پژو 2008

قصد داریم پژو 2008 را با تیوولی به‌عنوان کراس‌اوورهایی با تجربه از نظر مشخصات فنی، طراحی، آپشن‌ها، ایمنی و… مقایسه کنیم و اگر در انتخاب بین پژو 2008 و تیوولی تردید دارید تا پایان این مقایسه با ما همراه باشید

به گزارش «اخبار خودرو»،در این شماره از روزنامه «دنیایخودرو» قصد داریم پژو 2008 را با تیوولی بهعنوان کراساوورهایی با تجربه از نظر مشخصات فنی، طراحی، آپشنها، ایمنی و مقایسه کنیم و اگر در انتخاب بین پژو 2008 و تیوولی تردید دارید تا پایان این مقایسه با ما همراه باشید تا درنهایت مشخص شود پیروزی سهم کدامیک است.

معرفی پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی

پژو 2008 نخستینبار در سال 2013 معرفی و بهبازار عرضه شد و حدود دو سال از معرفی این خودرو میگذشت که قرارداد برجام منعقد شد و شرکت ایرانخودرو با توجه بهمحبوبیت روزافزون کراساوورها دربازار کشور، مقدمات عرضه پژو 2008 در ایران را فراهم کرد تا از این بازار پرسود بیبهره نماند. البته فراهم کردن این مقدمات حدود دو سال زمان برد و درنهایت پژو 2008 در سال 1396 و با نسخه فیسلیفت نسل اول (مدل 2017) راهی خطمونتاژ ایرانخودرو شد و درسبد خرید محصولات ایرانخودرو قرار گرفت.

پژو 2008 روزهای نسبتا خوبی را در ایران تجربه میکرد؛ اما متاسفانه با آغاز مجدد تحریمها، پژو نیز برای چندمینبار ایران را ترک کرد و درنتیجه عرضه پژو 2008 نیز در اوایل سال 1399 و با ایفای کامل تعهدات ایرانخودرو نسبت بهمشتریان متوقف شد.

در سمت دیگر سانگیانگ تیوولی را داریم که از سال 2015 در بازار جهانی عرضه شد و یکسال بعد نیز توسط شرکت رامکخودرو بهایران آمد. این کراساوور سابکامپکت کرهای تا سال 2018 درتیپهای مختلفی وارد بازار کشورمان شد؛ اما ممنوعیت واردات خودرو در این سال، رامک خودرو را با حجم زیادی از تعهدات معوق و مشتریان ناراضی تنها گذاشت. این شرایط برای حدود دو سال ادامه داشت تا اینکه در پاییز 1399 بالاخره رامکخودرو موفق شد سانگیانگ تیوولی را بهصورت مونتاژی عرضه کند.

عرضه سانگیانگ تیوولی مونتاژ کماکان بهصورت قطرهچکانی ادامه دارد؛ اما رامکخودرو شرایط فروش جدیدی را اعلام نمیکند و صرفاً خودرو را بهحوالهداران قبلی تحویل میدهد.

البته اخیرا تعداد محدودی از نسخه توربو سانگیانگ تیوولی (معروف بهتیوولیفایتر) نیز تحویل خریداران شده است، اما ما فعلا بهدلیل تعداد اندک در بازار و فاصله قیمتی قابل توجه با پژو 2008، از این نسخه صرفنظر میکنیم و از آنجایی که قیمت تیوولی نیوفیس مونتاژ (تیوولی سولار) با قیمت پژو 2008 در یک بازه قیمتی قرار دارند، این دو مدل را با هم مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه پژو 2008 با سانگیانگ تیوولی در بخش طراحی

با نگاه کردن بهظاهر پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی، تفاوت طرز فکر طراحان دو شرکت مشخص میشود. طراحی سانگیانگ تیوولی بهعنوان یک خودرو شرقی، از تعداد زیادی خطوط منحنی و شکسته تشکیل شده است که ظاهری نسبتا عضلانی و اسپرت را ارائه میکند.

پژو 2008 نیز تقریبا با زبان طراحی اسپرت و جوانپسند طراحی شده است؛ اما درمجموع، ظاهری سادهتر نسبت بهرقیب کرهای خود دارد و البتـــه با بهکارگیری تزئینات کرومی اندک، سعی میکند جایی نیز در دل لوکسپسندان باز کند.

درون کابین شرایط کمی متفاوت میشود. پژو 2008 برخلاف ظاهر بیرونی نهچندان پیچیده، طراحی کابین خاصی دارد و انگار همه اجزای داشبورد آن بهسمت بالا کشیده شدهاند. این سبک طراحی که پژو آن را با نام i-cockpit معرفی میکند، شاید خیلی عامهپسند نباشد؛ اما خاص و ارگونومیک است و دیرتر برای راننده یکنواخت میشود. درمقابل، سانگیانگ برای تیوولی از طرح داشبورد متداولتری استفاده کرده است که میتواند برای همه سنین جذاب باشد. نسخههای فیسلیفت سانگیانگ تیوولی نیز از پنل داشبورد حجیم و بیرونزده با تزئینات مشکی پیانویی بهره میبرند که همزمان حسی از قدرت و لوکسگرایی را بهبیننده القا میکند.

مقایسه امکانات رفاهی پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی

هروقت پای یک خودرو کرهای در میان باشد، خیال خریدار تا حدود زیادی از بابت وجود آپشنهای مختلف راحت میشود. سانگیانگ تیوولی نیز از این قاعده مستثنی نیست و با تجهیز بهمواردی همچون کیلس استارتر، سانروف، سنسور پارک جلو، روکش چرمی صندلیها، گرمکن صندلیهای جلو، آینه میانی الکتروکرومیک و فرمان سهحالته، برتری خود را بهمحصول پژو دیکته میکند.

البته پژو 2008 نیز نقاط برتری مثل تهویهمطبوع اتوماتیک دوکاناله، کولباکس، محدودکننده (لیمیتر) سرعت و غربیلکفرمان قابل تنظیم در عمق را نسبت بهرقیب کرهای ارائه میدهد؛ اما درمجموع و بنا بهسلیقه اکثر ایرانیها، سانگیانگ تیوولی خودرو برتر این قسمت است. از جمله آپشنهای مشترک بین این دو خودرو نیز میتوانیم بهکروزکنترل، دیلایت، سیستم مالتیمدیا با مانیتور لمسی و شش بلندگو، سنسور نور، سنسور باران، دوربین دید عقب و اشاره کنیم.

مقایسه ایمنی پژو 2008 با تیوولی

برای مقایسه پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی از نظر ایمنی باید بگوییم که خوشبختانه با دو کراساوور ایمن طرف هستیم که نسبت بهسطح قیمتی خود، امکانات ایمنی بسیار خوبی را ارائه میکنند.

امکانات ایمنی مشترک بین پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی شامل ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی و شش ایربگ است. سانگیانگ تیوولی در این بخش نیز مثل بخش امکانات رفاهی دستودلبازتر از رقیب فرانسوی ظاهر شده است و سیستم فعال ضد واژگونی، سیستم ضدلغزش در زمان شتابگیری و کنترل سرعت در شیب (فقط در نسخههای مونتاژی) را نیز بههمراه دارد.

با این وجود پژو 2008 بهعنوان یک اروپایی اصیل، پنج ستاره ایمنی خود از موسسه Euro Ncap را بهرخ سانگیانگ تیوولی چهار ستاره میکشد.

مقایسه فنی پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی

ایرانخودرو خساست خود در انتخاب آپشن برای پژو 2008 را در بخش قوای محرکه جبران کرده و این خودرو را با پیشرانه 1.6 لیتری توربو با حداکثر قدرت 163 اسببخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتونمتر روی خط مونتاژ آورده است. پیشرانه مذکور که با کد THP 165 شناخته میشود، پژو 2008 مونتاژ ایران را بهقویترین نسخه تولید انبوه این خودرو در دنیا تبدیل کرده است. مصرف سوخت رسمی و شتاب صفر تا 100 پژو 2008 با این پیشرانه و گیربکس ششسرعته اتوماتیک نیز بهترتیب برابر با 6.7 لیتر در صد کیلومتر و 8.2 ثانیه است.

سانگیانگ تیوولی نیز نیروی خود را از پیشرانهای همحجم با پژو 2008 اما از نوع تنفسطبیعی میگیرد که مشابه رقیب فرانسویاش بهیک گیربکس ششسرعته اتوماتیک متصل میشود. این پیشرانه با حداکثر قدرت 128 اسببخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتونمتر، مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفرتاصد 12 ثانیه را برای این فرزند کوچک سانگیانگ بهارمغان میآورد.

مقایسه شرایط بازار و جمعبندی نهایی

در انتهای مقایسه پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی باید بگوییم که این دو خودرو جزو کراساوورهای نسبتا محبوب بازار کشور ما محسوب میشوند و اوضاع بازار خرید و فروش آنها مناسب است. البته سانگیانگ تیوولی بهدلیل آپشنهای بیشتر خود، در بـــازار آپشنپسند ما طرفداران بیشتری دارد.

در عین حال بهرغم این بازار مناسب، وضعیت خدمات پس از فروش این دو خودرو خیلی مساعد نیست و توقف عرضه پژو 2008، عرضه خیلی محدود سانگیانگ تیوولی، نمایندگیهای کمتعداد رامکخودرو و همچنین تعداد نهچندان زیاد نمایندگیهای منتخب ایرانخودرو (همه نمایندگیهای ایرانخودرو خدمات پژو 2008 را ارائه نمیکنند) سبب شده است بیشتر مالکان این دو کراساوور شهری مجبور بهاستفاده از خدمات مراکز متفرقه باشند.

درمورد تامین قطعات نیز یک خبر خوب و یک خبر بد برایتان داریم! خبر خوب اینکه قطعات یدکی پژو 2008 و سانگیانگ تیوولی نسبتا در بازار فراوان هستند و مالک از این بابت مشکلی نخواهد داشت. اما خبر بد اینکه قیمت قطعات هر دو خودرو بالاست و درصورت خرابی یا تصادف، خیلی با مالک خود خوشرفتاری نمیکنند.

درزمینه استهلاک و دوام فنی نیز خوشبختانه هر دو خودرو اوضاع مناسبی دارند؛ اما طبیعی است که در درازمدت پیشرانه توربو پژو 2008 نسبت بهپیشرانه تنفسطبیعی سانگیانگ تیوولی حساستر و پرخرجتر خواهد بود.

بهعنوان کلام آخر در این بخش نیز باید بگوییم که اگر خواهان یک کراساوور اسپرت هستید که علاوهبر استفادههای خانوادگی معمول، بتوانید با آن هرازگاهی سربهسر خودروهای گرانتر بگذارید و حسی از لذت را در رانندگی تجربه کنید، یکراست بهسراغ خرید پژو 2008 بروید. اما اگر سبک رانندگی آرامتری دارید و بیشتر مواردی مثل آپشنهای فراوان و استـــــهلاک کمتر مدنظرتان است، خرید سانگیانگ تیوولی گزینه مطلوبتری برای شما خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =