تعویض روغن

برخی نمایندگی‌های فروش خودرو با عناوین و بهانه‌های مختلف خریداران خودروهای صفرکیلومتر را مجبور می‌کنند تعویض روغن خودرو را به‌مدت چندسال و با پرداخت هزینه‌های گزاف فقط در نمایندگی‌ها انجام دهند .

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها برخی مراکز تعویض روغن و تعدادی از نمایندگی‌های خودرو، در تخلفی آشکار اقدام به گرانفروشی و تعویض اجباری روغن‌موتور تحت‌عنوان گارانتی می‌کنند و ضمن ایجاد نگرانی برای مشتریان با هدف سودجویی از آنها مبالغ بسیار بالایی دریافت می‌کنند، این در حالی است که اصلا چیزی به‌نام گارانتی تعویض روغن وجود ندارد.

فقط اتوسرویس‌های مجاز!
چندی قبل رئیس اتحادیه اتوسرویس‌کاران، روغن‌فروشان و تولیدکنندگان روغن موتور کلانشهر تبریز اعلام کرد: «برخی نمایندگی‌های فروش خودرو با عناوین و بهانه‌های مختلف خریداران خودروهای صفرکیلومتر را مجبور می‌کنند تعویض روغن خودرو را به‌مدت چندسال و با پرداخت هزینه‌های گزاف فقط در نمایندگی‌ها انجام دهند و می‌گویند در غیر این‌صورت خدمات گارانتی به خودرو تعلق نخواهد گرفت. این الزام نمایندگی‌های خودرو کاملا غیرمنصفانه و غیرقانونی است.» محمد پورعبداله با اشاره به اینکه اتحادیه پیگیری‌های لازم را از طریق استانداری، وزارت صمت و انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این خصوص انجام داده است، تاکید کرد: «الزامات مندرج در ضوابط گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده فقط در دوران گارانتی باید رعایت شود.» وی ادامه داد: «همشهریان می‌توانند با اطمینان‌خاطر با مراجعه به اتوسرویس‌های مجاز و واحدهای صنفی پروانه‌دار معتبر فعال در سطح شهر با قیمت مناسب نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام کنند و نمایندگی‌ها نیز حق سلب مسئولیت از بابت گارانتی را ندارند.»
نصب تابلو تعویض روغنی رایگان غیراصولی است
در این خصوص یکی دیگر از مشکلات فعالان این صنف، نصب تابلو «تعویض روغنی رایگان» ازسوی برخی واحدهای صنفی بوده که کاملا غیرمنطقی و غیراصولی است، این امر بارها از جانب مسئولان مربوطه گوشزد شده است که به تعویض‌روغنی‌های رایگان اعتماد نکنید. این اقدام ازسوی برخی واحدهای فاقد پروانه برای جذب مشتری انجام می‌شود و به‌نوعی از روش‌های فریبنده بازاریابی است زیرا هر خدمتی که از سوی یک واحد صنفی ارائه می‌شود، هزینه دارد و باید به صورت منصفانه از مشتریان دریافت شود. متاسفانه چنین اقداماتی ازسوی برخی افراد فرصت‌طلب و فاقد پروانه موجب می‌شود فعالان زحمتکش این صنف آسیب ببینند و در درازمدت دچار کاهش درآمد و درنهایت تعطیلی واحدهای صنفی و بیکاری شوند.

روغن‌موتورهای فله‌ای، ممنوع!
در ادامه نظر یکی از شهروندان را درخصوص تخلف برخی اتوسرویس‌های تعویض روغن جویا شدیم. وی گفت: «بارها به اتوسرویس‌های تعویض روغن در تهران مراجعه کرده‌ام. اما تا به‌حال پول بیشتری از من دریافت نکرده‌اند.» وی ادامه داد: «این روزها تخلف و تقلب در بسیاری از مراکز تعویض روغنی مشاهده می‌شود اما خوشبختانه در هیچ‌کدام از این مراکز به دام نیفتاده‌ام چون قبل از هرچیز حتما مجوز کسب‌وکار اتوسرویس‌ها را می‌بینم اما اگر کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید حتما به تعزیرات اطلاع می‌دهم.»
وی افزود: «با این حال برخی اتوسرویس‌ها در هرصورت باز هم ممکن است تخلف یا از روغن تقلبی استفاده کنند به‌همین‌دلیل هیچ وقت از روغن‌موتورهای فله استفاده نمی‌کنم چون مشخص نیست مربوط به کدام شرکت هستند. روغن‌موتورهایی که در بسته‌بندی‌های مشخص و استاندارد فروخته می‌شوند، هم نشان دارند و هم تاریخ تولید و قیمت برای مصرف‌کننده روی بسته‌بندی آنها درج شده است. همیشه روغن موردنیاز خودرویم را از فروشگاه معتبر تهیه می‌کنم و برای تعویض روغن هم فقط به اتوسرویس‌های دارای مجوز مراجعه می‌کنم.»
نرخ خدمات برای تمام مراکز تعویض روغن مشترک است
رئیس اتحادیه لاستیک و روغن پایتخت در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای‌خودرو» دررابطه‌با تعرفه قیمت تعویض روغن گفت: «طبق نظر اتحادیه و صنف روغن موتور، نرخ خدمات برای تمام مراکز اتوسرویس مشترک و یکسان است. بنابراین تاکنون تخلفی درباره اخذ مبالغ بالا در اتحادیه به ثبت نرسیده است.» داود سعادت‌نژاد درخصوص روغن‌های تقلبی افزود: «تمام مراکزی که مجوز کسب دارند و از نظر اتحادیه مورد تائید هستند، از روغن تقلبی و بی‌کیفیت یا حتی فلیترهای تقلبی استفاده نمی‌کنند.» رئیس اتحادیه لاستیک و روغن پایتخت ادامه داد: «بیشتر اتوسرویس‌های متخلف جواز کسب ندارند به‌همین‌دلیل این مراکز یا شناسایی نشدند و یا در حاشیه شهرها به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.» وی گفت: «اتحادیه با این مراکز به‌شدت برخورد می‌کند و تذکر لازم را به آنها می‌دهد، بازرس‌های ما در سطح شهر درحال گشت‌زنی هستند و به تمام مناطق و زیرمجموعه اشراف دارند، در این خصوص اگر مراکز غیراصولی وجود داشته باشند به اتحادیه گزارش داده می‌شود و اتحادیه نیز پیگیر این مراکز خواهد بود.»
سعادت‌نژاد درباره ثبت شکایات مردمی تاکید کرد: «۲۰منطقه در پایتخت زیرنظر اتحادیه ماست. بنابراین اگر شهروندان با تخلف مراکز اتوسرویس تعویض روغنی مواجه شدند، می‌توانند با شماره «021۷۷۵۳۴۶۹۶» (بازرسی اتحادیه تعویض روغن) تماس بگیرند و ثبت شکایت کنند. روزانه در هر منطقه دو بازرس مشغول رسیدگی به شکایت‌ها هستند و اگر با گزارشی از طرف شهروندان روبه‌رو شوند، در اولین فرصت موارد گزارش‌شده را بررسی می‌کنند.» داود سعادت‌نژاد در انتها درباره تخلف برخی نمایندگی‌های خودروسازان در زمینه تعویض‌روغن اعلام کرد: «این نمایندگی‌ها در تهران اتحادیه جداگانه‌ای دارند و به صنف ما مربوط نمی‌شوند. اما مشتریانی که به برخی از این واحدهای صنفی مراجعه می‌کنند از قیمت بالاتر و جنس های تحمیلی توسط این مراکز به شدت شکایت دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =