خودروهای الکتریکی

این درست است که تسلا به‌عنوان نخستین تولیدکننده خودروهای تمام‌الکتریکی، شرکتی آمریکایی است؛ اما این‌طور که به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک ایالات‌متحده در زمینه فروش خودروهای برقی پیشتاز نخواهد بود. 

به گزارش «اخبار خودرو»،این درست است که تسلا به‌عنوان نخستین تولیدکننده خودروهای تمام‌الکتریکی، شرکتی آمریکایی است؛ اما این‌طور که به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک ایالات‌متحده در زمینه فروش خودروهای برقی پیشتاز نخواهد بود.

شتاب قاره سبز
دست‌کم این چیزی است که پراکبال پاتی، مدیرعامل پیشین کمپانی باتری‌سازی ال‌جی به‌آن باور اندکی دارد. پاتی همچنین سابقه پنج سال همکاری نزدیک با فورد را در زمینه فناوری‌های هیبریدی دارد و پیش‌بینی کرده که تا سال 2025، 50 درصد از خودروهایی که در بازار اروپا به‌فروش می‌رسند تمام‌الکتریکی خواهند بود. این درحالی است که آمار و ارقام جهانی نشان‌گر آن است که این رقم تا آن زمان به 20 درصد خواهد رسید. نکته شگفتی‌آور این است که به‌نظر می‌رسد پاندمی کرونا شتاب تغییر به‌سمت خودروهای برقی را در اروپا افزایش داده و به‌جبران رسوایی دیزلی چند سال پیش کمک فراوانی کرده است. تا سال 2019 چین به‌لطف مشوق‌های جذاب دولتی و اقتصاد روبه‌رشد خود توانسته بود پیشتاز بازار خودروهای برقی باشد. اما در گزارشی که ماه ژوئن توسط موسسه تحقیقاتی «پیو ریسرچ» منتشر شد، گفته شد که در سال 2020 اروپا از چین پیشی گرفته است.

فاکتورهای اروپایی
10 درصد از سهم بازار این ناحیه به‌خودروهای برقی (اعم از برقی یا پلاگین هیبرید) مربوط می‌شود و این درحالی است که سهم این خودروها در بازار چین 5.7 درصد و در آمریکا 1.8 درصد است. حدود 1.4 میلیون‌دستگاه از سه‌میلیون دستگاه خودرو برقی فروخته‌شده در سال 2020 به‌بازار اروپا مربوط می‌شد و اروپا به‌سرعت به‌پربارترین بازار برای خودروهای برقی بدل شده است. تاکنون یک‌سوم از جمعیت 1.4 میلیاردی چین (و تنها یک‌چهارم از جمعیت آمریکا) از خرید خودروهای برقی استقبال کرده‌اند؛ اما باید به‌این نکته توجه داشت که میانگین درآمد در اروپا بالاتر از چین است. در این ناحیه میانگین درآمد سالانه چیزی حدود 28 هزار دلار است که در ثروتمندترین کشورهای اروپایی این رقم تا سه‌برابر هم می‌رسد. درچین میانگین درآمد افراد 15 هزار دلار است. میانگین درآمد در ایالات‌متحده بیش‌تر از این دو ناحیه است و حدود 52 هزار دلار است. اما این‌جا دقیقا همان‌جایی است که پای سیاست‌ها و سایر فاکتورها به‌میان می‌آید. بسیاری از کشورهای اروپایی‌ فرجه‌های مشخص را برای از دور خارج کردن خودروهای درون‌سوز تعیین کرده‌اند و همچنین استانداردهای سختگیرانه‌ای را برای میزان مجاز انتشار آلایندگی در شهرهای بزرگ به‌تصویب رسانده‌اند. این موضوع خود همچون مشوق دیگری برای روی آوردن شهروندان به‌استفاده از خودروهای پاک الکتریکی عمل می‌کند.
موانع آمریکایی
هرچند در ایالات‌متحده کشمکش و ناهماهنگی‌هایی جدی میان سیاستمداران برای تعیین فرجه‌ها و اقدامات بازدارنده مشابه وجود دارد. وقتی گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا اعلام کرد که تا سال 2035 ممنوعیتی روی تولید و فروش خودروهای بنزین‌سوز اعمال خواهد شد، حتی آژانس محافظت از محیط‌زیست آمریکا اعلام کرد که این مصوبه نمی‌تواند وجاهت قانونی داشته باشد.
از سوی دیگر نمی‌توان از ایالت‌های لیبرال مانند تگزاس انتظار داشت که به‌این زودی‌ها پذیرای خودروهای برقی باشند. به‌باور بسیاری عشق و علاقه‌ آمریکایی‌ها به‌موتورهای بنزین‌سوز به‌این زودی‌ها از بین نخواهد رفت.

مساله تراکم جمعیت
علاوه‌بر همه این‌ها اروپا از مزایای دیگری هم برخوردار است. خودروهای برقی کنونی در مناطق شلوغ و پرجمعیت که همچنین مسافت‌هایی نسبتا کوتاه در آن‌ها طی می‌شوند بیش‌ترین کارایی را دارند.
در این‌گونه مناطق تعداد افرادی که به‌زیرساخت‌های شارژ احتیاج دارند آن‌قدر هست که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را توجیه کند.
به‌طور متوسط در هر کیلومتر مربع از اروپا 34 نفر زندگی می‌کنند و این درحالی است که در آمریکا با این‌که تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ بسیار بالاست، درمناطق روستایی و خارج از شهر تراکم بسیار پایین است. آمریکایی‌ها برخلاف اروپایی‌ها به‌سفرهای طولانی جاده‌ای علاقه دارند و اگر خودرو برقی‌تان چیزی غیر از تسلا باشد به‌راحتی نمی‌توانید به‌شبکه شارژ دسترسی پیدا کنید.
به‌باور پراکبار پاتیل شارژ سریع می‌تواند مهم‌ترین عامل در تسریع فروش خودروهای برقی باشد. درحال حاضر مسافت قابل پیمایش نسبتا پایین خودروهای برقی به‌عنوان مهم‌ترین عیب آن‌ها معرفی می‌شود؛ اما احداث ایستگاه‌های شارژ کافی و قابل اطمینانی که بتوان خودروها را به‌سرعت در آن‌ها شارژ کرد، می‌تواند جذابیت خودروهای برقی را برای خریداران افزایش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =