کد خبر: 236836
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
آموزشگاه‌های رانندگی

برخی افراد بر این باور هستند که آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست و کیفیت خوبی ندارد.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رانندگی کردن برای بسیاری از مردم در هرجای دنیا جذابیت خاصی دارد و سعی می‌کنند آن را هرچه سریع‌تر یاد بگیرند اما طبیعتا افرادی هم در این بین وجود دارند که یا از رانندگی هراس دارند و یا از شرکت در کلاس‌های رانندگی بیزار هستند.طبق شنیده‌ها، علت بیشتر هم این است که ترس قبول نشدن آزمون رانندگی را دارند؛ حالا این آزمون رانندگی در کشورهای جهان متفاوت است و هر کشوری شرط و شروط خودش را برای پذیرفتن شهروندان در این کلاس‌ها دارد.

مثلا از همین ایران خودمان شروع می‌کنیم اکثر افراد بر این باور هستند که آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست و کیففیت خوبی ندارد و با 6 الی 12 جلسه کلاس آموزش کسی راننده نمی‌شود.

در ایران با قبول شدن در آزمون آیین‌نامه و آزمون عملی کار متقاضی تمام می‌شود اما در برخی کشورها این فرآیند به مراتب پیچیده‌تر است و نه‌تنها ماه‌ها، بلکه ممکن است سال‌ها طول کشد.

حتی با تعدادی از مربیان آموزش رانندگی هم که هم صحبت شدم به من گفتند که: الفبا را یک سال طول می‌کشید که بیاموزید حالا چطور است وقتی به رانندگی می‌رسید می‌خواهید چند جلسه‌ای همه چیز را یاد بگیرید.

متأسفانه این خطرناک‌ترین نوع آموزش است و یا بیشتر هنرآموزان به فکر امتحانند یعنی می‌خواهند در کمترین زمان ممکن جلسات را بگذرانند. به خاطر همین آموزش در شهر و آن هم در نقاط خلوت شهر انجام می‌شود.

متاسفانه به نظر می‌رسد که در کشور ما هنوز فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به حقوق دیگران معنا پیدا نکرده است همچنین در جامعه ما شهروندان می‌توان گفت اصلا توجهی به خودروهای آموزش رانندگی ندارند و مشکلاتی را هم برای فرد و مربی به وجود می آورند و شاید بهتر باشد که پروسه گرفتن گواهینامه سخت‌تر شود و این طور نباشد که هنرجو بعد از گرفتن گواهینامه سریعا پشت خودرو بنشیند و رانندگی کند برای مثال حتی پلیس هم بر این باور است که داشتن مهارت نقش ویژه‌ای بر رانندگی دارد.

سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک تهران بزرگ اعلام کرد که بیشتر تصادفات در تهران به علت عدم توجه به جلو است زمانی که عابران از عرض بزرگراه یا خیابان رد می‌شوند و از پل عابر استفاده نمی‌کنند و راننده‌ها به دلیل عدم توجه منجر به تصادف می‌شوند و حدود 34 درصد تصادفات به این دلیل بوده است.»

سرهنگ علی سلیمانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شرق استان تهران هم گفت که «عدم توجه رانندگان به جلو بیشترین علت وقوع تصادفات رانندگی درون شهری و برون شهری است که برای حل این موضوع رانندگان وسایل نقلیه باید حین رانندگی حواسشان به جلو باشد و از انجام هر عملی مانند: خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات، استفاده از تلفن همراه و وسایلی شبیه آن که باعث انحراف ذهن و اختلال در رفتار راننده وسیله نقلیه می‌شود، خودداری کنند.»

افزون بر این، هزینه‌های کلاس رانندگی هم که سرسام‌آور است یعنی کیفیت پایین و عملا هزینه‌های هنگفتی هم برای آن اخذ می‌کنند و نکته جالب اینجست که نرخ این کلاس‌ها هر روز در حال افزایش یافتن است و انگار هیچ کس بر آن نظارتی ندارد.

سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور نرخ مصوب هزینه‌های کلاس‌های رانندگی را از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دریافت می‌کنند، افزود: «پلیس راهور در نرخ گذاری کلاس‌های رانندگی نقش جدی ندارد.

وی گفت: جلساتی که با نمایندگان کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور داشتیم تاکید کردیم که هزینه‌ها را برای مردم کاهش پیدا کند چراکه هزینه‌های کلاس‌های رانندگی غیرمتعارف درحال افزایش است.»

اما تا به امروز خبری از کاهش قیمت کلاس‌های رانندگی نشده و همچنان این آموزشگاه‌ها در حال دریافت مبالغ بالای هستند بدون آنکه نظارتی انجام شود.اما در کشورهای دیگر اوضاع به چه صورت است؟ آنها چه شرایطی برای گواهینامه دارند؟

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی در کشورهای دیگر

از کشور کانادا شروع می‌کنیم، در مرحله اول باید در سنجش بینایی و آزمون کتبی علائم راهنمایی و رانندگی بزرگراه‌ها قبول شوید تا بتوانید گواهی سطح 1 بگیرید و پس از 12 ماه می‌توانید در آزمون شرکت کنید که اگر موفق شوید به شما گواهینامه سطح 2 تعلق می‌گیرد، اما با گذشت 12 ماه دیگر، نوبت به آزمون G2 می‌رسد که دشوارتر است و مهارت‌های پیشرفته رانندگی را محک می‌زند. با موفقیت در این آزمون می‌توانید گواهینامه کامل رانندگی دریافت کنید.

همچنین در اونتاریوی کانادا، در بهترین حالت برای کسب گواهینامه باید دو سال صبر کنید.

کشور دانمارک قوانین سختگیرانه‌ای دارد، یعنی اگر عاشق لایی و ویراژ در خیابان هستید در این کشورها باید بسیار ثروتمند باشید وگرنه صورتحساب سنگین جریمه باعث میشود که حتی شما مجبور به فروش خودروی خود شوید همچنینگواهینامه رانندگی ایران در این کشور به اندازه 3 ماه اعتبار دارد، اما اگر به صورت دائم می‌خواهید رانندگی کنید حتما باید گواهینامه رانندگی در این کشور را بگیرید اگر دارای گواهینامه از یک کشور اروپایی هستید می‌توانید به مدت 7 ماه رانندگی در دانمارک را تجربه کنید.

در کشور کاستاریکا هم برای دریافت گواهینامه رانندگی باید سه آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید. اول باید آزمون تئوری بدهید، دوم آزمون عملی است. این تست عملی با شبیه ساز انجام می شود و با خیابان های واقعی کشور کاری ندارد. وقتی از دو آزمون تئوری و شبیه سازی بگذریم، نوبت به آزمایش پزشکی می رسد. فشار خون و بینایی تنها دو جزء از موارد آزمایش شده هستند. در کاستاریکا تنها زمانی می توانید گواهینامه بگیرید که علاوه بر آزمون های عملی و تئوری، از آزمایش پزشکی سربلند بیرون بیایید.

اما به راستی مسئله رانندگی آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که در کشور ما باید، مسئولان نسبت به آن اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا نادیده‌گرفتن آن به نوعی بازی با جان مردم است پس بهتر است کمی نظارت بیشتری بر روند کاری و نوع آموزش کلاس‌های آموزش رانندگی شود تا هرکسی به راحتی و با گذراندن تنها چند جلسه فکر راننده شدن به سرش نزند زیرا عواقب چنین کاری آن هم بدون یادگیری مهارت‌های لازم و مشخص شاید جبران ناپذیر باشد؛ به امید روزی که آمار تصادفات در کشور ما به حداقل ممکن برسد و ناظران بر این حوزه هم با جدیت بیش از پیش کار خود را انجام دهند...!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =