بازی GTA V

اما آن دسته از بازی‌های ویدئویی که این کار را انجام نمی‌دهند، یا بودجه کافی برای پرداخت دریافت گواهی حق استفاده را ندارند و یا نیازی برای این کار نمی‌بینند. زیرا واضح است که برای خودروهای حاضر در یک بازی سبک تیراندازی هیچ نیازی نیست تا نمونه واقعی از خودروها حضور داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،حضور خودروها در بازی‌های ویدئویی را می‌توان به‌دو دسته کلی دارای گواهی و بدون گواهی رسمی از شرکت سازنده هر خودرو تقسیم کرد. چراکه به‌عنوان مثال اگر شما در یک بازی ویدئویی شاهد فورد ماستنگ هستید بدان معنی است که شرکت سازنده آن بازی ویدئویی به‌کمپانی فورد مبلغی پرداخت کرده است تا گواهی حق استفاده از طراحی، برند، لوگو و تمام مشخصات فورد ماستنگ را داشته باشد.
اما آن دسته از بازی‌های ویدئویی که این کار را انجام نمی‌دهند، یا بودجه کافی برای پرداخت دریافت گواهی حق استفاده را ندارند و یا نیازی برای این کار نمی‌بینند. زیرا واضح است که برای خودروهای حاضر در یک بازی سبک تیراندازی هیچ نیازی نیست تا نمونه واقعی از خودروها حضور داشته باشند.
در این بین به‌تعداد انگشت‌شمار عناوینی هستند که به‌دلیل متفاوتی اقدام به‌دریافت گواهی حق استفاده از خودروها نمی‌کنند که سرآمد آن‌ها فرانچایز معروف به‌نام GTA کوتاه‌شده عبارت Grand Theft Auto است.
زیرا نه‌فقط خودروها بلکه همه‌چیز در دنیای GTA یک نوع سمبل از دنیای واقعی است. حتی شهر لس‌آنجلس نیز در دنیای GTA با نام لس‌سانتوس شناخته می‌شود (که هیچ‌نیازی به‌دریافت گواهی حق استفاده برای نام لس‌آنجلس وجود ندارد). به‌طور مشابه تپه هالیوود در لس‌آنجلس با نام تپه واینوود سمبل‌سازی شده و تمام دیگر نمادهای مهم شهر لس‌آنجلس.
در دنیای GTA هرچیزی در اصل یک سمبل از نمونه واقعی آن است و این موضوع هیچ‌ارتباطی به‌پرداخت بودجه برای دریافت گواهی حق استفاده ندارد و البته که شرکت راک‌استار گیمز هم به‌عنوان سازنده بازی GTA به‌هیچ‌وجه با کمبود بودجه برای پرداخت مبلغ ناچیز گواهی‌های مختلف مواجه نیست. زیرا بد نیست بدانید که درآمد فراری درسال گذشته حدود 700 میلیون‌دلار بود و در همین سال، شرکت راک‌استار گیمز توانست 550 میلیون‌دلار درآمد کسب کند.
اما تا سال 2008 و پیش از نسخه GTA IV سمبل‌سازی خودروهای مختلف توسط راک‌استار گیمز آنچنان هم زیبا و مورد پسند انجام نمی‌شد و صرفا درحد خالی نماندن عریضه بود. این روند در سال 2008 برای نسخه GTA IV با توجه به‌پیشرفت جلوه‌های بصری بازی‌های ویدئویی تغییر کرد و خودروهای سمبلیک حداقل زشت‌تر از نمونه واقعی خود نبودند.تا جایی که در سال 2013 برای نسخه GTA V شرکت راک‌استار تصمیم گرفت با برگزاری مسابقات طراحی خودرو، از برندگان آن دعوت به همکاری کند. هدف از انجام این کار خلق خودروهایی بود که حتی از نمونه واقعی خود نیز زیباتر باشند. البته که این هدف به‌صورت کامل محقق نشد؛ اما برای برخی خودروها حقیقتا شاهد طراحی ظاهری بهتر از نمونه واقعی آن‌ها هستیم که نتیجه تصمیمات جسورانه راک‌استار هستند.
شاید بهترین مثال در این رابطه نسل جدید تویوتا سوپرا باشد. طراحی ظاهری نمونه سمبلیک این خودرو در GTA V از نظر بسیاری منتقدین حتی از نمونه واقعی نیز چشم‌نوازتر است.این‌چنین موارد از سال 2013 تاکنون باعث شده‌اند نظر بسیاری از طراحان حرفه‌ای خودرو به GTA V جلب شده و حتی پس از رونمایی از یک خودرو در دنیای واقعی، همگان منتظر حضور آن در GTA V باشند که ببینند از دید راک‌استار گیمز هر خودرو چگونه به‌نظر می‌رسد.
یکی از طراحان بزرگ دنیا، فرانک استیفنسون که پیش‌تر طراحی خودروهای شگفت‌انگیزی چون فراری F430، فراری FXX، فراری 612 اسکاییتی، مازراتی MC12، مازراتی گرن‌اسپرت، مازراتی گرن‌توریزمو، مک‌لارن MP4-12C، مک‌لارن P1 و... را برعهده داشته‌ درحدود یک ماه پیش توسط کانال رسمی یوتیوب خود ویدئویی را منتشر کرد که در آن نظرش را در رابطه با برجسته‌ترین خودروهای سمبلیک GTA V به‌اشتراک گذاشت و گویا علاقه وافری به‌آن‌ها دارد. اما شاید مهم‌تر از خود ویدئو، بازخوردهای آن بود. به‌طوری‌که خیل عظیمی از کاربران از استیفنسون تقاضا کردند که خود او با شرکت راک‌استار گیمز همکاری و به‌شکل اختصاصی یک خودرو را برای GTA V طراحی کند.
حالا پس از یک ماه، استیفنسون با شوق حاصل از بازخوردهای فراوان ویدئو مذکور که میلیون‌ها بازدید داشت، پیش از آن‌که شرکت راک‌استار دست همکاری دراز کند، به‌صورت خودجوش یک خودرو اختصاصی را برای GTA V تحت‌عنوان فرانکنشتاین طراحی کرده‌ که در ادامه به‌جزئیات آن خواهیم پرداخت.
براساس گفته‌های او، قاعده کلی که در طراحی این خودرو استفاده شده است، فلسفه طراحی خودروهای GTA V است؛ بدین‌صورت که اکثرا از ترکیب ظاهر دو خودرو، یک خودرو جدید متولد می‌شود. اما استیفنسون قصد دارد به‌جای ترکیب دو خودرو، در اصل از ترکیب پنج خودرو متفاوت بهره بگیرد.
به‌طوری که طراحی کلی فرانکنشتاین از مازراتی MC12 الهام می‌گیرد. یعنی خودرویی طویل با دریچه‌های هوای تیغه‌ای‌شکل روی کاپوت.
اما با این هدف که فرانکنشتاین دقیقا خود همان مازراتی MC12 نشود، جلوپنجره از فراری F430 الهام گرفته شده که ظاهر آن تحت‌عنوان دماغه کوسه در تاریخ طراحی فراری در ذهن‌ها باقی مانده است.
سپس در قسمت بدنه کناری خودرو و پشت درها که مکان تعبیه ورودی هوای اصلی برای پیشرانه است، از ورودی هوای مک‌لارن MP4 12-C الهام گرفته می‌شود.
البته که علاقه شخصی استیفنسون به‌فورد اسکورت آر اس کاسورت که خود او نیز آن را طراحی کرده، سبب شده است اسپویلرهای روی پنجره این خودرو در فرانکنشتاین نیز استفاده شود. بنابراین روی شیشه عقب فرانکنشتاین را اسپویلرهایی شبیه به‌فورد اسکورت مدل 1996 پر کرده‌اند.
در انتها نیز استیفنسون تصمیم می‌گیرد از دیگر ساخته خود یعنی فراری FXX نیز الهام بگیرد و پشت خودرو جدید خود را با الهام از آن طراحی کند که دربرگیرنده خروجی‌های اگزوز دوگانه در هر طرف، درست در مکان کارگذاری چراغ‌های خطر عقب هستند. به‌این ترتیب جدیدترین خودرو طراحی‌شده توسط طراح سابق فراری، مک‌لارن، مازراتی و... به‌صورت اختصاصی برای بازی ویدئویی GTA V خلق شده است.
این‌که آیا راک‌استار از فرانکنشتاین استقبال کرده و آن را در GTA V قرار خواهد داد یا نه، موضوعی است که به‌قیمت پیشنهادی استیفنسون ارتباط پیدا می‌کند. زیرا بدون فرانکنشتاین نیز همچنان GTA V به‌روند خود ادامه خواهد داد و اگر مبلغ درخواستی استیفنسون بالا باشد، هیچ ضرورتی برای حضور فرانکنشتاین در GTA V دیده نمی‌شود. البته شایان ذکر است که استیفنسون حتی فایل سه‌بعدی این طراحی خود را نیز به‌صورت رایگان برای عموم منتشر کرده است؛ اما این بدان معنی نیست که حق استفاده از آن برای راک‌استار نیز رایگان تمام خواهد شد.
در هرحال با اشتیاق بسیار، منتظر به‌روزرسانی‌های جدید GTA V هستیم تا ببینیم آیا برای نخستین‌بار در تاریخ، اثر یک طراح بزرگ به‌صورت اختصاصی به‌یک بازی ویدئویی راه پیدا خواهد کرد یا خیر.

نویسنده:عرفان سیاوشی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =