خودروهای تجاری

بازار خودروهای تجاری در آسه‌آن بیش از 15میلیارد دلار است و طبق پیش‌بینی‌ها طی 4 سال آینده به بیش‌از 18میلیارد دلار خواهد رسید. همین مساله باعث ایجاد رقابت بین شرکت‌های بزرگ خودروسازی در این منطقه شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،مناطق گوناگون جهان شاهد ایجاد پیمان‌های مختلفی است. یکی از پیمان‌های قدیمی که در جنوب‌شرق آسیا تشکیل شده، کشورهایی مانند تایلند، سنگاپور، اندونزی و ... را به هم وصل کرده است. کشورهای پیمان منطقه‌ای آسه‌آن (ASEAN) طی سال‌های گذشته شاهد رشد اقتصادی بوده‌اند. روند رشد اقتصادی باعث شده است این کشورها به منطقه‌ای بسیار مهم برای فروش خودروهای تجاری تبدیل شود. بازار خودروهای تجاری در آسه‌آن بیش از 15میلیارد دلار است و طبق پیش‌بینی‌ها طی 4 سال آینده به بیش‌از 18میلیارد دلار خواهد رسید. همین مساله باعث ایجاد رقابت بین شرکت‌های بزرگ خودروسازی در این منطقه شده است. هرچند ژاپنی‌ها گوی سبقت را از سایرین ربوده‌اند و دو شرکت تویوتاموتورز و ایسوزو بیش از 55 درصد از کل این بازار را در اختیار خود گرفته‌اند.


شرایط بازار رو به بهبود می‌رود
ارزش بازار خودروهای تجاری منطقه جنوب شرق آسیا شامل تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین و... در سال 2020 به 15میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود این بازار تا سال 2026 به 18میلیارد دلار برسد و نرخ رشد مرکب سالانه آن نیز در این دوره از 4درصد عبور کند. کووید-19 این بازار را تحت تاثیر قرار داده است و فروش خودروهای تجاری در سال 2020 نسبت به سال گذشته آن در منطقه ASEAN کاهش یافت. رعایت فاصله اجتماعی و محدودیت‌های ناشی از کرونا، تمایل استفاده از حمل‌ونقل عمومی را کاهش داد. با این حال پس از گذر از شرایط کرونا در سال 2021 و تسریع واکسیناسیون در اکثر کشورها، انتظار می‌رود شرایط این بازار رو به بهبود برود.


سهم پروژه‌های 4.9تریلیون دلاری آسه‌آن

کشورهای منطقه ASEAN شاهد تقاضای زیادی برای کامیون‌های سنگین و ماشین‌آلات بوده‌اند که دلایل اصلی آن نیاز به خطوط انتقال گاز و همچنین سهم بالای این منطقه از پروژه‌های ساختمانی است که ارزش آن‌ها به 4.9تریلیون دلار می‌رسد.
صادرات ماشین‌آلات سنگین ازجمله کامیون‌ها، از سنگاپور به سایر مناطق ASEAN در طول این سال‌ها به‌طور پیوسته افزایش یافته است. این صادرات با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی در این منطقه پشتیبانی می‌شود.

پیشتازی تویوتا و ایسوزو در بازار تجاری‌های آسه‌آن

در سال‌های اخیر این منطقه توجه بسیاری از تولیدکنندگان خارجی را به خود جلب کرده است و این خودروسازان با عرضه محصولات جدید خود در این منطقه تحولات کلیدی را رقم زدند؛ در سال 2018 مرسدس‌بنز از آکسور 2528 رونمایی کرد، ایویکو از سری 682، ایسوزو از کامیون گیگا و سوزوکی از نسخه فیس‌لیفت مگا رونمایی کردند. برخی بازیگران اصلی در این بازار نیز شامل تویوتا، ایسوزو، میتسوبیشی، هینو و فورد هستند.
در سال 2017 تویوتاموتورز بازار خودروهای تجاری ASEAN را با سهم بازار 35درصدی و ایسوزو با سهم 21درصدی در اختیار داشتند. از دیگر بازیگران این بازار می‌توان به بایک، تاتاموتورز، دایملر و یودی‌تراک اشاره کرد.
بازارهای در حال توسعه این منطقه مانند اندونزی و ویتنام به خودروهای تجاری با دوام بالا و روش‌های نگهداری آسان نیاز دارند. از سوی دیگر بازارهای توسعه‌یافته مانند سنگاپور به ایمنی، راحتی و رانندگی آسان و مصرف سوخت کم نیاز دارند.


سهم 60 درصدی پیکاپ‌ها از بازار تجاری‌های آسه‌آن

پیکاپ‌ها در این میان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و طی سال 2018 در این منطقه توانستند بیش از 60‌درصد از فروش خودروهای سبک را در اختـــــیار بگیرند. تایلند، اندونزی، مالزی و ویتنام بزرگ‌ترین بازارهای منطقه ASEAN در زمینه خـــــرید پیکاپ‌ها در سال 2018 بودند.
با این‌حال، طی سال 2019 فروش پیکاپ در ویتنام کاهش یافت که دلیل اصلی آن طرح این کشور به‌منظور جلوگیری از واردات خودرو از کشورهای همسایه ازجمله تایلند، اندونزی و ژاپن بود. سه خودروساز میتسوبیشی، ایسوزو و هینو، تقریبا بیش‌از 60‌درصد از بخش خودروهای تجاری سبک را در سال‌های 2018 و 2019 تحت پوشش قرار دادند.

افزایش مستمر بازار تجاری‌های سبک آسه‌آن تا 2026
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است تا سال 2026، فروش خودروهای تجاری سبک در این منطقه همچنان با افزایش تقاضا همراه باشند. برخی خودروسازان نیز با پیش‌بینی این بازار و به منظور سهم‌خواهی از کشورهایی مانند تایلند، برنامه‌هایی را برای سال‌های آتی آماده‌ کرده‌اند. این در حالی است که پیش از این نیز برخی خودروسازان مدل‌هایی جدید و پیشرفته‌ای را متناسب با تقاضای این بازار عرضه کردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کامیونت تارگا محصول ایسوزو اشاره کرد که براساس پلت‌فرم پیکاپ دی‌مکس طراحی و تولید شده بود. این خودرو ابتدا در بازار اندونزی عرضه شد و به‌تدریج به سایر بازارهای نوظهور نیز رسید. درحال‌حاضر تایلند پیشتاز این بازارهاست و احتمالا لیدری خود را در این مناطق تا 2026 نیز حفظ خواهد کرد. تایلند بزرگ‌ترین تولیدکننده در این منطقه است و قصد دارد تولید سالانه خود را تا سال 2026 به 4میلیون دستگاه برساند. این کشور با رقابت اندونزی روبه‌رو بوده و هدف آن تبدیل شدن به قطب اصلی تولید است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    یکی فکر بازار کشور خودمان را بکننه اخه این چه وضعیتی راننده های جوان پایه یک تو جیب اتل و باتل یا دلال بازار خودرو شدن یا ارز .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =