لنت ترمز

لنت کلاچ جزو مواردی است که همچنان به‌صورت وارداتی نیز تامین می‌شود؛ اما شرکت‌های تولیدکننده لنت امیدوارند با همکاری مجموعه‌سازان و خودروسازان و ایجاد تعامل مثبت و سازنده نیاز کشور به‌این محصول را برآورده کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید درهر کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است و افزایش تولید یعنی افزایش اشتغال و ارزش‌آفرینی و وابستگی کم‌تر به‌کشورهای دیگر. بنابراین تولید محصولاتی که به‌لحاظ اقتصادی ارزش افزوده ایجاد کنند و البته صرفه اقتصادی داشته باشند بسیار مهم است. طی سال‌ها تمام سیستم کلاچ از خارج وارد ‌شده؛ اما این روند در سال‌های اخیر کمتر شده و بخش بزرگی از این سیستم درداخل تولید شده است. لنت کلاچ جزو مواردی است که همچنان به‌صورت وارداتی نیز تامین می‌شود؛ اما شرکت‌های تولیدکننده لنت امیدوارند با همکاری مجموعه‌سازان و خودروسازان و ایجاد تعامل مثبت و سازنده نیاز کشور به‌این محصول را برآورده کنند. این روند سبب می‌شود خروج ارز برای خرید این محصول متوقف و توان بالقوه شرکت‌های داخلی بالفعل شود. درهمین زمینه با سیدعباس نیکخو، مدیرعامل شرکت لنت‌ترمز ایران به‌گفت‌وگو پرداختیم.

بحث تامین لنت صفحه‌کلاچ در داخل به‌کجا رسید و درخواست خودروسازان در این مورد چیست؟

دراین خصوص چندین جلسه درمحل انجمن سازندگان قطعات خودرو با نظارت و حضور نماینده وزارت صمت و نمایندگان شرکت‌های سازنده کیت‌کلاچ و نمایندگان شرکت‌های ساپکو، مگاموتور، ایران‌خودرو و سایپا برگزار شد. بحث این بود که انواع لنت‌ صفحه‌کلاچ مشابه انواع لنت‌ترمز در داخل کشور تولید شود و دراختیار سازندگان کیت‌کلاچ و همچنین خودروسازان قرار بگیرد. بحث طرف‌های شرکت‌کننده درجلسات نیز این بود که آیا تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید لنت‌های صفحه‌کلاچ را دارند یا خیر؟ یعنی آیا این ظرفیت وجود دارد که بتوان به‌جای تامین لنت‌کلاچ از خارج و صرف هزینه‌های چشمگیری که دراین شرایط کمبود ارز برای کشور و دولت هزینه‌ساز است، آن‌ها را در داخل تولید کرد؟ دراین زمینه ما درجلسات مختلف به‌همراه چندتولیدکننده دیگر اظهار کردیم که ما می‌توانیم براساس نیازها و ویژگی‌هایی که این دوستان دراختیار ما می‌گذارند محصولاتمان (محصولات لنت صفحه کلاچ) را تولید و عرضه کنیم. درواقع ما می‌توانیم محصولات را با کیفیت و درتیراژی که نیاز کشور است تولید کنیم و در اختیارشان بگذاریم. بعد از چندجلسه قرار بر این شد که فرصتی فراهم شود تا هم نمایندگان مجموعه‌ساز و هم نمایندگان خودروساز از نزدیک با قابلیت‌ها و توانایی‌های بالفعل ما آشنا شوند و هم آن چیزی را که به‌صورت بالقوه وجود دارد، به‌نمایش بگذاریم؛ توانایی‌هایی که امروز به‌خاطر نبود تقاضا در بازار هنوز حالت اجرایی به‌خود نگرفته است. طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت‌ها ما امکانات مربوط به‌تولید لنت کلاچ از جمله مرحله آماده‌سازی مواد، مراحل مربوط به‌آغشته‌سازی الیاف، ویوینگ، پرسکاری و مراحل مربوط به‌تکمیل‌کاری و فنیشینگ‌ قطعات را به‌رویت نمایندگان شرکت‌ها رساندیم و اظهار کردیم که آن چیزی که امروز مشاهده می‌کنند تنها بخشی از قابلیت‌های ماست که براساس نیاز و تقاضای بازار فعال کرده‌ایم. اما توانایی‌های به‌مراتب بیش‌تری داریم که درصورت کشش بیش‌تر بازار عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
بنابراین توانایی داخلی‌سازی کامل قطعات مذکور در کشور وجود دارد؟
بله. اگر این دوستان تصمیم بگیرند و نیازها و ویژگی‌های محصول مورد نظرشان را با تعامل و همکاری که در روزهای آتی خواهیم داشت به‌ما اعلام کنند، ما می‌توانیم با توسعه کمی و کیفی فعالیت درزمینه تولید کلاچ و عرضه محصولات مناسب و با کیفیت مطلوب به‌ایشان و کل مشتریان پاسخگوی نیاز بازار به‌شکل کامل باشیم. یعنی مجموعه کلاچ تولید داخل روی خودروها نصب شود و درنهایت مصرف‌کنندگان از عملکرد سیستم کلاچ رضایت کامل داشته باشند.

2- تیراژ مورد نظر شرکت‌های سازنده مجموعه کلاچ سالانه چه میزان است؟
دوستان مجموعه‌ساز و خودروسازها براساس آماری که دارند معتقدند که ما سالانه باید تا حدود هشت الی 10 میلیون‌عدد قطعه که می‌شود چهار تا پنج‌میلیون دست تولید داشته باشیم و البته دربعضی از سال‌ها شاید از پنج میلیون هم بیش‌تر باشد.

درحال حاضر تا جایی که اطلاع دارم غیر از شرکت لنت‌ترمز ایران، چهار شرکت دیگر هم هستند که امکان تولید لنت‌کلاچ را دارند و به‌نظر می‌رسد سه‌شرکت به‌صورت بالفعل تولیدشان را انجام می‌دهند. اگر گشایشی درتوسعه بازار مصرف به‌خصوص از جانب مجموعه‌سازی‌های کیت‌کلاچ و خودروسازها فراهم شود دیگر دوستان تولیدکننده هم به‌نظر من آمادگی دارند که امکانات بالقوه را بالفعل کنند. شرکت لنت‌ترمز ایران درحال حاضر امکان تولید 100 هزار دست یعنی 200 هزار عدد در ماه را دارد؛ اما با توجه به‌امکاناتی که در شرکت موجود است و با تامین دستگاه‌های تکمیلی می‌توانیم ماهانه تا 500 هزار عدد تولید کنیم که می‌شود تقریبا 250 هزار دست. با توجه به‌این چشم‌انداز اگر ما از سفارش‌گذاری اطمینان پیدا کنیم می‌توانیم برای تکمیل کسری‌های خط‌تولید و تجهیز خط‌تولید کلاچ شرایط را فراهم کنیم. این توانایی برای ما وجود دارد که تقریبا سالانه بالغ بر دومیلیون و 700 هزار دست لنت کلاچ تولید کنیم. همچنین من اطمینان دارم سایر تولیدکنندگان نیز می‌توانند دومیلیون و 500 هزار یا دومیلیون و 200 هزار دست لنت‌کلاچ باقیمانده را تولید و دراختیار مشتریان، خودروسازها و مجموعه‌سازها قرار بدهند. درنتیجه چشم‌انداز تولید بیش از پنج‌میلیون دست لنت‌کلاچ دور نیست. اگر این همکاری‌ها شکل بگیرد و تقویت بشود کل این چهار تا پنج میلیون‌دست مصرف سالانه را تولیدکنندگان لنت‌کلاچ داخل به‌طور کامل تامین می‌کنند و ما از واردات این لنت بی‌نیاز می‌شویم.

3- آیا راهکاری برای مطالبات ازخودروساز اندیشیده‌اید؟
ما درحقیقت برای این‌که این پروژه را به‌سرانجام مناسبی برسانیم و خودروسازهای داخل از مجموعه‌کلاچ‌هایی که لنت ایرانی رویش نصب شده استفاده کنند، باید همکاری و پیشبرد کار را با مجموعه‌سازها سامان بدهیم. یعنی ما مستقیما با خودروسازها کار نمی‌کنیم؛ چراکه ما قطعه می‌سازیم و قطعه لنت‌کلاچ ما روی مجموعه کیت‌کلاچ مونتاژ شده و مجموعه تکمیل‌شده تحویل خودروساز می‌شود. رابطه ما مستقیم با مجموعه‌سازها باید تعریف شود و من در مذاکرات قبلی با مدیران مجموعه‌سازها درخواستم این بود که کار با ما را چه‌بر حسب چگونگی شکل‌دهی فنی کار، چه از حیث تامین به‌موقع مبالغ مربوط به‌محموله‌های تحویل‌شده، چه از حیث تعهداتی که در قراردادها برای طرفین تعریف می‌شود با قراردادهایی که خودشان با خودروسازها منعقد می‌کنند، مقایسه نکنند. ظرفیت‌های بین ما و خودشان را درنظر بگیرند و توانایی ما را برای تامین نقدینگی که بتواند پشتوانه ایجاد بکند برای ادامه کار و جلوگیری از توقف کار درمقاطع مختلف در نظر بگیرند و به‌این خاطر من فکر می‌کنم نباید قراردادهایی که با خودروساز می‌بندند برای ما هم در نظر بگیرند. درحال حاضر فروش لنت‌کلاچ در بازار عمدتا به‌صورت نقدی بوده و اگر هم بخشی به‌صورت اعتباری انجام می‌شود حداکثر یک‌ماهه است. انتظار من این است که آن‌ها هم این شرایط را لحاظ کنند تا شرکت بتواند درادامه کار سر پا بماند. وجود نقدینگی این توانایی را به‌ما می‌دهد که به‌موقع مواداولیه را تامین کنیم و خط تولید به‌خاطر کمبود مواداولیه متوقف نشود. همچنین حقوق کارگران که حق ایشان است به‌موقع تامین شود و ما شرمنده پرداخت حقوق پرسنل‌مان سر ماه نباشیم. پرداخت‌های ما با توجه به‌شرایطی که امروزه اقتصاد دارد یا باید نقد باشد یا اگر هم قرار است شامل مدت‌زمان شود، باید زمان‌های بسیار کوتاهی لحاظ شود. من گمان می‌کنم همین الان خودروسازها درارتباط با قطعه‌سازان و مجموعه‌سازانی که مستقیما با آن‌ها کار می‌کنند ناچار هستند این ملاحظات را به‌کار گیرند. درغیر این صورت این روند قطعه‌سازان و مجموعه‌سازان طرف قرارداد خودروسازان را به‌مرور فلج می‌کند و چرخه تامین قطعات و مجموعه‌ها برای سر پا ماندن خطوط تولید خودرو دچار آسیب‌های جدی می‌شود.

4- استاندارد قطعه مورد نظر برای جلب نظر خودروساز چیست و آیا تکنولوژی، مواداولیه و زیرساخت‌ها دراین‌رابطه ایجاد شده است؟
محصولات فعلی ما به‌طور کامل تحت‌پوشش استاندارد تعریف‌شده سازمان ملی استاندارد ایران است. چراکه ما محصولاتی تولید می‌کنیم که مشمول استاندارد اجباری است و امکان ندارد که تولیدات شرکت ما چه لنت‌کلاچ و چه انواع لنت‌ترمز خارج از ضوابط تعریف‌شده استاندارد باشد. اگر غیر از این باشد، دردرجه نخست گواهینامه کاربرد علامت استاندارد ما باطل اعلام می‌شود و درمرحله بعد تولید ما توسط ناظرین ذیربط که ماموران و مسئولان مربوط به‌سازمان ملی استاندارد هستند متوقف می‌شود. همان‌طورکه می‌دانید علاوه‌بر این‌که ما به‌طور کامل موظف هستیم در چارچوب ضوابط استاندارد تدوین‌شده فعالیت کنیم، آزمایشگاه شرکت ما در زمره آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد است. یعنی درعین این‌که ما به‌عنوان تولیدکننده آن ضوابط را به‌صورت کامل رعایت می‌کنیم خودمان هم به‌نوعی ناظر بر رعایت این ضوابط توسط تولیدکنندگان دیگر هستیم. چراکه ضمن کنترل مستمر محصولات خط تولید خودمان، نمونه‌ها و محصولات تولیدشده دیگرتولیدکنندگان هم به‌صورت مستمر به‌آزمایشگاه ما ارجاع می‌شود و ما برای آن‌ها هم‌ تحت‌نظارت سازمان ملی استاندارد تست را انجام می‌دهیم و اگر مغایر با استانداردها باشد، به‌سازمان ملی استاندارد گزارش می‌کنیم. اما خودروسازان و مجموعه‌سازها انتظار دارند علاوه‌بر پارامترهای تعریف شده دراستاندارد ملی ایران، یک‌سری پارامترهای مهندسی و فنی مورد نظر ایشان هم در تولیدات لنت کلاچ رعایت شود. نقشه ساخت قطعات هرمجموعه‌سازی با یک مجموعه‌ساز دیگر فرق می‌کند و ما علاوه‌بر رعایت ضوابط استاندارد، نقشه‌های هر یک از این دوستان را جداگانه در ساخت قالب و درعملکرد تجهیزات خط‌تولید لحاظ می‌کنیم. درنهایت پارامترهای افزون بر موارد استانداردی را که این دوستان به‌لحاظ فنی-مهندسی می‌خواهند از آن‌ها دریافت کرده و سعی می‌کنیم محصولات ما علاوه‌بر پارامترهای استاندارد بتواند آن پارامترها را نیز پاسخگو باشد. چراکه درهرحال ضوابط یا پارامترهای تعریف‌شده استاندارد به‌عنوان حداقل‌های کیفی مورد نیازمجموعه‌سازان و خودروسازان است. همچنین اگر ما بتوانیم آن پارامترهای فنی-مهندسی اضافه براستاندارد را هم درسازمان خودمان جاری و رعایت کنیم، خودمان هم از حیث کیفی و مهندسی ارتقا پیدا می‌کنیم. طبیعتا هرچقدر ما محصولاتمان را با کیفیت‌تر و با شرایط بهتر بتوانیم تولید کنیم در بازار رقابت هم می‌توانیم جایگاه مناسب‌تری داشته باشیم. اما دراینجا باید به‌نکته مهمی اشاره کنم. ما به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی باید ضمن رعایت کیفیت‌های مورد نظر مشتری، هزینه‌های مربوط به‌تامین آن را نیز در سازمان خود مدیریت کنیم و اگر قرار است یک کیفیت ارتقایافته را با مواد گران‌تر یا تجهیزات قوی‌تر وگران‌تر با خط تولید مجهزتر به‌اجرا بگذاریم باید به‌نحوی آن هزینه‌ها در گردش نقدینگی و درتامین درآمد شرکت لحاظ شود. من انتظار دارم مشتریانی از این دست که از ما انتظار دارند کالای با کیفیت‌تری را برایشان تولید کنیم، منصفانه جبران هزینه‌های اضافه ما را هم درمحاسبات قیمت تمام‌شده و هم درقیمت خریدشان درنظر بگیرند تا بتوانیم به‌حیات خود به‌خوبی ادامه دهیم. چراکه اگر فعالیتی منجر به‌زیان شود یا یک سود متعارفی را در این شرایط اقتصادی برای ما تامین نکند، خیلی طبیعی است که به‌صورت بلندمدت نمی‌توانیم این خدمت را به‌مجموعه‌ساز و خودروساز و جامعه بدهیم.

بازدیدکنندگان امروز کارخانه ما از انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، انجمن همگن نیرومحرکه و قطعات خودرو، شرکت مگاموتور، شرکت ساپکو، شرکت‌های مجموعه‌ساز پایاکلاچ، سیف صنعت، شایان‌صنعت و رادکارمبین بودند.

هدف اصلی شرکت شما در این خصوص چیست؟
تمام پیگیری‌ها، مباحث و جلسات متعددی که در وزارت صمت و در انجمن‌های ذیربط با حضور مسئولان وزارت صمت، خودروسازها و مجموعه‌سازان داشتیم با یک هدف و آن هم تقویت تولید داخل انجام شده و تلاشمان این است که شرایطی فراهم کنیم تا از قطعات ساخت داخل برای بازار مصرف و خطوط تولید خودرو استفاده شود. بنابراین خواسته ما این است که تا جایی که امکان دارد توانایی‌ها و قابلیت‌های صنعت و تولید ملی کشور را افزایش بدهیم. اشتغال را برای جوانان و برای جامعه تقویت کنیم و موقعیت رقابتی کشورمان را از نظر اقتصادی و صنعتی درجامعه جهانی ارتقا دهیم. درعین حال شرایطی را فراهم کنیم که ارز حاصله این مملکت که به‌سختی به‌دست می‌آید و به‌نوعی جزو ثروت عمومی جامعه تلقی می‌شود، صرف مواردی نشود که توانایی تولید آن‌ها درکشور وجود دارد و بتوانیم شرایطی را درجامعه فراهم کنیم که پول ملی ما قدرت بیش‌تری پیدا کند و درپی آن آسایش بیش‌تری برای مردم ایران فراهم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =