لکسوس IS کانورتیبل

لکسوس IS300 C به‌عنوان یک خودرو کانورتیبل پرمیوم از نظر کلاس‌بندی جایگاه بالاتری داشته باشد؛ اما به‌دلیل سن و سال بالاتری که دارد، اکنون از نظر قیمتی یک رقیب برای جنسیس کوپه به‌حساب می‌آید. درادامه قصد داریم این دو خودرو را با هم مقایسه کرده و ببینیم کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری است.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها که قیمت خودرو در بازار ایران کاملا افسارگسیخته شده و سر به‌فلک کشیده و در بالاترین حد خود قرار دارد، خرید یک خودرو اسپرت درست و حسابی با بودجه زیر دو میلیارد تومان کار دشواری است. اما پس از کلی تحقیق و بررسی گزینه‌های موجود در بازار، هیوندای جنسیس کوپه مدل 2013 و لکسوس IS300 C مدل 2010 را به‌عنوان دو نمونه نسبتا مطلوب در محدوده‌قیمت یک‌میلیارد و 300 تا یک‌میلیارد و 600 میلیون‌تومان یافتیم. جنسیس کوپه در زمان عرضه به‌عنوان بهترین خودرو اسپرت ارزان‌قیمت موجود در کشورمان به‌حساب می‌آمد و کمبود خودروهای اسپرت از یک طرف و قیمت مناسب جنسیس کوپه از طرف دیگر سبب شد این کوپه اسپرت کره‌ای فروش خوبی را تجربه کند. اما درحال حاضر دیگر نمی‌توان گفت جنسیس کوپه یک خودرو قیمت مناسب بوده و صرفا از سر ناچاری در این محدوده قیمت پیشنهاد می‌شود. از سوی دیگر باید گفت شاید لکسوس IS300 C به‌عنوان یک خودرو کانورتیبل پرمیوم از نظر کلاس‌بندی جایگاه بالاتری داشته باشد؛ اما به‌دلیل سن و سال بالاتری که دارد، اکنون از نظر قیمتی یک رقیب برای جنسیس کوپه به‌حساب می‌آید. درادامه قصد داریم این دو خودرو را با هم مقایسه کرده و ببینیم کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری است.

مقایسه لکسوس IS کانورتیبل با هیوندای جنسیس کوپه کارکرده

سرنوشت مشابه
ماجرای جنسیس به‌نمایشگاه خودرو 2007 لس‌آنجلس بازمی‌گردد. در آن سال هیوندای پرده از چهره یک خودرو اسپرت با نام Genesis Coupe Concept برداشت و همان‌طور که از نامش مشخص بود، کانسپت مورد نظر تنها یک پیش‌نمایش از آینده خودروهای این خودروساز کره‌ای بود. با وجود این‌که در آن سال‌ها، بعید بود هیوندای بتواند در کلاس خودروهای اسپرت حاضر شود، اما این خودروساز درحال پیشرفت تنها یک سال بعد با معرفی نسخه تولید انبوه جنسیس کوپه رسما وارد دنیای خودروهای اسپرت شد.
یک کوپه سایز متوسط دیفرانسیل‌عقب که موتور نسبتا بزرگ و قدرتمندی داشت و در کلاس خودروهای اسپرت ارزان‌قیمت قرار می‌گرفت. جنسیس کوپه در سال 2013 دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت و درنهایت سه سال بعد (در سال 2016) از خط تولید خارج شد. بعد از توقف تولید این مدل، واژه جنسیس در فرهنگ لغات هیوندای از نام محصول به‌نام یک برند لوکس تغییر یافت و دیگر خبری از این کوپه جذاب نه در برند هیوندای و نه در برند نوپای جنسیس نیست. نمونه‌های قبل از فیس‌لیفت و همچنین بعد از فیس‌لیفت جنسیس کوپه در بازار کشورمان عرضه شده است و دربازار ایران که رنگ‌بندی خودروها به‌سفید و مشکی و دیگر رنگ‌های خنثی و بی‌روح ختم می‌شد، جنسیس کوپه با طیف وسیعی از رنگ‌های جذاب قابل سفارش بود.
ویژگی که لازمه هر خودرو اسپرتی بوده و این امر مهم را هیوندای به‌خوبی در بازار ایران نیز رعایت کرده بود. لکسوس به‌عنوان برند لوکس‌ساز تویوتا، مدل IS خود را از سال 1998 در کلاس سدان‌های کامپکت پرمیوم تولید می‌کرد و در سال 2005 نسل دوم این خودرو را به‌بازار عرضه کرده بود. لکسوس در آن زمان تصمیم گرفت مدل IS را همچون رقبای آلمانی‌اش در چند کلاس خودرویی مختلف از جمله خانودگی و اسپرت تولید کند و برهمین اساس مهندسان لکسوس تصمیم گرفتند درکنار مدل خانوادگی سدان، یک نسخه اسپرت در کلاس کانورتیبل‌ها تولید کنند. از این رو مدل جدید IS با نام IS C به‌عنوان یک کانورتیبل های کامپکت در نمایشگاه خودرو 2008 پاریس معرفی و سال بعد به‌جمع محصولات لکسوس افزوده شد. IS C در ظاهر شبیه به IS بود؛ اما کاربرد متفاوت آن بخش دیگری از بازار را هدف قرار می‌داد. با وجود این‌که نسل دوم IS در سال 2013 جای خود را به‌نسل سوم داد، اما تولید IS C تا سال 2015 ادامه داشت و پس از آن به‌دلیل نرسیدن به‌محبوبیت لازم، تولید آن برای همیشه متوقف شد. پس از آغاز تولید نسخه کانورتیبل لکسوس IS، نمایندگی لکسوس درکشور اقدام به‌واردات مدل IS300 C آن از سال 2010 کرد. واردات این خودرو اسپرت لکسوس تا پیش از ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی‌سی به‌کشور ادامه داشت؛ اما هیچگاه نتوانست به‌فروش قابل توجهی در برابر رقبای محبوب خود همچون ب‌ام‌و سری 3 دست پیدا کند.

مقایسه لکسوس IS کانورتیبل با هیوندای جنسیس کوپه کارکرده


باکلاس یا جذاب؟
دوست دارید باکلاس به‌نظر برسید یا جذاب؟ بسیاری از کسانی که به‌دنبال خرید خودرو اسپرت هستند، جذابیت اولویت اول آن‌هاست. بنابراین پیشنهاد ما برای آن‌ها، خرید جنسیس کوپه است. البته این پیشنهاد صرفا از نظر طراحی و ویژگی‌های بصری خودرو است؛ نه یک پیشنهاد کلی. طراحی هیوندای جنسیس به‌لطف فیس‌لیفت اساسی که در سال 2013 روی آن اعمال شد، هنوز آن را جذاب جلوه می‌دهد. هرچند این جذابیت بیش‌تر مختص نمای جلو خودرو بوده و در نمای عقب حتی آن اسپویلر بزرگ نیز نتوانسته قدیمی بودن طراحی جنسیس کوپه را کمرنگ کند. با این حال در حالت کلی می‌توان جذابیت جنسیس کوپه فیس‌لیفت‌شده را در بازار کشورمان قابل قبول دانست که به‌لطف تنوع رنگ بالا این جذابیت دو چندان خواهد بود. درون کابین جنسیس کوپه نیز حس و حال اسپرت بودن به‌شکل کامل به‌سرنشینان منتقل می‌شود؛ اما نباید از آن انتظار کیفیت ساخت بالای لکسوس را داشت. لکسوس IS300 C دارای کابینی لوکس و با کیفیت بوده؛ اما باید پذیرفت که به‌اندازه جنسیس کوپه هیجان یک سواری اسپرت را به‌سرنشینان منتقل نمی‌کند. این کابین شاید زرق و برق طراحی‌های امروزی را نداشته باشد، اما سقف متحرک آن تجربه رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند که هرگز در جنسیس کوپه یافت نمی‌شود. متاسفانه امروزه بسیاری از لکسوس IS کانورتیبل‌های موجود در کشور به‌صورت کاملا غیرحرفه‌ای فیس‌لیفت یا تغییر قیافه داده‌اند که نه‌تنها تاثیر مثبتی بر چهره این خودرو نداشته، بلکه اصالتش را از بین برده است. شاید ظاهر اصلی این خودرو جذابیت خاصی نداشته باشد؛ اما درهر صورت شما سوار بر یک خودرو پرمیوم از یک برند لوکس معروف همچون لکسوس هستید که اصالتش حرف اول را می‌زند.

آپشن به‌مقدار لازم
داخل کابین هیوندای جنسیس کوپه حس و حال رانندگی اسپرت بیش‌تری به‌سرنشینان القا می‌شود. هرچند مانیتور قدیمی آن درمرکز داشبورد از شور و شوق شما می‌کاهد. از امکانات این هیوندای چهار نفره دو در می‌توان به‌نشان‌دهنده باد لاستیک، تنظیم صندلی‌های راننده و کمک‌راننده به‌ترتیب در شش و چهار جهت، روکش چرمی صندلی‌ها، اهرم تعویض دنده و غربیلک‌فرمان، صندلی‌های عقب تاشو، آینه‌های برقی، گرمکن آینه‌ها، کروزکنترل، قابلیت تنظیم سیستم صوتی و کروزکنترل از روی فرمان، قطب‌نما، دماسنج، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه‌مطبوع خودکار، نویگیشن، سنسور عقب، سیستم‌های ورود و استارت بدون کلید، سانروف، سیستم صوتی اینفینیتی با 10 اسپیکر، آمپلی‌فایر 360 واتی، خروجی USB، بلوتوث و ...اشاره کرد. کابین لکسوس به‌اندازه هیوندای اسپرت نیست؛ اما کیفیت بالای آن توجه شما را به‌خود جلب می‌کند. اما اصلی‌ترین برتری این خودرو ژاپنی نسبت به‌رقیب هم‌قیمت کره‌ای‌اش سقف متحرک آن است. سقفی که از نوع فلزی بوده که طرفدار بیش‌تری نسبت به‌نوع پارچه‌ای دارد. اگر درون کابین IS300 C قرار بگیرید می‌توانید از امکاناتی همچون ورود به‌کابین بدون کلید و استارت دکمه‌ای، تنظیم برقی فرمان در چهار جهت، فرمان جمع‌شونده مجهز به‌حافظه، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، مانیتور هفت‌اینچی، رهیاب ماهواره‌ای به‌همراه راهنمای صوتی، ریموت‌کنترل سیستم صوتی و تلفن سرنشینان عقب، سیستم صوتی تصویری مارک لونیسون مجهز به 12 بلندگو، سیستم بلوتوث و شماره‌گیری صوتی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه یکپارچه فرمان و آیینه‌ها، تنظیم ارتفاع برقی کمربند صندلی‌های جلو، آینه‌های تاشو برقی با گرمکن و حافظه، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، چرخش هوشمند چراغ‌های جلو، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، سنسور پارک جلو و عقب، کروزکنترل، برف‌پاکن اتوماتیک مجهز به‌سنسور باران و ... استفاده کنید.


هیوندای برنده اعداد و ارقام
هر دو خودرو اسپرت آسیایی ما در این مقایسه از موتور شش‌سیلندر بنزین‌سوز تنفس‌طبیعی برای تولید نیرو بهره می‌برند که با گیربکس اتوماتیک به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. با این تفاوت که جنسیس کوپه 0.8 لیتر حجم موتور بیش‌تر نسبت به‌لکسوس IS300 C داشته و گیربکس آن دو دنده بیش‌تر برای تعویض دارد. اختلاف قدرت حدود 80 اسب‌بخاری و اختلاف گشتاور 60 نیوتون‌متری به‌نفع جنسیس کوپه سبب شده است 1.7 ثانیه سریع‌تر از رقیب هم‌قیمت ژاپنی‌اش به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز 35 کیلومتر برساعت بیش‌تر باشد. همان‌طور که از اعداد و ارقام مشخص است برتری با جنسیس بوده و در بخش مصرف سوخت هر دو خودرو به‌عنوان مدل‌های پرمصرف شرایط بسیار نزدیکی نسبت به‌هم دارند. توجه به‌این نکته مهم است که شاید لکسوس IS300 C به‌اندازه جنسیس اسپرت نباشد، اما در مقابل ذات تویوتایی آن هم از نظر فنی زیاد آزاردهنده نیست. جنسیس نیز نخستین تجربه هیوندای در دنیای اسپرت بوده و باید پذیرفت که خودرو بی‌نقصی نیست و هزینه نگهداری آن نسبتا بالاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =