ون‌های چندمنظوره

کلاس خودروهای MPV مخفف Multi-Purpose Vehicle یا خودروهای چند منظوره، در حقیقت همان کلاس مینی‌ون یا ون‌های کوچک است که اگرچه در بازار ایران هرگز محبوب نبوده و خریدار ندارد اما در بازار اروپا و آمریکای شمالی معمولا در قالب خودرو دوم خانوادگی و معمولا برای جابه‌جایی تعداد نفرات بیشتر (ونه حمل بار) کاربرد بسیار دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، کلاس خودروهای MPV مخفف Multi-Purpose Vehicle یا خودروهای چند منظوره، در حقیقت همان کلاس مینی‌ون یا ون‌های کوچک است که اگرچه در بازار ایران هرگز محبوب نبوده و خریدار ندارد اما در بازار اروپا و آمریکای شمالی معمولا در قالب خودرو دوم خانوادگی و معمولا برای جابه‌جایی تعداد نفرات بیشتر (ونه حمل بار) کاربرد بسیار دارد. با این حال به رغم آن‌که در سال‌های اخیر ون‌ها در اکثر بازارهای دنیا با اقبال مواجه شده‌اند اما بخش ون‌های میان‌سایز در بازارهای اروپایی در نیمه نخست سال 2021 با افت شدید مواجه و شبیه به یک بازار مرده شده است.


افت فروش 26 درصدی MPVهای اروپا
در شش ماه نخست سال جاری میلادی، کمتر از 92هزار دستگاه ون میان‌سایز در این بازار به فروش رسیده است که نسبت به مدت مشابه با کاهش 26 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که وضعیت بازار این خودروها در مقایسه با نیمه اول سال 2019 نیز با کاهش همراه بوده و 22 درصد از فروش خود را در این مدت از دست داده است. با این حال سهم این ون‌ها از کل بازار خودروهای اروپا تنها 1.4 درصد کاهش یافته است؛ یعنی 2.4 درصد در مقایسه با نیمه نخست سال 2020 و 3.3 درصد در مقایسه با نیمه نخست سال 2019 در واقع تنها دو مدل توانسته‌اند در این مدت با رشد فروش همراه باشند، در حالی که سایر مدل‌ها با افت دو رقمی همراه بوده‌اند.

فولکس‌توران؛ پرفروش‌ترین ون چندمنظوره اروپا

مقام پرفروش‌ترین ون‌ میان‌سایز در بازارهای اروپایی طی نیمه نخست سال به توران فولکس‌واگن اختصاص یافته است. این خودرو توانسته است در این مدت فروش 19هزار و 31 دستگاهی را در بازارهای اروپایی تجربه کند که البته با کاهش 16 درصدی در مقایسه با فروش 22هزار و 620 دستگاهی مدت مشابه در سال 2020 همراه بوده است. ون توران سال گذشته با 18.3 درصد بیشترین سهم بازار را در اختیار داشت که در سال جاری توانسته این جایگاه را با20.7 درصد حفظ کند. با آن‌که فروش این خودرو در این مدت کاهش داشته اما سهم بازار آن افزایش یافته است. ون توران فولکس‌واگن از یک صندوق عقب 137 لیتری و ظرفیت 7 سرنشین برخوردار است که فضای کافی برای یک خودرو خانوادگی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مدل دیزلی این خودرو از یک موتور 1.6 لیتری برخوردار است.


25 درصد کاهش فروش برای ون کلاس B بنز
ون مرسدس بنز کلاس B اما در این بازار با 25 درصد کاهش از فروش 20 هزار و 970 دستگاهی از شش ماه نخست سال 2020 به رقم 15هزار و 674 دستگاهی در مدت مشابه سال جاری میلادی رسید. با این حال این ون نیز با افزایش سهم بازار از 16.9 درصد به 17.1 درصد همراه بوده است. جدیدترین نسخه کلا B نسل سوم آن است که در سال 2018 و بر پلتفرم جدید MFA2 روانه بازار جهانی شد و از زبان طراحی کاملا نوین و به روز بنز بهرمند است. انتخاب پیشرانه‌ها همچنان محدود به نمونه‌های 4 سیلندر خطی است. با این تفاوت که در این نسل پیشرانه بسیار کم مصرف 1.3 لیتری توربو نیز به لیست انتخاب‌های مشتری اضافه شده است. این نسل همچنین از سیستم رانندگی نیمه اتوماتیک مرسدس بنز بهره می‌برد که از کلاس S قرض گرفته شده است. انتظار نمی‌رود این نسل تا سال 2025 با نسل چهارم جایگزین شود.

سهم 13.6 درصد رنو «گرندسنیک» از بازار MPVهای اروپا
سومین MPV پرفروش در نیمه نخست سال جاری در بازارهای اروپایی مدل گرندسنیک رنو است که توانسته سهم 13.6 درصدی را در این مدت در رقابت با مدل‌های دیگر این سگمنت به دست بی‌آورد. این خودرو مانند دو مدل پرفروش بازار با کاهش فروش همراه بوده است. رنو گرندسنیک با افت 29 درصدی فروش خود را از 17هزار و 610 دستگاه در 6 ماه سال 2020 میلادی به 12هزار و 537 دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسانده است. سهم بازار این MPV برخلاف دو مدل دیگر اما با شرکت فرانسوی رنو این محصول خودرو را با ۵ موتور مختلف بنزینی و دیزلی عرضه کرده است. موتور بنزینی ۱.۲ لیتری TCe توربو ۱۱۰ یا ۱۳۰ اسب‌بخاری، موتور ۱.۵ لیتری دیزلی ۱۱۰ اسب بخاری و موتور ۱.۶ لیتری دیزلی ۱۳۰ یا ۱۶۰ اسب بخاری. به علاوه اینکه رنو گرند سنیک به صورت استاندارد با جعبه دنده ۵ یا ۶ سرعته دستی عرضه می‌شود و جعبه دنده اتومات دو کلاچه نیز قابل انتخاب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =