شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران

در سال‌های گذشته قطعه‌سازان خارجی درکنار قطعه‌سازان ایرانی دستاوردهای خود را به‌نمایش می‌گذاشتند؛ اما برخلاف اعلام قبلی از سوی مسئولان برگزاری نمایشگاه، امسال حضور شرکت‌های خارجی بسیار محدود بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران درحالی روز گذشته برگزار شد که نخستین نمایشگاه پساکرونایی قطعات در تهران محسوب می‌شد. در سال‌های گذشته قطعه‌سازان خارجی درکنار قطعه‌سازان ایرانی دستاوردهای خود را به‌نمایش می‌گذاشتند؛ اما برخلاف اعلام قبلی از سوی مسئولان برگزاری نمایشگاه، امسال حضور شرکت‌های خارجی بسیار محدود بود. هرچند که مسئولان برگزاری نمایشگاه از حضور شرکت‌های آلمانی و هندی نیز خبر دادند، اما غیر از سه‌شرکت چینی خبری از شرکت‌های دیگر نبود. درشانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران، هریک از قطعه‌سازان محصول جدید خود را به‌نمایش گذاشته‌اند و درادامه مروری بر وضعیت چند غرفه در سالن 44 نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران خواهیم داشت.
گل سرسبد ساپکو و قطعاتی که داخلی‌سازی شد!
یکی از غرفه‌های سالن 44 نمایشگاه قطعات خودرو تهران، غرفه ساپکو بود که مورد توجه و استقبال بسیاری از مراجعه‌کنندگان قرار گرفت. تارا به‌عنوان سدان کامپکت جدید این کمپانی با رنگ قهوه‌ای متالیک که اغلب با رنگ مشکی اشتباه گرفته می‌شود در نسخه اتوماتیک به‌عنوان گل‌ سرسبد گروه‌صنعتی ایران‌خودرو درمرکز غرفه ساپکو روی استند قرار گرفت و به‌نمایش درآمد. مسئولان ساپکو با به‌نمایش گذاشتن قطعات موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، ترمز، ایربگ و ماژول‌های الکترونیکی، سطح خودکفایی و دانش طراحی و مهندسی معکوس در زمینه قطعات خودرو توسط نخبگان داخلی را نیز به‌رخ کشیدند. حدود 70 درصد قطعات تارا که داخلی است، در استندهای نمایش ساپکو قرار داشت و نکته مهم این‌که ایربگ خودروهای 206، رانا و پژو پارس سال 80 درصد داخلی‌سازی شده‌اند که در غرفه ساپکو قرار داشتند. همچنین اینفلیتور ایربگ راننده به‌صورت صددرصدی برای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو داخلی‌سازی شده است. سنسور اکسیژن موتور EF7 و TU5 نیز به‌ترتیب 61 درصد و 25 درصد داخلی‌سازی شده است. نکته دیگر در غرفه ساپکو داخلی‌سازی قطعات خودروهای دیزلی گروه صنعتی ایران‌خودرو است. این قطعات قرار است با مهندسی معکوس به‌زودی تولید شوند. گروه‌صنعتی ایران‌خودرو تا به‌امروز قطعات خودروهای دیزلی را به‌کشور وارد کرده که با پتانسیل دانش و مهندسی داخلی، این قطعات داخلی‌سازی خواهند شد.
آذین‌خودرو تامین‌کننده قطعات الکترونیکی جدید
آذین‌خودرو سابقه طولانی در تولید قطعات خودرو دارد. اما پس از چندسال تجربه درحوزه قطعات الکترونیک های‌تک، ورود گسترده‌ای به‌صنعت الکترونیک خودرو داشته است. این شرکت دانش‌بنیان با هدف افزایش تیراژ و حفظ کیفیت قرار است در زمینه تولید دسته‌سیم و صندلی یکه‌تازی کند. یکی از چالش‌های موجود پیش روی صنعت‌خودرو ایران پس از تحریم، نبود قطعات الکترونیکی بود و شرکت آذین‌خودرو با محوریت دانش روز در تلاش است در آینده تولید شبکه برق مالتی‌پلکس، ECU و کلاستر (مجموعه پشت آمپر) را در دستور کار قرار دهد. افزایش تیراژ این قطعات هدف اصلی آذین‌خودرو است که باکیفیت بالا صورت می‌گیرد. علیرضا مفتاحی، مدیرعامل آذین‌الکتروایده دراین‌باره گفت: «بدون‌وابستگی به‌شرکت‌های خارجی تاکنون قطعات الکترونیکی را به‌راحتی به‌عرصه تولید رساندیم و امیدواریم بتوانیم درآینده بسیاری از قطعاتی را که درحال حاضر از خارج کشور تامین می‌شود با تکیه بر دانش روز داخلی‌سازی کنیم و کیفیت آن‌ها را افزایش دهیم.» مهم‌ترین دستاورد آذین‌خودرو در نمایشگاه قطعات تهران توجه به‌داخلی‌سازی درحوزه الکترونیک خودرو و قطعات های‌تک است.
آذین‌تنه
شرکت آذین‌تنه با 25 سال تجربه در طراحی و تولید سیستم ترمز خودرو یکی از برترین تولیدکنندگان در زمینه سیستم ترمز به‌شمار می‌رود و کلیه قطعات سیستم ترمز خودرو از قبیل بوستر، کالیپر، لوله ترمز، بک‌پلیت و اتصالات سیستم ترمز محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو توسط این شرکت تولید و به‌ساپکو ارائه می‌شود. همچنین خدمات پس از فروش نیز توسط آذین‌تنه ارائه می‌شود و بازار افتر مارکت نیز یکی از اهداف این شرکت است. دستاورد آذین‌تنه در نمایشگاه قطعات تهران کالیپر و بوستر تاراست. علی نصیر (سرپرست فروش آذین‌تنه) دراین‌باره گفت: «تامین کالیپر و بوستر محصول جدید گروه‌صنعتی ایران‌خودرو (تارا) که قرار است سالانه 750 هزار دستگاه از آن تولید شود، برعهده آذین‌تنه است که به‌خوبی و باکیفیت بالا آن‌ها را تولید می‌کنیم.» همچنین این سرپرست فروش اذعان کرد که آذین‌تنه همواره به‌دنبال افزایش سطح کیفی قطعات تولیدی خود است.
روان‌ترانس آپادانا
شرکت روان‌ترانس آپادانا حدود دو دهه است که در زمینه طراحی و تولید انواع تسمه صنعتی و خودرو سابقه فعالیت دارد و درسال جاری دو محصول جدید توسط این تولیدکننده به‌بازار عرضه شده است. این دو محصول جدید یکی هرزگرد پژو 206 و تندر90 و دیگری تنشنرهای این دو خودرو است. این قطعات تولیدشده درحال حاضر به‌همراه کیت مخصوص خود در بازار وجود دارند. درواقع تسمه‌تایم و کیت مخصوص تمام محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو توسط شرکت روان‌ترانس آپادانا تامین می‌شود. هرزگرد و تنشنرهای پژو 206 و رنو تندر90 ابتدا وارد خط‌تولید خودروسازان OEM شده و پس از آن به‌بازار افترمارکت خواهد آمد.
گروه پژوهش صنعت مدرن و تولید گرمکن برای تارا!
گروه پژوهش صنعت مدرن در راستای طراحی و تولید چراغ‌های خودروسازان داخلی سابقه طولانی و کارنامه درخشانی دارد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این تولیدکننده چراغ درنمایشگاه قطعات تهران مجموعه چراغ‌های جلو و عقب تارا بود که در غرفه این شرکت به‌نمایش درآمد و طراحی و تولید چراغ‌های تارا به‌صورت کامل برعهده این تولیدکننده است. طراحی جزئیات چراغ‌های تارا برعهده گروه پژوهش صنعت مدرن است و دو تیپ چراغ عقب برای تارا توسط گروه پژوهش صنعت مدرن به‌گروه صنعتی ایران‌خودرو برای نسخه‌های اتوماتیک و فیس‌لیفتی که در آینده عرضه خواهد شد پیشنهاد داده شده است. رضا پدرام، قائم‌مقام مدیرعامل این شرکت درباره تکنولوژی جدیدی که این تولیدکننده ارائه داده است، گفت: «تکنولوژی PVD فناوری منحصربه‌فردی است که توسط گروه پژوهش صنعت مدرن اجرا شده است. این تکنولوژی درحقیقت با آب‌کاری‌هایی که به‌صورت رنگی در چراغ‌ها استفاده می‌شود، جلوه زیبا و خاصی به‌چراغ می‌دهد. یکی از کاربردهای این فناوری در چراغ‌های اسپرت به‌این شکل است که پوشش سرامیکی روی پوسته چراغ قرار می‌گیرد و مقاومت مکانیکی چراغ را افزایش می‌دهد. این نوع تکنولوژی می‌تواند هرنوع چراغ‌ را مطابق سلیقه‌های متفاوت ارائه کند.» محصولات دیگری که درسال جاری توسط گروه پژوهش صنعت مدرن ارائه شده لنت‌ترمز خودرو و ضدیخ است. سال گذشته این تولیدکننده به‌این عرصه ورود کرد؛ اما سال جاری تولید انبوه آن بیش‌تر شده است. محصول جدید دیگر این تولیدکننده برای تارا اتوماتیک گرمکن صندلی است و طراحی و تولید این سیستم گرم‌کن برعهده بخش تحقیق و توسعه گروه پژوهش صنعت مدرن بوده است. همچنین این سیستم برای خودروهای دیگر نیز قابلیت توسعه دارد. رضا پدارم اضافه کرد: «گروه پژوهش صنعت مدرن قرار است در آینده نزدیک به‌صنعت روغن‌موتور ورود کند و استراتژی این طرح توسط بخش توسعه و نوآوری شرکت حدود یک ماه قبل ارائه شده و پس از بررسی و تحقیقاتی که صورت گرفته، به‌زودی وارد صنعت روغن‌موتور نیز خواهیم شد.»
گروه تولید و صنعتی تکلان‌توس
از سال 1371 این شرکت تاسیس شده تا درراستای تولید مجموعه کامل سیستم ترمز و کلاچ شروع به‌فعالیت کند. این شرکت براساس ادعای مدیر توسعه آن طراحی و تولید مجموعه کامل سیستم ترمز و کلاچ را برعهده دارد و به‌صورت داوطلبانه روی طراحی و ساخت سیستم ترمز ABS زامیاد کار کرده است. آرش قاسمی، مدیر توسعه بازار گروه تولیدی و صنعتی تکلان‌توس گفت: «تیم تحقیق و توسعه شرکت ما هر دو سال یک‌بار طرح متفاوت و نوآورانه‌ای را ارائه می‌دهد. برهمین اساس تیم تحقیق و توسعه شرکت ما رتبه نخست را در میان سایر قطعه‌سازان خراسان کسب کرده است.» این شرکت درجدیدترین محصول خود سیستم کمک‌فنر تک‌جداره گازی را ارائه کرده است و درحال حاضر در بازار ایران کمک‌فنر دوجداره تولید می‌شود و این شرکت موفق به‌تولید کمک‌فنر تک‌جداره گازی مونوتیوب برای نخستین‌بار در ایران شده است. درحال حاضر تنها کمپانی که توانایی تولید کمک‌فنر تک‌جداره گازی را دارد، بلشتایان آلمان است. قاسمی دراین‌باره می‌گوید: «با کمک یکی از مدیران اسبق کمپانی بلشتایان آلمان موفق به‌طراحی و تولید کمک‌فنر تک‌جداره‌ گازی در ایران شدیم» باتوجه به‌عدم‌واردات قطعاتی همچون پمپ ترمز و بوستر ترمز محصولات کمپانی تویوتا، این شرکت قطعات ترمز محصولات تویوتا را نیز تولید می‌کند. همچنین بوستر کامل ترمز نیسان ماکسیما درسبد محصولات این شرکت قرار گرفته است که جزو یکی از دستاوردهای مهم شرکت تولیدی و صنعتی تکلان است. همچنین این شرکت بوسترهای خودروهای نیمه‌سنگن مانند فوتون را طراحی و تولید کرده است. قاسمی دراین‌باره گفت: « علاوه‌بر طراحی و تولید کمک‌فنر تک‌جداره گازی می‌توانیم بوستر و مجموعه ترمز خودروهای به‌روز را نیز تولید کنیم.» این شرکت شش ماه است که کمک‌فنر تک‌جداره‌ گازی را به‌بازار عرضه کرده است.
شرکت صنایع ایجاد رزمیاران
این شرکت بیش از 28 سال است که در زمینه تولید شاتون فعالیت می‌کند و در ابتدا با تولید شاتون پیکان توانست به‌یکی از تولیدکنندگان شاتون در ایران بدل شود. تمامی شاتون‌های خودروهای سبک و سنگین خودروسازان داخلی توسط این شرکت تولید می‌شود و همچنین گژن‌پین نیز در سبد تولیدات این شرکت به‌چشم می‌خورد. از مهم‌ترین محصولات این شرکت که در نمایشگاه قطعات خودرو تهران نیز به‌نمایش درآمد می‌توان به‌سرسیلندر، میل‌لنگ، زنجیرسفت‌کن پیکان و قطعات سرسیلندر اشاره کرد.
شرکت صنایع ایجاد رزمیاران با گروه‌صنعتی ایران‌خودرو و سایپا و مگاموتور همکاری دارد و بازار افترمارکت را نیز تامین می‌کند. مهم‌ترین محصول این شرکت در بازار افترمارکت شاتون پیشرانه خودرو است و این شرکت نیاز حدود 70 درصد از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و بازار افترمارکت را تامین می‌کند. طبق ادعای مدیران این شرکت، بزرگ‌ترین تولیدکننده شاتون در ایران شرکت صنایع ایجاد رزمیاران است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرام IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    نمایشگاه قطعات تهران اصلا مثل سال های قبل نبود من خودم دانشجو رشته صنایع امیرکبیر هستم واقعا خیلی بد بود افتضاح نه شرکت درست و حسابی بود نه افراد متخصصی بودن که جواب بدن اونم نمایشگاهشون بعد اینهمه یعنی خاک خاک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =