مازراتی گرن‌توریسمو

باورش کمی سخت به‌نظر می‌رسد، اما به‌واسطه فعالیت‌های شرکت «آرتاتاک‌موتور» به‌عنوان نماینده رسمی برند مازراتی در ایران، بین سال‌های 2012 تا 2015 محصولات کم‌نظیری همچون مازراتی گرن‌توریسمو، گرن‌کابریو، کواتروپورته و گیبلی توانستند به‌صورت محدود و با قیمت‌هایی اعجاب‌انگیز در اختیار خریداران ایرانی قرار بگیرند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،مازراتی (Maserati) یک کمپانی خودروسازی ایتالیایی است که تاریخ آغاز فعالیت‌های آن به‌سال 1914 میلادی بازمی‌گردد.
طراحی متفاوت، کیفیت ساخت بالا و صدالبته صدای طنین‌انداز پیشرانه‌ قدرتمند سدان‌ها و کوپه‌های این کمپانی باسابقه سبب شده ‌است نام خودروهای تولیدی آن همواره در صدر فهرست جذاب‌ترین محصولات اسپرت و لوکس بازار جهان قرار گیرد. باورش کمی سخت به‌نظر می‌رسد، اما به‌واسطه فعالیت‌های شرکت «آرتاتاک‌موتور» به‌عنوان نماینده رسمی برند مازراتی در ایران، بین سال‌های 2012 تا 2015 محصولات کم‌نظیری همچون مازراتی گرن‌توریسمو، گرن‌کابریو، کواتروپورته و گیبلی توانستند به‌صورت محدود و با قیمت‌هایی اعجاب‌انگیز در اختیار خریداران ایرانی قرار بگیرند.
«دنیای‌خودرو» قصد دارد به‌سراغ مدل‌های مازراتی در ایران رفته و مخاطبان را با مشخصات فنی، امکانـــــــات و ویژگی‌های این محصولات لوکس و منحصربه‌فرد آشنا کند.


مازراتی گرن‌توریسمو
مازراتی گرن‌توریسمو درمقایسه با سایر محصولات این شرکت ایتالیایی حضور پررنگ‌تری در بازار کشورمان دارد و بیش از سایر برادران خود در خیابان‌های کشور دیده می‌شود. این کوپه لوکس و با ابهت محصول سال 2007 کمپانی سازنده محسوب می‌شود و از آن سال تاکنون با برخی تغییرات جزئی همچنان روی خط‌تولید کمپانی مازراتی قرار دارد. طراحی خشن و بی‌نظیر نمای ظاهری گرن‌توریسمو حاصل زحمات شرکت پرآوازه پینین‌فارینا و طراح خوش‌ذوق این شرکت یعنی جیسون کاستریوتاست. این کوپه 2+2 در سه‌تیپ استاندارد،S و MC در بازار کشورمان حضور دارد که از میان آن‌ها تیپ ساده با برخورداری از یک پیشرانه 4.2 لیتری هشت‌سیلندر و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک، تیپ پایه این خودرو در بازار کشور به‌حساب می‌آید. تیپ S این خودرو در سال 2008 میلادی و با برخی اصلاحات راهی بازار جهانی شد و علاوه‌بر برخی تفاوت‌های جزئی در نمای ظاهری، از نظر فنی برتری‌های فراوانی نسبت به‌مدل استاندارد دارد. مازراتی گرن‌توریسمو S به‌یک پیشرانه 4.7 لیتری هشت‌سیلندر تنفس‌طبیعی با کد F136 Y مجهز شده ‌است که توان تولید 440 اسب‌بخار قدرت و 490 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. گرن‌توریسمو S طی زمانی در حدود پنج ثانیه می‌تواند از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ این در حالی است که تیپ پایه این خودرو با 405 اسب‌بخار قدرت و 460 نیوتون‌متر گشتاور از شتاب صفر تا صد 5.2 ثانیه‌ای برخوردار است. قوی‌ترین تیپ این کوپه جذاب که تنها به‌تعداد انگشت‌شماری در بازار کشور مشاهده می‌شود، مازراتی گرن‌توریسمو MC نام دارد. زیر کاپوت این خودرو از پیشرانه ظاهرا مشابهی با تیپ S استفاده شده ‌است؛ اما به‌لطف بازنگری‌های انجام‌شده این پیشرانه توان تولید 444 اسب‌بخار قدرت و 510 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. چنین نیروی عظیمی از طریق یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود تا این کوپه جذاب بتواند طی زمانی حدود 4.8 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.


مازراتی گرن‌کابریو

در نمایشگاه ژنو سال 2009 کمپانی Maserati برای نخستین‌بار از یک خودرو کانورتیبل دارای چهار صندلی رونمایی کرد که مازراتی گرن‌کابریو نام داشت. اگر توانایی باز و بسته شدن سقف این خودرو را نادیده بگیریم، می‌توان گفت که گرن‌کابریو هیچ تفاوتی با نسخه گرن‌توریسمو ندارد و درواقع این خودرو نمونه کانورتیبل یا اسپایدر مازراتی گرن‌توریسمو S محسوب می‌شود. گرن‌کابریو از سال 2010 راهی بازار جهانی شد و توانست نظر علاقه‌مندان به‌خودروهایی با سقف جمع‌شونده را به‌خود جلب کند. همچون برادر بزرگ‌تر، گرن‌کابریو نیز در سه‌تیپ استاندارد،S و MC دربازار کشورمان حضور دارد؛ اما حتی در کامل‌ترین نسخه خود هم از امکانات کمتری نسبت به‌رقبای آلمانی یعنی اعضای خاندان پورشه نظیر پورشه 911 کاررا (911 Carrera) برخوردار است. قلب تپنده نمونه استاندارد این خودرو نیز همان موتور 4691 سی‌سی تنفس‌طبیعی (F136 Y) است که به‌طور مشترک توسط فراری و مازراتی توسعه یافته و پیش از این امتحان خود را درون سینه گرن‌توریسمو S پس داده است. پیشرانه استفاده‌شده در مدل‌های S و MC از حجم مشابهی با تیپ استاندارد برخوردار هستند؛ اما به‌لطف برخی اصلاحات به‌ترتیب توان تولید 450 و 460 اسب‌بخار قدرت را دارند. درحال حاضر مازراتی گرن‌کابریو MC به‌واسطه پیشرانه پرتوان و کیت آیرودینامیک خاص خود، قوی‌ترین و جذاب‌ترین خودرو درمیان تمام مدل‌های گرن‌توریسمو و گرن‌کابریو محسوب می‌شود.

مازراتی کواتروپورته

مازراتی کواتروپورته یک سدان لوکس و جذاب ایتالیایی است که از سال 1963 تا به‌امروز درسبد محصولات کمپانی سازنده قرار دارد و کواتروپورته تاکنون در شش نسل مختلف راهی بازار جهانی شده که از میان آن‌ها نسل‌های پنجم و ششم این خودرو بین سال‌های 2011 تا 2014 در بازار کشور ما نیز حضور یافته است. نسل پنجم مازراتی کواتروپورته همچون دو برادر اسپرت خود یعنی مازراتی گرن‌توریسمو و مازراتی گرن‌کابریو روی پلت‌فرم M139 بنا شده ‌است. این موضوع در کنار تجهیز این خودرو به‌پیشرانه‌های قدرتمند و پرحجم سبب شده ‌است پشت فرمان Quattroporte بتوانید حس‌وحال رانندگی با یک کوپه اسپرت را درون یک سدان لوکس تجربه کنید. کواتروپورته نسل پنجم نیز از همان پیشرانه هشت‌سیلندر سری F136 بهره می‌برد که در تیپ استاندارد کواتروپورته دارای حجم 4.2 لیتر بوده و توان خروجی آن برابر 400 اسب‌بخار است. در تیپ‌های S و GTS حجم این پیشرانه قدرتمند تا 4.7 لیتر افزایش یافته و به‌ترتیب قدرت خروجی آن نیز به‌اعداد 430 و 440 اسب‌بخار می‌رسد. ناگفته نماند که در تمام تیپ‌های کواتروپورته وظیفه انتقال نیروی موتور به‌چرخ‌های عقب برعهده یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک گذاشته شده که محصول کمپانی معروف ZF آلمان است. در سال 2014 پای ششمین نسل از خاندان اصیل کواتروپورته نیز به‌خیابان‌های کشورمان باز شد؛ خودرویی که به‌کلی از نو طراحی شده و از تفاوت‌های فراوانی با نسل قبل برخوردار بود. در بخش فنی نیز به‌لطف بهره‌مندی از پلت‌فرم جدید M156 و پیشرانه‌های توربوشارژ F154 و F160 شرکت فراری، انقلابی در توانایی‌های مازراتی کواتروپورته نسل ششم پدید آمده است. در تیپ استاندارد، موتور سه‌لیتری شش‌سیلندر این خودرو به‌لطف برخورداری از سیستم پرخوران تویین‌توربو توان تولید 345 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. مازراتی کواتروپورته تیپ S نیز از پیشرانه‌ای با همین مشخصات برخوردار است؛ اما می‌تواند 404 اسب‌بخار قدرت تولید کند. درنهایت تیپ GTS به‌عنوان قوی‌ترین نسخه کواتروپورته نسل ششم از یک موتور هشت‌سیلندر تویین‌توربو 3.8 لیتری بهره می‌برد که دارای 523 اسب‌بخار قدرت و 650 نیوتون‌متر گشتاور است. یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال چنین نیروی عظیمی به‌چرخ‌های عقب را برعهده دارد تا Quattroporte GTS بتواند طی زمانی در حدود 4.7 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد.

مازراتی گیبلی

در نمایشگاه خودرو شانگهای سال 2013 کمپانی مازراتی در کنار محصولات لوکس و جذاب خود از یک سدان تازه‌نفس و جدید به‌نام گیبلی نیز رونمایی کرد. این سدان زیبا روی پلت‌فرم جدیدی به‌نام M157 بنا شده ‌است که درواقع نمونه کوتاه‌شده پلت‌فرم مازراتی کواتروپورته (M156) محسوب می‌شود. چنین موضوعی موجب شده است در طراحی نمای ظاهری این دو سدان لوکس و جذاب نیز شباهت‌های فراوانی به‌چشم بخورد. برخلاف اغلب مازراتی‌های موجود در بازار ایران که از تیپ‌ها و پیشرانه‌های مختلفی برخوردار هستند، گیبلی تنها با یک پیشرانه و در یک تیپ به‌بازار عرضه شده ‌است. درون سینه مازراتی گیبلی همان پیشرانه سه‌لیتری شش‌سیلندر تویین‌توربو استفاده شده که با کد F160 شناخته می‌شود و دارای توان خروجی 325 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتون‌متر گشتاور است.
چنین نیرویی از طریق یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود تا این سدان لوکس متوسط بتواند طی زمانی حدود 5.6 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد.
این خودرو در مدل‌های 2014 تا 2015 و در کنار سایر محصولات منحصربه‌فرد این خودروساز ایتالیایی در اختیار خریداران متمول ایرانی قرار گرفت؛ اما به‌دلیل تصویب قانون منع ورود خودروهای لوکس (بالای 2500 سی‌سی) خیلی زود از واردات آن جلوگیری به‌عمل آمد و به‌یکی از کم‌تعدادترین مدل‌های مازراتی در ایران تبدیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =