چاله‌های تهران

طی سال‌های اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری در بیشتر شهرها ازجمله مسائلی بوده که شهرداری‌ها با آنها دست به گریبان بوده‌اند. وضعیت آسفالت خیابان‌ها و معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدت‌هاست که چاله‌های ایجادشده در خیابان‌های شهر، بلای جان رانندگان شده و آنان را معترض کرده است. گویا هیچ‌وقت هم قرار نیست این چاله‌ها که هر از گاه خسارت‌هایی هم به خودروها می‌زنند، از چهره شهر پاک شوند و به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری به فکر راه‌حل اساسی برای پر کردن این چاله‌ها نیست.

استفاده از روش‌های قدیمی
طی سال‌های اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری در بیشتر شهرها ازجمله مسائلی بوده که شهرداری‌ها با آنها دست به گریبان بوده‌اند. وضعیت آسفالت خیابان‌ها و معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود، اما طی سال‌های اخیر مشکلات متعددی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا آسفالت خیابان‌ها و معابر به یک معضل همیشگی تبدیل و روزبه‌روز هم بر وخامت آن افزوده شود.توجه به زیرساخت های اساسی عمران شهری ازجمله معابر و خیابان‌ها با وجود هزینه‌بر بودن، به عنوان اولویت اول زیباسازی شهر، مدت‌هاست مورد بی‌مهری متولیان و مسئولان شهری قرار گرفته است.

معابر تهران شناسنامه ندارند
کارشناسان معتقدند این معضل به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما شاید مهم‌ترین مشکل این است که معابر پایتخت فاقد شناسنامه‌ در این زمینه هستند. درواقع خیابان‌ها باید از نظر نوع زیرسازی، زه‌کشی، بستر و ... دارای شناسنامه باشند. ممکن است یک خیابان بارها آسفالت شود اما مجری آن، هیچ‌وقت به دنبال این سوال نبوده اشکال کار کجاست که آسفالت یک خیابان مدام نیاز به تعمیر و تجدید دارد. اصولا باید زیرسازی خیابان‌ها از نظر دفع آب‌، وجود چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی، نشت آب و زه‌کشی بررسی و کنترل شود، نه اینکه فقط به آسفالت‌ریزی بسنده کنند. آسفالت‌ریزی بدون زیرسازی در واقع اضافه کردن لایه جدید روی لایه قبلی است و به بدتر شدن کیفیت، افزایش سطح خیابان‌ها و ناهمواری‌های آنها می‌انجامد. موضوعی که می‌تواند زمینه بروز صدمات جسمی به شهروندان هنگام پیاده‌روی را فراهم کند.آسفالت‌های شکسته، لبه‌سازی اشتباه روکش آسفالت به‌ویژه در پیاده‌روها، ایجاد سطح ناهموار و لکه‌گیری‌های غیرتخصصی ازجمله مشکلات این روزهای خیابان‌های پایتخت هستند. در خیابان‌های فرعی و کوچه پس‌کوچه‌ها شرایط به مراتب بدتر است. به این موارد باید کیفیت پایین آسفالت‌های مورداستفاده در خیابان‌ها را نیز اضافه کرد. درحال‌حاضر کیفیت آسفالت‌ها به حدی پایین است که با نخستین بارش یا شست‌وشو از بین می‌روند و تنها سنگ‌ریزه‌های آنها باقی می‌ماند، این موضوع یا به‌دلیل استفاده از قیر بی‌کیفیت در تولید آسفالت بوده یا اینکه اصلا قیری در آسفالت وجود نداشته است. البته در برخی موارد مسئولان گران شدن قیر را توجیهی برای این ماجرا بیان می‌کنند. اما شاید مشکل را باید در روش‌های سنتی یخ‌زدایی خیابان‌ها با شن‌پاشی و نمک‌پاشی جست‌وجو کرد که در عمل عمر آسفالت‌های پایتخت را کاهش می‌دهد. به این موارد حفاری‌های وقت و بی‌وقت شرکت‌های مختلف از جمله مخابرات، گاز و آب و فاضلاب را نیز باید افزود که آسفالت کوچه‌‍‌ها و خیابان‌های فرعی را نابود می‌کند. با این حال گویا مدیریت شهری از عملکرد خود در حوزه بهسازی معابر و آسفالت‌ریزی رضایت دارد اگرچه موانعی را نیز بر سر راه خود عنوان می‌کند.

دلایل وقفه در ترمیم آسفالت خیابان‌های تهران
از سوی دیگر وضعیت نابسامان کارخانه‌های آسفالت‌سازی، محدودیت‌های تخصصی و همین طور عددی این کارخانه‌ها عملا امکان نظارت کامل و فشار برای تولید آسفالت مرغوب را از میان می‌برد. برخی نیروهای مجری نیز از توان و تخصص لازم برخوردار نیستند، حال آنکه وقتی به موضوع با دقت نگاه کنیم، متوجه می‌شویم آسفالت پدیده پیچیده‌ای است و طراحی و تولید و اجرای آن تا چه حد دقت، تجربه و تخصص را می‌طلبد. به‌عنوان‌نمونه در مرحله اجرا اگر شیب عرضی خیابان نادیده گرفته شود؛ هنگام بارندگی، آب در نقاطی جمع خواهد شد که در اثر تبخیر، یخبندان و نمک‌پاشی و... به عنوان یک عامل مخرب، آسفالت را می‌خورد. علاوه‌بر این جزئیات فنی، مسائل مدیریتی نیز در این ماجرا نقش دارند. هر مدیر جدید براساس سلائق و اهداف مدیریتی خود، طرح‌هایی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند که البته در این مورد به خودی‌خود اشکالی نیست. اما مساله اینجاست به‌دلیل نبود سازماندهی بسیاری از این برنامه‌ها با تغییر مدیران معطل می‌مانند.
چندی قبل محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این رابطه گفته بود که در دوره مدیریت شهری جدید، بیشترین حجم آسفالت در سطح شهر تهران استفاده شده و رضایت‌مندی از مناطق افزایش داشته است، اما تاکید کرد دلیل بهسازی نشدن برخی معابر در مناطق مختلف، ایجاد وقفه به دلیل موانع مختلف است. به گفته وی، سال گذشته یک‌میلیون تن آسفالت در پایتخت استفاده شد و قرار بر این بود که امسال نیز یک میلیون تن دیگر استفاده شود اما از اواخر سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در این برنامه اختلالی ایجاد شده است. علیخانی در ادامه گفت: «به‌تازگی به‌دلیل آلودگی هوا و تاثیر سوخت‌های غیرمجاز مورداستفاده در کارخانه‌ها، شهرداری اقدام به تعطیلی کارخانه‌های آسفالت‌سازی خود کرد.» با این حال علیخانی افزود: «آسفالت‌ریزی تا یک میلیون تن در برنامه است و امسال حجم بیشتر آن انجام شده، البته ممکن است هنوز نقاطی باقی مانده باشند اما تلاش می‌کنیم آنها هم برطرف شوند. آسفالت با کیفیت مناسب، عمر ۱۵ساله دارد اما آنچه امروز در سطح شهر دیده می‌شود این است که آسفالت‌ها دوامی یک یا دوساله دارند، همین موضوع در درازمدت هزینه‌های گزافی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کند که اصلی‌ترین آن نارضایتی شهروندان است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =