آلفارومئو 4C

اگر جزو علاقه‌مندان خودروهای اسپرت با طراحی‌های پیچیده، عملکرد فنی قابل‌توجه و اگزوزهای خوش‌صدا هستید، مقایسه پورشه باکستر با آلفارومئو 4C را از دست ندهید.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگر جزو علاقه‌مندان خودروهای اسپرت با طراحی‌های پیچیده، عملکرد فنی قابل‌توجه و اگزوزهای خوش‌صدا هستید، مقایسه پورشه باکستر با آلفارومئو 4C را از دست ندهید. روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد دارد این دو خودرو کروک آلمانی و ایتالیایی را با هم به‌چالش بکشد.

معرفی
پورشه باکستر نخستین‌بار در سال 1996 معرفی و به‌بازار عرضه شد و تاکنون چهار نسل از این رودستر اسپرت به‌بازارهای دنیا عرضه شده است که در این میان، نسل‌های دوم و چهارم آن در بازار کشور ما نیز حضور دارند. نسل دوم پورشه باکستر در سال‌های پایانی عمر خود به ایران وارد شد و نسبت به‌کلاس بدنه و قیمت خود، فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. تغییر قوانین واردات خودرو سبب شد نسل سوم این خودرو (2012 – 2016) امکان حضور در بازار ایران را نداشته باشد تا این‌که شرکت پورشه در سال 2016 نسل چهارم پورشه باکستر را با پیشرانه‌های کم‌حجم توربو معرفی کرد و همین مساله باعث شد مجددا فرصت حضور این رودستر دوست‌داشتنی در بازار کشور ما فراهم شود.
شرکت معین‌موتور نیز این فرصت را غنیمت شمرد و بدون اتلاف وقت نسل چهارم پورشه باکستر را در دو نسخه 718 باکستر با پیشرانه دو لیتری و 718 باکستر S با پیشرانه 2.5 لیتری به‌بازار ایران عرضه کرد. این نسل از پورشه باکستر تنها با مدل 2017 به‌ایران آمد؛ چراکه پس از آن، قانون ممنوعیت واردات خودروهایی با ارزش بیش از 40 هزار دلار تصویب و باعث شد درعمل راه واردات محصولات پورشه به‌کشور ما مسدود شود.
در سمت دیگر آلفارومئو 4C را داریم که ابتدا درسال 2011 و در قالب یک خودرو مفهومی (Concept) معرفی شد؛ اما نسخه تولیدی آن، در سال 2013 به‌بازار آمد. این اسپرت دونفره تنها در یک نسل و در دو نسخه کوپه و رودستر در بازارهای جهانی عرضه شد و آلفارومئو 4C در تعداد خیلی محدود و با مدل 2015 و 2016 به‌بازار کشور ما راه پیدا کرد و به‌دلیل طراحی خاص و عملکرد فنی قابل‌توجه خود، بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و خبرساز شد. طبق شواهد، تنها یک دستگاه از نسخه رودستر اسپایدر در ایران موجود است و سایر آلفارومئوهای 4C عرضه‌شده در بازار کشور ما، از نسخه کوپه هستند.

آلفارومئو 4C برای پورشه باکستر دندان تیز می‌کند

مقایسه پورشه باکستر با آلفارومئو 4C از نظر طراحی
محصولات شرکت پورشه همواره با طراحی‌های نسبتا سنتی اما جذاب و چشم‌نواز شناخته می‌شوند که پورشه باکستر هم از این قاعده مستثنی نیست. طراحان پورشه باکستر، نمای جلو این خودرو را ساده و با پرهیز از شلوغ‌کاری رایج در این کلاس خودرویی طراحی کرده‌اند؛ اما توجه به‌جزئیاتی همچون نحوه قرارگیری دی‌لایت‌های چهارگانه در گوشه‌های چراغ‌ها، جلوه‌ای مدرن و دوست‌داشتنی به‌این نما بخشیده است. طراحی کابین پورشه باکستر را می‌توان تنها با واژه‌ «فوق‌العاده» توصیف کرد؛ چراکه از یک طرف، طرح غربیلک‌فرمان و صفحه‌نمایش‌ها در کنار موقعیت قرارگیری لیور دنده، یادآور خودروهای مسابقه‌ای است و از طرف دیگر، تعدد دکمه‌های کنسول میانی و استفاده از چرم و جیر بسیار باکیفیت در جای‌جای این کابین، جلوه‌ای بسیار لوکس به‌آن می‌بخشد. این ادغام استادانه نشانه‌های اسپرت و لوکس سبب شده است کابین پورشه باکستر برای همه سنین و سلایق جذابیت خاص خود را داشته باشد.
درمقابل، آلفارومئو 4C را داریم که ظاهری شبیه به‌سوپراسپرت‌های فوق‌گران‌قیمت ایتالیایی به‌خود گرفته است و در نخستین‌برخورد با این خودرو از نمای جلو، عرض زیاد آن و قاب فیبرکربنی چراغ‌ها (معروف به‌چراغ‌های چشم‌عنکبوتی) به‌شدت جلب‌توجه می‌کند. جلوپنجره مثلثی معروف آلفارومئو نیز اصالت این خودرو را یادآوری می‌کند و حجم‌پردازی اغراق‌آمیز گلگیر عقب و ورودی هوای روی آن در کنار اندازه بزرگ رینگ‌ها نیز از نکات برجسته طراحی آلفارومئو 4C در نمای جانبی هستند. درون کابین آلفارومئو 4C نیز طراحی خاص غربیلک‌فرمان و صفحه‌نمایش‌ها، استفاده از دکمه به‌جای لیور دنده و زاویه نسبتا تند قسمت میانی داشبورد به‌سمت راننده، یادآور خودروهای مسابقه‌ای است و نشان می‌دهد که ارگونومی و راحتی راننده برای استفاده از ادوات مختلف در سرعت‌های بالا، اولویت نخست طراحان آلفارومئو بوده است. با این وجود، طرح بسیار ساده و حتی کیفیت مواد داشبورد اصلا در شأن یک خودرو چندمیلیاردتومانی نیست. به‌خصوص طراحی ادواتی همچون پنل سیستم تهویه و دریچه‌های ورودی هوا به‌کابین، مشابه خودروهایی با قیمت یک‌بیستم آلفارومئو 4C است.
درمجموع، برای مقایسه پورشه باکستر با آلفارومئو 4C از نظر طراحی، می‌توانیم بگوییم که پورشه باکستر ظاهری شیک‌تر و متناسب‌تر دارد؛ اما آلفارومئو 4C به‌لطف طراحی خاص‌تر و پیچیده‌تر خود، بیش‌تر در خیابان جلب‌توجه می‌کند.

آلفارومئو 4C برای پورشه باکستر دندان تیز می‌کند

مقایسه فنی
پورشه 718 باکستر S از یک پیشرانه چهارسیلندر 2.5 لیتری بهره‌مند است و این پیشرانه به‌لطف آرایش تخت (باکسر) سیلندرها و بهره‌گیری از توربوشارژر، حداکثر قدرت 350 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 420 نیوتون‌متر را تولید می‌کند که اعدادی اعجاب‌انگیز برای این حجم از پیشرانه محسوب می‌شوند. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه اختصاصی پورشه (موسوم به PDK) به‌چرخ‌های عقب پورشه باکستر می‌رسد و سبب می‌شود خودرو شتاب صفر تا 100 را تنها در 4.4 ثانیه ثبت کند. مصرف سوخت ترکیبی این رودستر جذاب آلمانی نیز تنها 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
آلفارومئو 4C نیز نیروی خود را از یک پیشرانه چهارسیلندر 1.7 لیتری مجهز به‌توربوشارژر توئین‌اسکرول می‌گیرد. این پیشرانه با حداکثر قدرت 240 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتون‌متر، به‌یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه (TCT) متصل می‌شود و شتاب صفر تا صد 4.5 ثانیه را برای این ایتالیایی متفاوت به‌ارمغان می‌آورد. آلفارومئو 4C با مصرف سوخت ترکیبی 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر، اندکی اقتصادی‌تر از رقیب آلمانی خود عمل می‌کند. جالب است بدانید که آلفارومئو 4C به‌دلیل استفاده گسترده از فیبرکربن در شاسی و بخش‌هایی از ساختار بدنه، کم‌تر از یک تن وزن دارد که همین وزن کم سبب شده است این خودرو نسبت به‌حجم و قدرت پیشرانه، عملکردی عالی داشته باشد و بسیاری از خودروهای 6 و 8 سیلندر را مغلوب خود کند.

امکانات رفاهی
پورشه باکستر علاوه‌بر عملکرد فنی فوق‌العاده، در زمینه رفاه سرنشینان خود نیز سنگ‌تمام گذاشته و امکانات لازم برای یک سفر دو نفره راحت را فراهم کرده است. ازجمله مهم‌ترین امکانات رفاهی این خودرو می‌توانیم به‌مواردی همچون قابلیت تنظیم دوحالته سیستم تعلیق، کروزکنترل هوشمند، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) چهار حالته، سیستم صوتی حرفه‌ای بوز (Bose) با 10 بلندگو یا برمستر (Burmester) با 12 بلندگو، صندلی‌ها با تنظیم برقی، گرم‌کن و سردکن، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان، تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوکاناله، ریموت‌کنترل درِ پارکینگ (Home Link)، چراغ‌های جلو هوشمند و ... اشاره کنیم.
درمقابل، آلفارومئو 4C در این بخش کاملا دست‌خالی به‌میدان آمده است و امکانات رفاهی آن تنها شامل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه‌مطبوع دستی، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان، و درایو مد چهار ‌حالته است. این امکانات محدود، نشان می‌دهد که آلفارومئو در تولید این خودرو، فلسفه خودروهای مسابقه‌ای را مدنظر داشته و به‌فکر تولید یک خودرو چندمنظوره نبوده است. بنابراین، این بخش با برتری قاطع نماینده آلمان به‌پایان می‌رسد.

پورشه باکستر با آلفارومئو 4C از نظر شرایط بازار
وقتی با دو خودرو اسپرت خاص سروکار داریم، نباید توقع داشته باشیم که بازار فروش آن‌ها عالی باشد و به‌سرعت به‌پول نقد تبدیل شوند. اما درمقام مقایسه، پورشه باکستر به‌دلایلی مانند شناخته‌شده‌تر بودن برند برای ایرانی‌ها، آمار واردات بالاتر و آپشن‌های بیش‌تر، خودرویی خوش‌فروش‌تر از آلفارومئو 4C است. همچنین آمار فروش بالاتر محصول پورشه در بازارهای جهانی، سبب شده است دسترسی به‌قطعات یدکی این خودرو خیلی آسان‌تر از قطعات آلفارومئو 4C باشد. در زمینه استهلاک نیز باید یادآوری کنیم که هر دو خودرو به‌دلیل فناوری پیشرفته دارای قسمت‌های فنی، حساس و پراستهلاک هستند و مالک باید وسواس بسیار زیادی در انجام سرویس‌های دوره‌ای، استفاده از قطعات اصلی و همچنین استفاده از مکمل‌های سوخت باکیفیت داشته باشد. البته در این بخش نیز شرایط پورشه باکستر کمی بهتر از رقیب ایتالیایی است.

جمع‌بندی
در بخش پایانی مقایسه پورشه باکستر با آلفارومئو 4C و با نگاهی به‌ویژگی‌های هریک از دو خودرو مورد بحث، می‌توانیم پورشه باکستر را بر اساس معیارهایی همچون آپشن‌های بیش‌تر، کیفیت ساخت بالاتر، وضعیت بهتر تامین قطعات و بازار خریدوفروش مناسب‌تر، به‌عنوان برنده این مقایسه اعلام کنیم. اما افرادی که به‌سراغ خودروهای اسپرت این بازه قیمتی می‌روند، به‌دنبال دیده‌ شدن هستند و قطعا آلفارومئو 4C خیلی بیش‌تر و بهتر از پورشه باکستر در خیابان جلب‌توجه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =