بهران‌اولترا رانا

باتوجه به اینکه روانکاری زنجیر تایم توسط روغن موتور انجام می‌شود، ‌تکنولوژی به‌کاررفته در فرمولاسیون این محصول در کیفیت روانکاری زنجیر تایم انکارناپذیر است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگر در خودرو شما به جای تسمه‌تایم از زنجیر تایم استفاده شده، بهتر است برای محافظت بیشتر از زنجیر تایم در اولین فرصت سطح کیفی روغن‌موتور خود را به SPارتقا دهید. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» زنجیر تایم بیشتر در خودروهای وارداتی و برخی خودروهای تولید داخل استفاده می‌شود و برخلاف خودروهای اکونومی که در آنها از تسمه استفاده می‌شود، در این خودروها زنجیر جایگزین این قطعه مصرفی شده است. هنوز مدت زیادی از معرفی سطح کیفی API-SPتوسط انجمن نفت آمریکا نمی‌گذرد که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ روغن‌موتور دنیا اقدام به طراحی و تولید این روغن‌موتور کردند. در ایران نیز دو شرکت نفت بهران و نفت پارس نسبت به رقبای خود پیش‌دستی کرده و باکیفیت‌ترین روغن‌موتور دنیا را روانه بازار کشور کردند. طبق دسته‌بندی روغن‌ها،‌استاندارد SN در خودروهایی استفاده می‌شود که سال ساختشان بعد از سال 2010 بوده و روغن‌موتور با استاندارد SPنیز برای خودروهای 2020طراحی شده است. حال این سوال مطرح می‌شود آیا استفاده از این روغن‌موتور در خودروهای موجود در ایران کاربرد دارد یا خیر؟

در این رابطه با مهندس فراهانی، معاون بازاریابی و فروش شرکت نفت بهران به عنوان یکی از دو تولیدکننده روغن‌موتور با استاندارد SPبه گفت‌وگو نشستیم تا مشخص شود وجه‌تمایز روغن موتورهای SPبا محصولاتی که سطح کیفی پایین‌تری دارند، در چیست.

فراهانی با تاکید بر اینکه چالش رسیدن به حداکثر کارایی و حداقل مصرف سوخت در موتورهای جدید، این‌بار توجه خودروسازان را به چگونگی محافظت از زنجیر تایم و تاثیر عملکرد آن بر راندمان موتور و میزان مصرف سوخت جلب کرده است، گفت: «باتوجه به اینکه روانکاری زنجیر تایم توسط روغن موتور انجام می‌شود، ‌تکنولوژی به‌کاررفته در فرمولاسیون این محصول در کیفیت روانکاری زنجیر تایم انکارناپذیر است.» وی با اشاره به این موضوع که در موتورهای جدید با فناوری‌های GDI و TGDI باید از روغن‌موتورهای توصیه‌شده استفاده کرد، ادامه داد: «علاوه‌بر وظایف کلی هر روغن‌موتور که شامل روانکاری صحیح و خنک‌کاری و محافظت از قطعات موتور است باید به پدیده مخرب LSPI (احتراق زودرس در دور پایین) نیز توجه داشت زیرا در برخی موتورها زنجیر تایم بر اثر کارکرد مستهلک می‌شود بنابراین باید برای حفاظت از آن چاره‌ای اندیشید.»

در این راستا انجمن نفت آمریکا (API) در سال 2020 آخرین سطح کیفیت روغن‌های موتور بنزینی خود را با عنوان API SP و کمیته بین المللی استانداردسازی روانکارها و تاییدیه‌ها ILSAC نیز سطح کیفیت ( (ILSAC GF-6A & ILSAC GF-6B)را برای خودروهای بنزینی جدید مجهز به توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت، معرفی کردند. جالب است بدانید در کنار ویژگی‌های بهبودیافته روغن موتور در این سطح کیفیت، نسبت به سطوح کیفیت قبلی (API SN & API SN plus)، تاکید بر محافظت از زنجیر تایم نیز به چشم می‌خورد.»

مدیر فروش و بازاریابی شرکت نفت بهران جلوگیری از سایش و کشیدگی زنجیر تایم را استفاده از روغن موتور مناسب می‌داند که درعین‌حال باعث افزایش راندمان موتور می‌شود و می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و نشر آلاینده‌ها نیز کمک کند. به گفته فراهانی خودروهایی که از زنجیرتایم استفاده می‌کنند، فارغ از سال ساخت خودرو می‌توانند با حفظ ویسکوزیته اعلامی از سوی خودروساز از این سطح کیفی روغن هم استفاده کنند. ضمن اینکه روغن موتورهای SPباعث از بین رفتن پدیده احتراق زودرس درموتور می‌شوند و آسیب واردشده به موتور خودرو را به شدت کاهش می‌دهند. اگرچه روغن‌های SN+نیز از این پدیده جلوگیری می‌کنند اما با استفاده از روغن‌های SPمی‌توان عمر زنجیر تایم را به مراتب بالا برد. فراهانی فایده استفاده از این روغن را بالا بردن عمر زنجیر تایم، جلوگیری از ایجاد سر و صدای ناشی از مستهلک شدن این زنجیر و همچنین جلوگیری از کاهش راندمان موتور اعلام کرد و گفت: «در خودروهای بنزینی می‌توان با حفظ ویسکوزیته از سطوح کیفی بالا استفاده کرد و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.»

به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» اکنون در بازار ایران می‌توان به دو محصول با استاندارد SP دسترسی داشت. روغن‌موتور«بهران‌اولترا رانا» و «فلومکس»که هر دو از جدیدترین استاندارد سطح کیفی روغن موتور در دنیا بهره می‌برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =