تویوتا آریون

آریون از جمله خودروهایی است که در ایران از آن به‌نیکی یاد می‌شود. این سدان متوسط ژاپنی یکی از محبوب‌ترین‌های برند تویوتا بوده که نزد علاقه‌مندان و طرفداران این خودروساز آسیایی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. زمانی که آریون در بازار خودرو ایران عرضه می‌شد، شاهد حضور یک نسخه از آن با پسوند اسپرت بودیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،آریون از جمله خودروهایی است که در ایران از آن به‌نیکی یاد می‌شود. این سدان متوسط ژاپنی یکی از محبوب‌ترین‌های برند تویوتا بوده که نزد علاقه‌مندان و طرفداران این خودروساز آسیایی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. زمانی که آریون در بازار خودرو ایران عرضه می‌شد، شاهد حضور یک نسخه از آن با پسوند اسپرت بودیم. آریون اسپرت همان‌طور که از نامش مشخص است، دارای ظاهری اسپرت و متفاوت نسبت به‌مدل آریون گرند بود. تفاوتی که صرفا به‌ظاهر خودرو مربوط می‌شد و دربخش فنی هیچ تمایزی میان مدل اسپرت و گرند نبود. درحال حاضر مدل 2013 این سدان به‌ظاهر اسپرت درمحدوده قیمتی یک‌میلیارد و 600 تا یک‌میلیارد و 900 میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود. اما آیا بعد از گذشت هشت سال آریون اسپرت به‌عنوان یک سدان سایز متوسط اسپرت ارزش خرید دارد؟ چون صحبت از اسپرت بودن خودرو است، یک خودرو سواری چهاردر سایز متوسط دیگر با ویژگی‌های اسپرت را یافته‌ایم که درحال حاضر دقیقا در همین محدوده قیمت قرار دارد. پیشنهاد دوم ما برای مقایسه با آریون با وجود این‌که سدان نیست، اما یک فست‌بک سایز متوسط لوکس به‌نام مرسدس CLS350 است. این فست‌بک آلمانی در مدل 2008 خود با تویوتا آریون اسپرت 2013 هم‌قیمت است. اما باید دید پنج سال اختلاف سن ارزش خرید CLS را توجیه می‌کند؟

مقایسه تویوتا آریون با مرسدس‌بنز CLS350 کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان


آشنایی با CLS و آریون
خودروهای سدان پیش از قرن 21 تعریف ثابت و مشخصی داشتند (خودروهای سواری که دارای صندوق‌عقب برجسته، سقف ثابت، دو ردیف صندلی و چهار در هستند). در اوایل قرن 21 گروه خودروسازی دایملر یک خودرو کانسپت با نام CLS را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 2003 رونمایی کرد که تلفیقی از سدان و کوپه بود. روی کاغذ این خودرو تمام ویژگی‌های سنتی یک سدان را دارا بود؛ اما همچون خودروهای کوپه طراحی شده بود. در کمال ناباوری تنها یک سال بعد، نسخه تولید انبوه CLS به‌عنوان عضو جدید سبد محصولات برند مرسدس وارد بازار جهانی شد و کلاس فست‌بک‌ها (همان سدان‌های اسپرت یا به‌عبارت دیگر کوپه‌های چهاردر) را پایه‌گذاری کرد. نسل دوم CLS در سال 2010 معرفی شد که علاوه‌بر نسخه فست‌بک در کلاس شوتینگ‌بریک‌ها نیز قابل سفارش بود.
از سال 2018 هم شاهد عرضه جدیدترین نسل این خودرو آلمانی تنها در همان نسخه فست‌بک همیشگی به‌بازار جهانی هستیم. نسل‌های اول و دوم CLS به‌راحتی در بازار کشورمان عرضه شدند؛ اما به‌دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی و خودروهای بالای 40 هزار دلار، امکان رویت نسل سوم آن تا به‌امروز غیرممکن بوده است. CLS مورد نظر ما نسخه فیس‌لیفت‌شده از نسل اول بوده که در بازه زمانی 2008 تا 2010 تولید شده است. با وجود این‌که آریون مورد نظر پسوند اسپرت را با خود یدک می‌کشد، اما برخلاف CLS یک سدان سایز متوسط معمولی است. با وجود این‌که تویوتا مدل‌های با اصالت زیادی همچون کرولا، کمری، لندکروزر و ... را در سبد محصولاتش دارد، اما در کنار آن‌ها مدل‌های ناکام زیادی هم به‌بازار عرضه کرده که تولیدشان بعد از چندسال متوقف شده است. به‌عنوان مثال نام آریون در سال 2006 به‌جمع محصولات تویوتا پیوست و تنها پس از 11 سال و تجربه دو نسل، در سال 2017 از ویترین این خودروساز حذف شد. نسل دوم این خودرو که در برخی نقاط جهان به‌کمری نیز معروف بود در سال 2012 جایگزین نسل اول شد. آریون مورد نظر ما در این نوشتار به‌نسخه پیش از فیس‌لیفت نسل دوم تعلق دارد که در محدوده زمانی 2012 تا 2014 تولید شده است.
مرسدس زیباتر
مرسدس CLS با یک طراحی انقلابی برای همیشه ماندگار خواهد ماند و با وجود گذشت 17 سال از تولید نسل اول CLS، این فست‌بک چشم‌نواز همچنان زیبایی‌های خود را حفظ کرده و به‌راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که زیبایی‌های آن ابدی است. با وجود این‌که پایه و اساس CLS یک خودرو سدان بوده، اما شیشه‌های هر چهار درِ آن همچون خودروهای کوپه بدون قاب هستند و هنگام باز شدن درها، CLS بیش‌تر جلب توجه می‌کند. درون کابین با وجود قدیمی بودن سبک طراحی با اصالت و با کیفیت است. برخلاف CLS ماهیت خودرو تویوتا آریون یک خودرو معمولی است و انتظار نمی‌رود طراحی آن ماندگار باشد. آریون به‌خصوص درمدل مورد نظر که به‌آریون اسپرت معروف است، دارای طراحی شلوغ بوده تا بتواند توجه بیش‌تری را به‌خود جلب کند. سپرهای جلو و عقب به‌خصوص در بخش‌های جانبی ورم کرده، اسپویلر بزرگ روی درِ صندوق بار نصب شده، رکاب‌ها حالت برجسته به‌خود گرفته اند و ... . این تغییرات سبب شده است چهره با وقار آریون در این نسخه مضحک به‌نظر برسد. نصب قطعات اسپرت همچون اسپویلر روی یک سدان متوسط برای جلب‌توجه بیش‌تر ایده چندان جالبی نبوده و همین هویت آریون را به‌عنوان یک سدان معمولی خانوادگی زیر سوال برده است. درون کابین نیز آریون از طراحی ساده اما قابل قبول و مواد با کیفیتی بهره می‌برد.
مرسدس با آپشن بیش‌تر
CLS نه‌تنها یک خودرو اسپرت، بلکه یک خودرو لوکس نیز به‌حساب می‌آید و این فست‌بک لوکس اسپرت مرسدس چیزی از نظر امکانات رفاهی برای سرنشینان خود کم نگذاشته و از آن‌ها با فهرست امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، تعلیق بادی هوشمند، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌شور، چراغ جلو ‌زنون، چراغ خوش‌آمدگویی، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهار حالته، روکش چرم و تریم چوب، مموری، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی Harman Kardon مجهز به 12 اسپیکر 510 واتی، آمپلی فایر، هندزفری و چنجر شش عددی، مانیتور هشت‌اینچی، دوربین عقب، بلوتوث، درگاه USB، نمایشگر 4.5 اینچی صفحه‌کیلومتر، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات چهارگانه با دریچه تهویه عقب، کول‌باکس، صندلی‌ راننده و سرنشین جلو مجهز به‌تنظیم برقی و مموری، صندلی عقب تاشو عقب دوتکه، صندلی‌های جلو و عقب مجهز به‌گرمکن و سردکن، روکش چرم، ایزوفیکس صندلی، کابین با تریم چوب، دسترسی به‌صندوق از داخل کابین، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن و مموری، سانروف شیشه بالابر آنتی‌ترپ، پرده برقی عقب و ... میزبانی می‌کند. این درحالی است که آریون با قیمتی مشابه CLS، از نظر امکانات حرفی برای گفتن در برابر رقیب هم‌قیمت آلمانی خود ندارد. کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، فرمان سه‌شاخه اسپرت مجهز به‌نیروی کمکی هیدرولیکی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با شش اسپیکر و هندزفری، مانیتور 6.1 اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، درگاه USB و AUX، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی‌ راننده هشت‌حالته برقی، صندلی سرنشین جلو شش‌حالته برقی، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش صندلی پارچه، ایزوفیکس صندلی، تریم فیبرکربنی و آلومینیومی متال داخل کابین، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، پرده برقی عقب، کیت اسپرت بدنه و ... امکاناتی است که آریون اسپرت از آن‌ها بهره می‌برد.

مقایسه تویوتا آریون با مرسدس‌بنز CLS350 کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان


آریون جدیدتر
این دو خودرو با وجود این‌که در ظاهر هیچ شباهتی به‌هم ندارند، اما در زیر کاپوت بسیار شبیه هم هستند. چراکه هر دو آن‌ها از موتور شش‌سیلندر بنزین‌سوز بهره می‌برند که دارای 3.5 لیتر حجم بوده و به‌صورت تنفس‌طبیعی عمل می‌کند. البته مهندسین مرسدس باهوش‌تر از مهندسین تویوتا بودند و توانستند 24 اسب‌بخار قدرت و 29 نیوتون‌متر گشتاور بیش‌تر از دل این موتور استخراج کنند.
البته باید به‌این نکته مهم نیز توجه داشت که مرسدس شش سال قبل‌تر از تویوتا این موتور را در خودرو CLS350 استفاده کرده و تکنولوژی ساخت آن قدیمی‌تر است. از دیگر تفاوت‌های عمده میان آریون و CLS350 پلت‌فرم آن‌هاست. آریون یک خودرو دیفرانسیل‌جلو بوده اما CLS از پلت‌فرم دیفرانسیل عقب بهره می‌برد. در بخش گیربکس نیز گیربکس اتوماتیک مرسدس یک دنده بیش‌تر از گیربکس اتوماتیک تویوتا دارد و درنهایت باید گفت شتاب و سرعت CLS350 نسبت به‌آریون بهتر بوده و مصرف سوختشان یکسان است. در نهایت این سوال پیش می‌آید که آیا مرسدس‌بنز CLS350 با وجود این‌که از هر نظر از تویوتا آریون به‌عنوان یک خودرو اسپرت برتری دارد با وجود پنج سال اختلاف سن ارزش خرید دارد؟

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 0
    مرسدس بنز CLS350

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =