کیا ریو

نسخه مونتاژی از کیا ریو در سایپا، درحقیقت فیس‌لیفت نسل اول این خودرو محسوب می‌شود. نسل اول این خودرو در فاصله سال‌های 1999 تا 2005 توسط کیاموتورز تولید شد و علاوه‌بر کره‌جنوبی در ایران و روسیه نیز مونتاژ می‌شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،سدان‌های جمع‌وجور اقتصادی یکی از سگمنت‌های قابل‌توجه دنیای خودروسازی از دهه 1970 میلادی تاکنون بوده‌اند. در کشورهای درحال‌توسعه از چنین خودروهای ارزان‌قیمتی به‌عنوان خودرویی خانوادگی برای رفت ‌و آمدهای روزمره بهره می‌برند و مصرف‌کنندگان ایرانی به‌دلیل شرایط بازار خودرو کشور، به‌خوبی با این خودروها آشنایی دارند. خودروهای ریو، هیوندای ورنا، تویوتا یاریس و ساینا نمونه‌هایی از محصولات این سگمنت در ایران هستند که به‌واسطه قیمت مقرون‌به‌صرفه و استهلاک پایین موفق شدند توجه بخش بزرگی از مشتریان را به‌خود جلب کنند. در این بین، کیا ریو سایپا که در فاصله سال‌های 1384 تا 1391 مونتاژ می‌شد، نقش پررنگی را در بازار ایفا کرد و اکنون نیز یکی از گزینه‌های موجود در بازار خودروهای کارکرده به‌شمار می‌رود.

نگاهی کلی به کیا ریو سایپا
نسخه مونتاژی از کیا ریو در سایپا، درحقیقت فیس‌لیفت نسل اول این خودرو محسوب می‌شود. نسل اول این خودرو در فاصله سال‌های 1999 تا 2005 توسط کیاموتورز تولید شد و علاوه‌بر کره‌جنوبی در ایران و روسیه نیز مونتاژ می‌شد. کیاموتورز در سال 2002 سدان اقتصادی خود یعنی خودرو ریو را مورد فیس‌لیفت قرار داد که نسخه‌های عرضه‌شده در ایران از نوع فیس‌لیفت هستند. پژو 405، پژو پارس، سمند و هیوندای ورنا از جمله رقبای این خودرو هنگام تولید بودند و بعدها خودروهای ارزان‌قیمت چینی نیز به این رقابت اضافه شدند. این خودرو در سال‌های میانی دهه 80 شمسی، به‌سبد محصولات سایپا اضافه شد و به‌عنوان محصولی گران‌تر و بهینه‌تر از پراید شناخته می‌شد. مصرف‌کنندگان ایرانی در ابتدا به‌دلیل حجم اندک موتور این خودرو، توجهی به‌آن نشان نمی‌دادند و خودرویی هم‌چون پژو 405 را نسبت به‌این خودرو برتر می‌دانستند؛ اما پس از مدتی و با مشاهده استهلاک پایین این خودرو نسبت به‌خودروهای خانواده پژو، کیا ریو سایپا به‌مرور در بین مشتریان ایرانی به‌محبوبیت دست یافت. پس از چند سال جایگاه این خودرو آرام‌آرام در بازار کشور مستحکم شد و تقاضا برای خرید این خودرو از سوی ایرانیان افزایش یافت؛ درحالی‌که سایپا محصول خود را به‌دلیل ارزان‌سازی فرآیند تولید با امکاناتی کمتر از گذشته به‌بازار عرضه می‌کرد. درنهایت تولید این خودرو سایپا به‌دلیل الزام نصب دو کیسه‌هوا و عدم موافقت کمپانی کیا برای انجام این امر در سال 1391 متوقف شد.

وضعیت کیا ریو در بازار، از فرش تا عرش!
ریو در ابتدا شهرت چندانی بین مصرف‌کنندگان ایرانی نداشت؛ اما این خودرو به‌تدریج موفق شد خود را به‌عنوان محصولی کم‌دردسر و بادوام معرفی کند. مشتریان ایرانی نیز که از استهلاک بالای خودروهای پژو و سمند خسته شده بودند، به‌سرعت این خودرو را محصولی برتر قلمداد کردند که ارزش افزوده قابل‌توجهی را پس از خرید روانه جیب آن‌ها می‌کند. دست‌یابی به‌چنین سطحی از محبوبیت موجب شد این خودرو از نظر قیمتی در بازار پیشرفت و خود را به‌عنوان رقیبی برای پژو پارس مطرح کند؛ درحالی‌که به‌طورمعمول، این خودرو با پژو 405 و سمند رقابت می‌کرد. همانند هیوندای ورنا و هیوندای آوانته، قیمت کیا ریو سایپا نیز پس از توقف تولید افزایش یافت و حتی در مقطعی از پژو پارس هم‌دوره نیز گران‌تر خرید و فروش می‌شد.

مزایای کیا ریو سایپا
ریو یک سدان جمع‌وجور اقتصادی است؛ بنابراین نقاط قوت معمول خودروهای این سگمنت را می‌توان در کیا ریو سایپا یافت. برای مثال، این خودرو مصرف سوختی اقتـــصادی دارد و با توجه به‌سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیــــمت سوخت، نسبت به‌سمند و پژو 405 گزینه‌ای معقول‌تر به‌نظر می‌رسد.
مصرف سوخت ترکیبی کیا ریو سایپا، حدود هفت لیتر در هر 100 کیلومتر است که البته با رانندگی آرام و اقتصادی، این رقم کاهش خواهد یافت.
یکی از بزرگ‌ترین مزایای کیا ریو سایپا از ابتدای تولید تاکنون، سیستم تهویه قدرتمند این خودرو بوده است و تقریبا تمام ایرانیان می‌دانند که پراید کولر ضعیفی دارد و بخاری آن از کولرش نیز ضعیف‌تر است؛ با این وجود، این خودرو ثابت کرد که خودروهای کره‌ای پس از یک دهه، پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند و سیستم‌های تهــویه آن‌ها بسیار کارآمد شده است.
با توجه به‌شرایط اقلیمی اکثر نقاط ایران که نیمه‌خشک محسوب می‌شود، وجود کولر قدرتمند برای مالکان خودروها در کشورمان اهمیت بسیاری دارد و کیا ریو از این آزمون سربلند بیرون آمده است. بخاری این خودرو نیز عملکرد بهتری نسبت به‌پراید دارد و در سطح رقبای عمده خود همچون پژو 405 و سمند رده‌بندی می‌شود.
نکته جالب درخصوص سیستم تهویه این خودرو، قدرت فیلترینگ فوق‌العاده این سیستم تهویه است، به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه ریزگرد و غباری وارد کابین نمی‌شود؛ درحالی‌که این مساله، یکی از معایب معمول در خودروهای داخلی بوده است. استهلاک اندک نیز یکی دیگر از مزایای کیا ریو سایپاست که درمقایسه با خودروهای خانواده پژو و سمند، به‌برگ برنده این خودرو تبدیل شده است.
درحقیقت می‌توان گفت که کیا ریو سایپا توانایی‌های حرکتی مشابهی با پژو 405 و سمند دارد؛ درحالی‌که هزینه کمتری برای انجام سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات اساسی خواهد داشت.
معایب کیا ریو سایپا
در سوی دیگر ماجرا، معایب این خودرو قرار دارند که موجب می‌شوند مصرف‌کنندگان از خرید این خودرو صرف‌نظر کنند. امکانات رفاهی اندک، یکی از نخستین معایب این خودرو بود که از ابتدای تولید این خودرو تا هم‌اکنون به‌عنوان یک نقطه‌ضعف برای آن مطرح بوده است و متاسفانه سایپا نیز با حذف برخی اقلام همچون چراغ مه‌شکن جلو، به‌این عیب دامن زده است.
هنگامی که کیا ریو سایپا با پژو 405 ایران‌خودرو مقایسه شود، این عیب تا حدودی قابل چشم‌پوشی است؛ اما از زمانی که قیمت این خودرو در بازار افزایش یافت و به‌رقیب سمند LX و پژو پارس تبدیل شد، این عیب همچون یک زخم کهنه بر پیکر سدان اقتصادی کیا خودنمایی می‌کند.
ترمزهای ضعیف نیز یکی دیگر از معایب این خودرو بوده‌اند که این عیب تنها در سال‌های پایانی تولید مدل ریو برطرف شد. بخش عمده خودروهای ریو که توسط سایپا تولید شدند، فاقد سیستم ترمز ضدقفل یا ABS هستند و تنها در سال‌های پایانی تولید، سایپا ترمز ضدقفل را به‌این خودرو اضافه کرد. به‌همین دلیل ترمزهای این خودرو عملکرد مطلوبی ندارند. ترمزهای ضعیف کیا ریو سایپا، یکی از عوامل مهم در تصادفات این خودرو بوده است.
یکی دیگر از معایب کیا ریو سایپا به‌ظاهر این خودرو مربوط می‌شود و خودروهای اقتصادی به‌طور معمول ظاهر چندان جذابی ندارند و فضای داخلی و خارجی آن‌ها، از تعدادی خطوط ساده تشکیل شده است.
با این حال، سایپا با تعویض رینگ‌های این خودرو به‌یک سایز کوچک‌تر، این ظاهر را ساده‌تر از همیشه کرد و البته مقداری ناهماهنگی نیز در نمای جانبی خودرو مشاهده می‌شود. در سوی مقابل، رقیب ایران ‌خودرویی این خودرو یعنی سمند، با رینگ‌های آلیاژی به‌دست مشتریان می‌رسید.
بزرگ‌ترین ایراد کیا ریو، قیمت بالای این خودرو درمقایسه با رقبا بود و این خودرو به‌دلیل استهلاک پایین و دوام بالا، به‌سرعت در بازار کشور به‌شهرت رسید و پس از توقف تولید، افزایش تقاضا برای خرید این خودرو منجر به‌افزایش شدید قیمت آن در مقایسه با سایر رقبا شد.
کیا ریو در مقایسه با پژو پارس هم‌سن خودش، قیمت برابری دارد؛ اما فضای داخلی کوچک‌تر، امکانات رفاهی کمتر و ظاهری ساده‌تر، این خودرو را در رقابت با پژو پارس به‌بازنده میدان تبدیل می‌کنند.

جمع‌بندی
آیا کیا ریو دست‌دوم ارزش خرید دارد؟ پاسخ این سوال در شرایط فعلی، خیر است. با وجود شایستگی‌های بسیار کیا ریو سایپا، خرید خودرویی سالخورده که تولید آن در ایران و جــــهان متوقف شده است، انتخابی منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
از نظر سرنوشت، کیا ریو سایپا را می‌توان هم‌رده با دوو سیلو تلقی کرد؛ خودروهایی با لیاقت و رضایت‌بخش که هیچ‌گاه جایگزینی توسط شرکت‌های سازنده برای آن‌ها ارائه نشد. اکنون حدود یک دهـــــه از توقف تولید کیا ریو سایپا می‌گذرد و به‌آرامی، قطعات یدکی این خودرو در بازار کمیاب می‌شوند. بنابراین، مالکان این خودرو ناچارند بـــــــرای تهیه لوازم خودرو خود، از قطعات استوک یا دست‌دوم استفاده کنند.
قیمت بالای کیا ریو سایپا درمقایسه با سایر رقبا، از دیگر موانع موجود هنگام خرید این خودرو خواهد بود و چرا مشتری باید وجه بیش‌تری را برای خرید خودرویی بپردازد که تولید آن متوقف شده است و معلوم نیست در آینده بتواند آن را با قیمت مطلوبی به‌فروش برساند؟
این خودرو در دوران تولید، خودرویی محبوب بود و تا چند سال پس از توقف نیز توانست محبوبیت خود را حفظ کند؛ اما اکنون در یک جمع‌بندی کلی، به‌نظر می‌رسد که خرید ریو برای یک مصرف‌کننده مزایایی اندک و معایبی بلندمدت به‌همراه خواهد داشت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 7
    کیا ریو نو هم ارزش خرید ندارد چه برسد به کارکرده اش .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =