خطوط ترافیکی

سرعت‌گیرهای متعدد، مرتفع و فنرشکن خودروها ازجمله مشکلاتی هستند که نه‌تنها بار مالی ایجاد می‌کنند، بلکه اعصاب و روان مردم را هم آزار می‌دهند. اگرچه نصب سرعت‌گیر راهکاری برای کاهش سرعت خودروها و افزایش ضریب ایمنی تردد در جاده‌هاست اما استاندارد بودن و جانمایی درست آنها نیازمند نگاه کارشناسی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تا به حال برای شما این سوال به وجود آمده که چرا «محدودیت سرعت» در بزرگراه‌ها اعمال می‌شود؟ حتما اولین جوابی که در ذهن‌تان می‌آید، این است؛ برای کاهش خطرهای احتمالی در سرعت‌های بالا برای رانندگان اما محدودیت سرعت نه‌تنها برای سرعت‌های بالا بلکه برای سرعت‌های پایین هم وجود دارد چراکه حفظ امنیت رانندگان بسیار مهم است. بی‌نظمی و ترافیک در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، امروزه بر کسی پوشیده نیست. به‌گفته کارشناسان، تداوم این وضع به نفع هیچ‌کس نیست و پیامدهای ناگوار آن به‌خوبی قابل‌مشاهده است.

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و آسیب به خودروها
سرعت‌گیرهای متعدد، مرتفع و فنرشکن خودروها ازجمله مشکلاتی هستند که نه‌تنها بار مالی ایجاد می‌کنند، بلکه اعصاب و روان مردم را هم آزار می‌دهند. اگرچه نصب سرعت‌گیر راهکاری برای کاهش سرعت خودروها و افزایش ضریب ایمنی تردد در جاده‌هاست اما استاندارد بودن و جانمایی درست آنها نیازمند نگاه کارشناسی است. چندی قبل خلیل، یکی از رانندگان مسافربر در آمل به خبرنگار ایرنا گفت: «هر روز یک سرعت‌گیر جدید در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها می‌سازند اما توجهی به خسارت مالی و جانی که این سرعت‌گیرها می‌زنند، ندارند.» وی افزود: «من یک مسافربر هستم، وقتی یک خودرو با سرنشین به سرعت‌گیر برخورد می‌کند، آسیب جدی به بدنه و شاسی، جلوبندی و حتی فرمان‌پذیری خودرو وارد می‌شود.» وی ادامه داد: «متاسفانه به جای اینکه مسیرها را ایمن و استاندارد کنند و نظارت بیشتری بر سرعت‌های غیرمجاز داشته باشند، فقط سنگ‌اندازی می‌کنند و ارزان‌ترین روش هم ساخت سرعت‌گیر است.» داوود قاسمی، راننده تریلر و خودروهای سنگین نیز در این خصوص گفت: سرعت‌گیرها کلافه‌کننده‌ترین بخش رانندگی هستند و برای خودروهای سنگین حکم سم را دارند.» وی افزود: «بعضی از این سرعت‌گیرها غیراستاندارد هستند و ممکن است باعث ترک‌خوردگی یا حتی شکستگی شاسی ماشین‌های سنگین و کامیون‌ها بشوند.» قاسمی که زمانی راننده ترانزیت بوده، ادامه داد: «در اروپا اصلا سرعت‌گیر در اتوبان و بزرگراه نمی‌بینید، آنهایی که در شهرها قرار دارند، با اصول و اندازه خاص ساخته می‌شوند. در مسیر جاده با نصب علایم رانندگی درباره سرعت‌گیر با ذکر فاصله به رانندگان هشدار داده می‌شود.»

استانداردهای اجرایی دوربرگردان‌ در بزرگراه
یکی دیگر از مسائل موردتوجه در سطح شهر، جدول‌کشی خیابان‌هاست. وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهری در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره تمدید رنگ جدول‌کشی بزرگراه‌ها گفت: «به دلیل زیباسازی و تازگی شهری، معمولا در ماه‌های مهر و فروردین رنگ جدول‌کشی بزرگراه‌ها تمدید می‌شود. استاندارد خاصی برای انتخاب رنگ جدول‌ها وجود ندارد اما اغلب از رنگ سفید و سبز یا گاهی از زرد و مشکی استفاده می‌شود.» وی در ادامه افزود: «البته مسئولان معاونت عمران‌ معتقدند نباید از رنگ‌های مختلف برای زیبایی جدول‌های بزرگراه‌ها استفاده کرد چون اصول استاندارد جدول‌ها، رنگ خالص است بنابراین در بخشی از مناطق از هیچ رنگی برای زیبایی جدول‌ها استفاده نشده است.» معاون فنی‌ومهندسی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهری در رابطه با دستورالعمل‌های ایمنی دوربرگردان‌ها در سطح شهر گفت: «دوربرگردان‌های بزرگراه‌ها دستورالعمل‌های ایمنی (اصول تردد، ساعات اوج ترافیک یا اینکه کدام منطقه‌ نیاز به دوربرگردان دارد) اجرایی می‌شوند. این دستورالعمل‌ها براساس نظر کمیته اصلاح هندسی، کمیته معابر و کمیته ایمنی بررسی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال ممکن است پس از بررسی های انجام‌شده به‌ این نتیجه برسیم به‌منظور روان‌سازی ترافیک عرض بزرگراه باید کاهش یا افزایش یابد .

خطوط ترافیکی، مهم‌ترین عامل هشدار به رانندگان
وحید سرلک درخصوص نصب سرعت‌گیر در بزرگراه‌ها اظهار کرد: «عملا نمی‌توانیم در بزرگراه‌ها سرعت‌گیر نصب کنیم چون باتوجه به دستورالعمل های ایمنی، ساخت و نصب سرعت‌گیر ممنوع است. اما در بعضی مسیرها با توجه به اینکه شیب بزرگراه‌ها شمال به جنوب است که شیب مناسبی برای خودروها نیست و باعث سرعت گرفتن خودرو می‌شود، بنابراین لازم است در این مسیرها از خط‌های ترافیکی (لغزنده) استفاده شود.» سرلک در ادامه افزود: «ارتفاع و ضخامت این خط‌های ترافیکی باتوجه به استانداردها متفاوت بوده اما به‌گونه‌ای است که به خودرو و سرنشینان آسیب نرسد.»

برای شکایت به کدام سامانه مراجعه کنیم؟
معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهری در رابطه با ضخامت خط‌های ترافیکی عنوان کرد: «خطوط ترافیکی با فاصله ۲۰ تا ۳۰‌سانتی‌متر به صورت خط عمود اجرا می‌شوند. این خط‌ها اغلب خلاف جهت هستند چون اگر همسو با مسیر باشند، به دلیل بارندگی ممکن است بزرگراه‌ها لیز و لغزنده شوند.» وی درباره تمدید رنگ خطوط ترافیکی افزود: «تمدید رنگ خط‌های ترافیکی بستگی به نوع تردد دارد، اما عمر اغلب رنگ‌های ترافیکی ۲‌سال پیش‌بینی شده، البته رنگ این خط‌ها چندان اهمیت ندارد، نکته مهم لغزنده بودن خطوط است.» وحید سرلک در رابطه با جنس خطوط ترافیکی بیان کرد: «جنس این خطوط از آسفالت نیست، اما سطح آسفالت دارای یک سری از خط‌های ترافیکی است که ضخامت متفاوتی دارند.» معاون فنی و مهندسی سازمان حمل ونقل ترافیک شهری در انتها افزود: «شهروندان برای اعلام شکایت، پیشنهاد و انتقاد می‌توانند به سامانه ۱۸۸۰ مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    اصلا نیازی نیست که بخواید برای رانندگان دست انداز بگذارید سرعت گیر بگزارید اگر راننده خودش مهارت داشته باشد تو رانندگی می فهمد که کجا بزند رو ترمز کجا نزند مگه تو امریکا دست انداز برامدگی هست که مردم خیلی خیلی کم تصادف می کنند یکی مال قوانین خیلی سخت گیرانه پلیس است دومی مهارت بالای رانندگان این دست انداز ها و سرعت گیر ها در جاده فقط ماشین های مردم رو خراب می کند و گرنه هیچ کاربردی ندارند .
  • سعید IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    انقدر دست اندازها و برامدگی ها در جاده های کشور زیاد است که حتی جاهایی که فقط خر می تونه بره ماشین نمی تونه بره هم دست انداز و برامدگی گذاشتند یعنی در این حد وضع خرابه باید یه فکری به حال این وضعیت کرد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =