روغن موتور

یکی از چالش‌های تولیدکنندگان روغن‌موتور استارت راحت و بی‌دردسر در هوای سرد است. اما یکی از موارد این چالش انتقال نیروی برق زیادی است که درحرکت اولیه موتور و از طریق روغن به بدنه خودرو و پس‌ازآن به سایر تجهیزات الکتریکی موتور منتقل می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از چالش‌های تولیدکنندگان روغن‌موتور استارت راحت و بی‌دردسر در هوای سرد است. اما یکی از موارد این چالش انتقال نیروی برق زیادی است که درحرکت اولیه موتور و از طریق روغن به بدنه خودرو و پس‌ازآن به سایر تجهیزات الکتریکی موتور منتقل می‌شود. متاسفانه در اینجا روغن‌موتور به‌نوعی قاتل سنسورهای و میکروپروسسورها ست که در خودروهای جدید مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر صبح یک روز سرد زمستانی پس از اولین استارت موفق به روشن کردن خودرو نشدید اما با اخطاری‌های عجیب‌وغریب مواجه شدید این احتمال را بدهید که روغن‌موتور نامناسب بلای جان خودروی شما شده و هزینه‌های سنگینی بر دوشتان گذاشته است.

اتهام روغن‌موتور در خرابی سیستم الکترونیکی
اگر بخواهیم روند سوختن سنسورها در هوای سرد را توضیح دهیم باید به این نکته اشاره‌کنیم در چنین شرایطی روغن‌موتور قابلیت رسانایی بالاتری پیدا می‌کند و تخلیه‌الکتریکی شمع را که در لحظه استارت در هوای سرد به‌راحتی انجام می‌شود، به‌راحتی در دیگر نقاط موتور پخش می‌کند. به خاطر اختلاف ولتاژ بالایی که شمع ایجاد کرده، در صورت انتقال این انرژی به سنسورها، شوک بزرگی به آنها وارد می‌شود که ممکن است منجر به سوختن سنسورهای مختلف همچون سنسور دما، سنسورهایی حرکتی و حتی سنسور عبور هوا و دود شود. در این میان تقصیر روغن چیست؟ روغن‌موتور در دمای پایین ویسکوزیته بالایی دارد و به همین‌دلیل می‌تواند به‌راحتی نیروی الکترونیکی را منتقل کند. زمانی که موتور خودرو گرم است، کاهش ویسکوزیته باعث می‌شود انتقال انرژی الکترونیکی توسط روغن انجام نشود. این مشکل در مورد موتورهای صنعتی و خودروهای سنگین بااتصال یک زنجیر به زمین برای تخلیه بار الکترونیکی برطرف می‌شود اما در خودروهای سواری این مشکل باید به‌وسیله ادتیوها برطرف شود.

ادتیوهای جدید به کمک خودروسازان می‌آیند
باوجوداینکه احتمال سوختن سنسورهای الکترونیکی در شرایط فوق یک در میلیارد است، اما چون تعداد خودروهای فعال به میلیون می‌رسد، احتمال رخ دادن چنین مشکلی در هر هزار استارت سرد خودرو وجود دارد.
اما اگر درواقع عامل اصلی چنین مشکلاتی ادتیوها هستند. کمپانی‌های تولیدکننده روغن‌موتور در برخی موارد برای افزایش چسبندگی و بودن روغن روی قطعات هنگام استارت خودرو از افزونه‌های خاص شیمیایی یا همان ادتیوها استفاده می‌کنند اما حاوی موادی هستند که رسانایی روغن را (به‌خصوص در ویسکوزیته‌های پایین) افزایش می‌دهند. باوجود مزایای خوب افزونه‌ها ازجمله فلز نمکی، مواد ضداکسیدان و دیگر افزونه‌های افزایش‌دهنده رسانایی در دماهای پایین اما باید یا با اتخاذ یک تصمیم عاقلانه از خیر آنها گذشت یا راه‌حلی برای این موضوع پیدا کرد. اگر برایتان سوال پیش‌آمده است که چرا برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن‌موتور سراغ استفاده از فناوری‌های مغناطیسی برای افزایش چسبندگی روغن روی سطوح هنگام خاموش بودن موتور نرفته‌اند، باید گفت مضرات استفاده از چنین افزونه‌هایی گاه بیشاز محاسن آنهاست. البته برای کاهش احتمال وقوع چنین اتفاق‌هایی، فقط تغییر ادتیوهای روغن راه چاره نیست.

هیبریدها؛ حساس‌تر از دیگران
برخی طراحان پیشرانه سعی می‌کنند فاصله بین سنسورها و شمع را افزایش دهند. در مورد برخی پیشرانه‌های هیبرید، طراحان سعی می‌کنند به‌غیراز ضدیخ، مایع ضدکاهش دما هنگام خاموش بودن را نیز در نظر بگیرند تا قطعات حساس الکترونیکی به خاطر تخلیه الکترونیک از طریق روغن‌موتور آسیب نبینند.
اما در خودروهایی که چنین اقدامانی برای کاهش اثر تخلیه الکترونیکی هنگام استارت زدن استفاده ‌نشده، تولیدکنندگان روغن بهتر است نسبت‌به استفاده از ادتیو مخصوص پیشرانه‌های جدید که مجهز به تعداد زیادی سنسور هستند، دقت بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =