تولید رینگ‌های آلیاژی، درنهایت خودروسازان و خریداران قرار گرفتن قالپاق‌ را پذیرفته‌اند. قالپاق از همان روزهای ابتدایی خلق درشکه برای حفاظت مرکز چرخ از ورود رطوبت و گرد و خاک استفاده می‌شد. این مفهوم با گذر زمان پیشرفت کرد و به شکل امروزی رسید. قدمت استفاده از قالپاق به سال 1680 برمی‌گردد. در آن زمان برای محکم‌تر کردن محور چرخ‌های درشکه از چیزی شبیه مدل امروزی چرخ خودرو استفاده می‌شد. طرح‌های اولیه آن در اصل درپوش و محافظی برای چرخ‌های چوبی، فولادی و سیم‌پیچ به حساب می‌آمدند که با نصب در مرکز چرخ‌ها، مانع ورود گرد و غبار و روغن گریس به قسمت‌های داخلی آن می‌شد. اوایل ظهور صنعت خودرو و تا قبل از سال 1915 اکثر قالپاق‌ها از فلز برنج ساخته می‌شدند که دارای روکش نازکی از نیکل بودند. اما در خودروهای دهه 1920 بیشتر از جنس آلومینیوم بودند. از سال 1930 به بعد تمام قالپاق‌ها به صورت ضربه‌دری داخل چرخ خودرو جای می‌گرفت و به‌صورت ثابت در بخش مرکزی چرخ انواع خودرو و کامیون چفت می‌شد. از 1940 با رواج چرخ‌های فولاد فشرده، نوعی قالپاق با روکش کرومی یا ضدزنگ نیز مورد استفاده قرار گرفت که علاوه بر چسبیدن به قسمت مرکزی چرخ‌ها، لبه‌های بیرونی آن را نیز پوشش می‌داد. همین سبک قالپاق به شهرت بسیاری دست یافت و کم‌کم جنبه تزئینی پیدا کرد.
در آن زمان چرخ خودروها با قالپاق‌های ساده، گرد و ارزان که به‌خاطر شکل ظاهری و به‌صرفه بودن، گاه با نام قالپاق ظرف سگ یا تنگدستی معروف شده بود؛ مجهز می‌شد. در 1970 خودروسازان از ساخت نوعی قالپاق با فولاد ضد زنگ صحبت به میان آوردند که با هزینه‌ خیلی کمتر تولید می‌شد، البته ظاهری شبیه چرخ‌های کلاسیک سیم‌پیچی داشت. اما در همین دهه برای اولین‌بار قالپاق از جنس پلاستیک ساخته شد و در 1980 به محبوبیت رسید. امروزه قالپاق پلاسیکی بسیار رواج یافته و جایگزین اصلی نوع فولادی آن شده است. اکثر شرکت‌های خودروسازی، به خصوص در مواردی که خودروهای لوکس تولید می‌کنند، از قالپاق به‌عنوان قاب زیبا و شکیل برای حک نام تجاری و برندشان به مثابه امضای نهایی بهره می‌برند، بنابراین صدمه یا از دست رفتن آن ممکن است ضربه‌ای مهلک به جذابیت خودرو باشد و به میزان زیادی از قیمت آن بکاهد چراکه معمولا جایگزین کردن قالپاق یکسان با نسخه اصلی بسیار دشوار و هزینه‌بر خواهد بود. اما نبود قالپاق چرخ در بسیاری از موارد حتی می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد چون بسیاری از قالپاق‌های پلاستیکی بیشتر جلوه تزئینی و زیبایی دارند و در بسیاری از موارد ضمن جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک، از آمد و شد جریان هوا نیز جلوگیری می‌کنند بنابراین ترمزها دیرتر خنک می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =