دانا تامپسون

خودروهای برقی در کنار ویژگی‌های بسیار مثبت می‌توانند خطرناک هم باشند. خودروهایی که آلایندگی ندارند و به‌اصطلاح خودروهای سبز معرفی می‌شوند

به گزارش «اخبار خودرو» ‌، بسته‌های باتری تسلا اس، با مهندسی پیچیده هزاران سلول استوانه‌ای با اجزایی از لیتیوم‌ و الکترون‌ها در خود دارند تا انرژی کافی را برای پیمایش صدها کیلومتر بدون انتشار گازهای آلاینده داشته باشند. اما وقتی عمر باتری به‌پایان می‌رسد مزایای سبز آن‌ هم محو می‌شود. اگر مجبور به‌دفن باتری‌ها شویم، سلول‌های آن می‌تواند سموم مشکل‌زا از جمله فلزات سنگین را آزاد کند.

دانا تامپسون، دانشمند مواد از دانشگاه استر هشدار می‌دهد که بازیافت باتری می‌تواند یک کار خطرناک باشد. به‌عقیده وی درصورتی که سلول باتری در مکان نامناسب دفن شود، می‌تواند باعث احتراق و انتشار گازهای سمی شود.

این تنها یکی از مشکلات متعدد نوظهوری است که محققانی مانند او در تلاش برای حل آن هستند. نحوه بازیافت میلیون‌ها عدد باتری خودروهای برقی که تولیدکنندگان انتظار دارند طی چند دهه آینده تولید کنند، یکی از اَبَرچالش‌های این صنعت است.

این محقق حوزه باتری خودرو می‌گوید: «باتری‌های خودروهای الکتریکی فعلی برای بازیافت طراحی نشده‌اند و وقتی خودروهای برقی هنوز به‌صورت گسترده تولید نشده بودند، این مساله مشکل چندانی ایجاد نمی‌کرد. اما اکنون این فناوری درحال پیشرفت است.»

چندین خودروساز اعلام کرده‌اند که قصد دارند تولید موتورهای احتراقی را طی سال‌های آینده متوقف کنند و تحلیل‌گران صنعت پیش‌بینی می‌کنند که حداقل 145 میلیون‌دستگاه خودرو برقی تا سال 2030 به‌بازار عرضه شود. درحالی که طی سال‌های گذشته این رقم تنها 11 میلیون‌دستگاه بوده است. بنابراین دولت‌ها به‌سطح مناسبی از بازیافت نیاز دارند.

درسال 2018 چین قوانین جدیدی را با هدف ترویج استفاده مجدد از قطعات باتری خودروهای برقی وضع کرد و این درحالی است که در اروپا و آمریکا هنوز اقدامات و قوانین مناسبی در این حوزه یا وجود ندارد یا هنوز به‌استانداردهای لازم نرسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =