باتری خودروهای برقی

باتری خودروهای برقی از «Cell Module Pack» تشکیل شده است و برای کار با یک وسیله نقلیه الکتریکی، نیروی عظیمی هزار برابر قوی‌تر از یک تلفن هوشمند مورد نیاز است.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها بازار خودروهای برقی به‌تدریج درحال گسترش است و درنتیجه استفاده از باتری‌های لیتیوم‌-یون با منبع تغذیه EV نیز درحال افزایش است. با این حال، گاهی هنگام خواندن مقالات یا گزارش‌های مربوط به‌خودروهای برقی با اصطلاحات مختلف باتری مواجه می‌شویم. «باتری»، «ماژول باتری»‌، «بسته باتری» و ... اگرچه «باتری» رایج‌ترین نام است، اما سه کلمه دیگر درواقع به‌انواع مختلف باتری اشاره دارد.
قصد داریم تعاریف دقیق «سلول»، «ماژول» و «بسته» باتری خودروهای برقی را بررسی کنیم.
باتری خودروهای برقی از «Cell Module Pack» تشکیل شده است و برای کار با یک وسیله نقلیه الکتریکی، نیروی عظیمی هزار برابر قوی‌تر از یک تلفن هوشمند مورد نیاز است. به‌همین دلیل است که خودروهای برقی به‌ده‌ها تا هزاران سلول باتری نیاز دارند و بسته به‌نوع این مدل خودروها ممکن است ترکیب باتری آن‌ها کمی با هم متفاوت باشد؛ اما عموما باتری خودروهای برقی از سلول‌ها، ماژول‌ها و یک بسته تشکیل شده است. درواقع برای مدیریت ایمن و کارآمد سلول‌های بی‌شمار باتری نصب‌شده روی یک مدل خودرو برقی، سلول‌ها به‌صورت ماژول و بسته نصب می‌شوند. به‌بیان ساده‌تر سلول‌ها، ماژول‌ها و بسته‌ها واحدهای باتری جمع‌آوری‌شده هستند و مجموعه‌ای از سلول‌ها و یک دسته از ماژول‌ها یک بسته را تشکیل می‌دهند. درنهایت‌، در یک وسیله نقلیه الکتریکی‌، یک نوع باتری نصب می‌شود: «یک بسته.»
بیایید یک وسیله نقلیه برقی معمولی مانند BMW i3 را درنظر بگیریم و دراین مدل درمجموع 96 سلول باتری نصب شده است. 12 سلول در یک ماژول ترکیب شده و هشت ماژول کنار هم قرار می گیرند تا در قالب یک بسته به‌داخل خودرو بروند.
یک سلول که اساس یک باتری است باید ظرفیت بالایی درواحد حجم داشته باشد تا حداکثر عملکرد را در یک منطقه محدود داخل خودرو نشان دهد و همچنین سلول باید درمقایسه با باتری‌هایی که دردستگاه‌های تلفن‌همراه عمومی استفاده می‌شود، عمر طولانی‌تری داشته باشد. علاوه‌براین سلول‌ها باید شوک‌های منتقل‌شده حین رانندگی را تحمل کنند و از قابلیت اطمینان و ثبات بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در دماهای بالا و پایین مقاومت کنند.
تعدادی سلول که درون یک قاب قرار می‌گیرند تا از آن‌ها دربرابر ضربه‌های خارجی مانند گرما یا ارتعاش بهتر محافظت شود، ماژول نام دارد. همچنین تعدادی از ماژول‌ها با BMS (سیستم مدیریت باتری) و یک دستگاه خنک‌کننده که دما، ولتاژ و موارد دیگر را در باتری کنترل و مدیریت می‌کند همراه می‌شوند که به‌آن بسته می‌گویند. به‌این ترتیب سلول‌های متعددی در یک وسیله نقلیه الکتریکی از طریق یک بسته نصب می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =