بازار خودروهای دست‌ دوم در ایالات متحده

سه‌ماه متوالی افت فروش سبب شده است بازار اروپا در سال جاری بیش‌تر با وضعیت افولی روبه‌رو باشد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،با ادامه‌دار شدن بحران کمبود میکروچیپ‌ها و دشواری‌هایی که درعرضه محصولات‌ خودروسازان به‌بازار پدید آورده، از همین حالا سرمای زمستانی بازار خودرو جهان را در پایان تابستان فرا گرفته است و در ماه سپتامبر میزان ثبت خودروهای جدید در بازار اروپا با 25 درصد کاهش نسبت به‌دوره مشابه سال قبل روبه‌رو بود.

افت فروش بی‌سابقه
در این ماه فروش مجموع خودروهای جدید در بازارهای اتحادیه‌اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (شامل نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن‌اشتاین) به 972 هزار و 723 دستگاه رسید که براساس گزارش انجمن سازندگان خودرو در اروپا این پایین‌ترین میزان فروش از سال 1995 تاکنون بوده است. انجمن سازندگان خودرو اروپا این کاهش کم‌سابقه در فروش خود را به‌کمبود میکروچیپ‌ها نسبت داده که منجر به‌تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی در سراسر جهان شده است. کاهش فروش خودرو در ماه سپتامبر صنعت‌خودرو را در آستانه رسیدن به‌آمار فاجعه‌بار سال گذشته قرار داده که درنتیجه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی گسترده بسیاری از نمایندگی‌های فروش خودروسازان پدید آمده بود. سه‌ماه متوالی افت فروش سبب شده است بازار اروپا در سال جاری بیش‌تر با وضعیت افولی روبه‌رو باشد.

تخریب رابطه عرضه و تقاضا
حالا پژوهشگران بازار انتظار دارند که فروش امسال بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه در ابتدای سال 2021 باشد؛ یعنی زمانی که انجمن خودروسازان رشد 10 درصدی را پیش‌بینی کرده بود. درگزارش اخیری که موسسه تحقیقاتی ال‌ام‌سی اتوموتیو منتشر کرده آمده است: «در حال حاضر پیش‌بینی ما این است که فروش امسال نمی‌تواند نتیجه بسیار ضعیف سال گذشته را جبران کند. برداشت ما این است که مشکلات مربوط به‌تامین قطعات (میکروچیپ‌ها) تا سال آینده همراه ما خواهد بود و به‌رابطه‌ تقاضای مثبت مشتریان و عرضه خودروسازان آسیب وارد می‌کند.» در همین راستا تمام بازارهای بزرگ اروپایی در ماه سپتامبر افت‌ فروش دو رقمی را گزارش داده‌اند: بریتانیا 35 درصد، ایتالیا 33 درصد، آلمان 26 درصد و فرانسه 21 درصد.

برندگان و بازندگان
براساس گزارش‌ها در ماه سپتامبر فروش گروه خودروسازی فولکس‌واگن که عنوان بزرگ‌ترین گروه خودروسازی اروپا را با خود یدک می‌کشد، 30 درصد کاهش داشت و بیش‌ترین افت فروش درمیان برندهای زیرمجموعه این گروه به‌اشکودا تعلق داشت که 40 درصد کمتر از دوره مشابه سال قبل بود. بعد از آن برندهای آئودی، فولکس‌واگن و سئات به‌ترتیب با کاهش 31، 28 و 17 درصدی قرار داشتند. استلانتیس به‌عنوان دومین گروه خودروسازی بزرگ فعال در اروپا نیز افت 30 درصدی را در فروش خود تجربه کرد که درمیان برندهای تحت‌مالکیت آن با 47 درصد افت، آلفارومئو بیش‌ترین کاهش را در فروش خود شاهد بود. بعد از آن برندهای پژو و فیات (هر دو با کاهش 36 درصدی)، جیپ (با افت 28 درصدی)، اوپل (با کاهش 25 درصدی) و سیتروئن (با کاهش 24 درصدی) قرار داشتند. برخلاف این‌ها، فروش برند DS رشد 9 درصدی داشت و میزان ثبت خودروهای جدید گروه خودروسازی رنو هم در ماه سپتامبر افت 24 درصدی داشت و برندهای زیرمجموعه آن یعنی رنو و داچیا 30 و 14 درصد کاهش را در فروش خود تجربه کردند. برخلاف باقی گروه‌های خودروسازی، هیوندای-کیا به‌عنوان چهارمین گروه بزرگ فعال در اروپا توانست به‌روند صعودی ماه‌های گذشته خود ادامه دهد و درمجموع رشد 27 درصدی را تجربه کند. براساس گزارش‌ها در سپتامبر 2021 ثبت محصولات جدید کیا با 56 درصد و محصولات هیوندای با شش درصد رشد مواجه شد. حجم فروش گروه تویوتا در بازار اروپا نیز با افت 18 درصدی روند کاهشی را شاهد بود و برندهای تویوتا و لکسوس به‌ترتیب افت 19 و 11 درصدی را درگزارش‌های خود منتشر کرده‌اند. در میان دو رقیب لوکس آلمانی مرسدس‌بنز با 50 درصد افت فروش شوک بزرگ‌تری را نسبت به‌ب‌ام‌و (با افت 17 درصدی) تجربه کرد. برند آمریکایی فورد نیز در این ماه 46 درصد کمتر از سال قبل توانسته خودرو بفروشد. خودروسازان با اولویت‌بندی محصولات خود براساس جذاب‌ترین و پرطرفدارترین مدل‌ها و همچنین کاهش مخارج مربوط به‌بازاریابی و مشوق‌ها و پایین‌ آوردن حاشیه‌های سود خود توانسته‌اند تا حدی آثار کمبود میکروچیپ‌ها را مدیریت کنند. در روزهای گذشته ب‌ام‌و پیش‌بینی‌های خود را درخصوص سودآوری‌اش افزایش داد و از رقم قبلی هفت تا 9 درصد آن را به 9.5 تا 10.5 درصد افزایش داد. این درحالی است که تامین‌کنندگان قطعات به‌اندازه خودروسازان خوش‌شانس نبوده‌اند و بسیاری از آن‌ها از جمله اپتیو، هلا و فائورشیا درهفته‌های اخیر از کاهش درآمد خود خبر داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =