کامیون‌ دپو شده

کامیون‌های کارکرده اروپایی که بیش‌از یک سال از عمر خود را در گمرکات کشور گذراندند، حالا بعد از ورود دادستانی کشور به موضوع رسوب این ‌خودروها و عدم ترخیص آن‌ها، قرار شد تا پایان مهر ماه ترخیص شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،کامیون‌های کارکرده اروپایی که بیش‌از یک سال از عمر خود را در گمرکات کشور گذراندند، حالا بعد از ورود دادستانی کشور به موضوع رسوب این ‌خودروها و عدم ترخیص آن‌ها، قرار شد تا پایان مهر ماه ترخیص شوند. گرچه این تمام آنچه از سوی دادستانی به سازمان‌ها ابلاغ شده بود، کامل انجام نشد اما به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور، تعداد قابل‌توجهی از کامیون‌های مانده در گمرکات، پیش از پایان ضرب‌الاجل دادستانی ترخیص شدند و به مرحله شماره‌گذاری رسیدند. در تازه‌ترین اظهارنظر نیز معاون فنی گمرک کشور اعلام کرده است که تنها 500دستگاه از کامیون‌های 3 سال کارکرد اروپایی در گمرک کشور باقی مانده و هنوز کارهای ترخیص آن انجام نشده، این در حالی است که رقم اعلام‌شده از سوی احمد کریمی، اختلاف معناداری با 500 دستگاهی دارد که از سوی مهرداد جمال ارونقی اعلام شده است.

تعداد کامیون‌های مانده در گمرک

معاون فنی گمرک روز گذشته اعلام کرد که «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد درمجموع ۶هزار دستگاه کامیون زیر سه‌سال ساخت وارد گمرکات شده است.» مهرداد جمال‌ارونقی اظهار کرد: «جلسات متعددی برگزار و دستگاه‌ها مقاومت زیادی داشتند. مشکلات احصا شد و آخرین دستور این بود که ظرف یک ماه شرکت‌ها نسبت به ترخیص اقدام کنند.» وی در ادامه با اشاره به آن‌که برخی از این خودروها هنوز در گمرکات کشور باقی مانده‌اند، عنوان کرد: «هنوز 500 کامیون ترخیص نشده‌اند و مشکل خاصی برای ترخیص ندارند.» این در حالی است که پیش از این دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اعلام کرده بود حدود 1000 تا 1200 دستگاه از کامیون‌های وارداتی از گمرک کشور ترخیص شده و 500 دستگاه از آن‌ها به مرحله شماره‌گذاری رسیده است. با تکیه بر گفته‌های احمد کریمی به نظر می‌رسید بیش‌از 4 هزار دستگاه از کامیون‌های وارداتی در گمرک کشور باشند. این در حالی است که براساس رقم اعلام‌شده از سوی ارونقی به نظر می‌رسد در یک هفته اخیر بیش از 3500 دستگاه از گمرکات کشور ترخیص شده باشد. هر چند کریمی اعلام کرد واردات این خودروها به گمرک‌ کشور بدون محدودیت بوده و همچنان ادامه دارد.

خدمات پس از فروش علت اصلی توقف کامیون‌ها در گمرک

گرچه معاون فنی گمرک مدعی شده است برای ترخیص باقیمانده کامیون‌ها از گمرک کشور، «مشکل خاصی وجود ندارد» اما کریمی پیش‌تر برخی موانع را سد راه ترخیص این کامیون‌ها دانسته و اظهار امیدواری کرده بود در یکی، دو هفته آینده این مشکلات برطرف شوند. وی در این خصوص گفت خدمات پس از فروش و تعیین ارزش افزوده دو موضوعی هستند که ترخیص خودروهای مانده در گمرک را متوقف کرده‌اند. پیش از این و در یک سال اخیر نیز مشکلات بسیاری بر سر راه ترخیص این کامیون‌ها قرار داشت که در شهریور ماه سال جاری و با ورود دادستانی به موضوع رسوب کامیون‌ها در گمرکات کشور، بخش عمده‌ای از این مشکلات حل شد و حدود 1200 دستگاه از کامیون‌های مانده در گمرک در مهرماه ترخیص شدند. این در حالی است که اگر مشکلات ازجمله خدمات پس از فروش بر سر راه ترخیص این کامیون‌ها وجود نداشت، اقدام دادستانی امکان ترخیص تمام این کامیون‌ها تا پایان مهرماه را فراهم می‌کرد.

هشدار به واردکنندگان کامیون‌ها کارکرده از سوی دادستانی

به نظر می‌رسد مشکل با تجاری‌سازان داخلی هنوز پابرجاست. این خودروسازان قرار بود به‌عنوان نمایندگان اصلی برخی برندها، نسبت‌به ارائه خدمات پس از فروش کامیون‌های اروپایی در قبال دریافت درصدی مشخصی از قیمت خودرو اقدام کنند. قرار بود سهم خودروسازان از این هزینه‌ها، 3درصد باشد که گفته می‌شود آنها به این رقم اعتراض کرده و در برخی موارد خواستار سهم 5درصدی برای ارائه خدمات پس از فروش شده‌اند. ارونقی در این خصوص نیز اعلام کرد: «دادستانی این موضوع را مجددا بررسی کرده و هشدار داده شده که اگر کامیون‌های مانده در گمرک ترخیص نشوند، در روزهای آتی برخورد قضایی با شرکت‌های واردکننده و کلاهبردارانی که مبالغ زیادی از رانندگان دریافت می‌کنند، صورت می‌گیرد.» وی در ادامه گفت: «به‌رغم این تاکید و دستور دادستانی آنها مصوبات را اجرا نمی‌کنند اما از روزهای آینده اقدامات خوبی در این زمینه انجام خواهد شد.»

سوتیتر: در شهریور ماه سال جاری و با ورود دادستانی به موضوع رسوب کامیون‌ها در گمرکات کشور، بخش عمده‌ای از این مشکلات حل و حدود 1200 دستگاه از کامیون‌های مانده در گمرک در مهرماه ترخیص شدند. این در حالی است که اگر مشکلات ازجمله خدمات پس از فروش بر سر راه ترخیص این کامیون‌ها وجود نداشت، اقدام دادستانی امکان ترخیص تمام این کامیون‌ها تا پایان مهرماه را فراهم می‌کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =