هیوندای ولستر

ضعف شدید خودروسازی داخلی در کنار انواع و اقسام ممنوعیت‌های واردات خودرو سبب شده است بازار خودروهای هاچ‌بک اسپرت در ایران از تنوع کافی برخوردار نباشد و تنها به‌چند گزینه خاص محدود شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای هاچ‌بک اسپرت در دنیا طرفداران بسیاری دارند و این روزها کمتر کمپانی خودروسازی پیدا می‌شود که حداقل یک هاچ‌بک اسپرت را روی خط‌تولید خود نداشته باشد. خودروهایی جمع‌وجور، سریع و مجهز به‌پیشرانه‌های قدرتمند که اغلب قشر جوان جامعه را هدف می‌گیرند و برای کسانی که می‌خواهند یک خودرو جذاب و پرشتاب خریداری کنند بهترین گزینه محسوب می‌شوند. ضعف شدید خودروسازی داخلی در کنار انواع و اقسام ممنوعیت‌های واردات خودرو سبب شده است بازار خودروهای هاچ‌بک اسپرت در ایران از تنوع کافی برخوردار نباشد و تنها به‌چند گزینه خاص محدود شود. خودروهای هاچ‌بک ارزان‌قیمتی همچون پژو 206 و 207 در بازار ایران یافت می‌شوند که با توجه به‌قدرت پیشرانه خیلی نمی‌توانیم نام اسپرت روی آن‌ها بگذاریم؛ بنابراین به‌ناچار باید به‌سراغ معدود گزینه‌های وارداتی برویم. «دنیای‌خودرو» قصد دارد چهار مدل هاچ‌بک اسپرت بازار ایران را که اصالت ایتالیایی، کره‌ای و آلمانی دارند بررسی کند.
آلفارومئو جولیتا
آلفارومئو جولیتا از سال 2010 روی خط‌تولید این شرکت ایتالیایی قرار گرفته است و ما از سال 2012 در ایران توانستیم میزبان آن باشیم. مدل فیس‌لیفت این خودرو نیز از سال 2014 تا 2017 در ایران عرضه شد که از چهره‌ به‌مراتب زیباتری نسبت به‌نمونه اولیه برخوردار بود. جولیتا در مدت‌زمان کمی توانست به‌فروش بسیار موفقی در بازار کشور دست یابد که برای برندی تازه‌وارد کمی عجیب به‌نظر می‌رسید؛ اما زیاد طول نکشید که به‌دلیل ممنوعیت‌های واردات و نبودن قطعات این خودرو برای خدمات پس از فروش، خرید و فروش آلفارومئو جولیتا کم‌کم در بازار کمرنگ شد؛ اما این خودرو هرگز محبوبیت خود را در بین قشر جوان از دست نداد.
آلفارومئو جولیتا در بازار ایران به‌یک پیشرانه چهار سیلندر 1.4 لیتری توربو مجهز شده است که 170 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتون‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. نیروی تولیدشده توسط موتور این هاچ‌بک اسپرت از طریق یک گیربکس شش‌دنده‌ اتوماتیک دو کلاچه به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا 100 حدود 7.7 ثانیه‌ای جولیتا نشان می‌دهد که در زمینه چالاکی و شتاب نباید این ایتالیایی جذاب را دست‌کم بگیرید. مصرف ترکیبی جولیتا نیز شش لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است که برای یک هاچ‌بک اسپرت در این ردیف قیمتی مصرف سوخت بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

هیوندای ولستر
هیوندای ولستر در سال 2014 وارد بازار ایران شد و عرضه آن تا سال 2016 نیز ادامه یافت. در بازار داخلی این خودرو با طراحی عجیب و منحصربه‌فرد خود توانست آمار فروش موفقی را به‌جای بگذارد و در سال 2019 نسل دوم این هاچ‌بک اسپرت و جذاب نیز به‌بازارهای جهانی عرضه شد؛ اما به‌دلیل تحریم‌های موجود، از ورود به‌بازار کشور بازماند. هم‌اکنون نسل اول هیوندای ولستر با دو پیشرانه MPI و GDI در ایران حضور دارند و مدل‌های 2014 و 2015 به‌پیشرانه MPI مجهز هستند و مدل‌های 2016 نیز با پیشرانه GDI عرضه می‌شوند که از قدرت بیش‌تری برخوردارند.
پیشرانه MPI توانایی تولید 128 اسب‌بخار قدرت و 157 نیوتون‌متر گشتاور را دارد و شتاب صفر تا 100 آن نیز حدود 11.5 ثانیه است. پیشرانه GDI نیز می‌تواند 138 اسب‌بخار قدرت و 167 نیوتون‌متر گشتاور را از طریق یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه به‌چرخ‌های جلو منتقل کند تا این هاچ‌بک 1295 کیلوگرمی در مدت‌زمان 10.3 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. با نگاهی به‌اعداد و ارقام به‌راحتی می‌توان گفت که برخلاف چهره خشن و اسپرت ولستر، این خودرو در بخش فنی چندان پرشتاب و هیجان‌انگیز محسوب نمی‌شود. درعین حال ایمنی بالا، امکانات رفاهی مناسب و طراحی جذاب از مزایای هیوندای ولستر هستند؛ اما این خودرو به‌دلیل نبودن قطعات و ممنوعیت‌های موجود در بحث واردات، بازار دست‌دوم ضعیفی دارد و از لحاظ قدرت و شتاب نیز پایین‌تر از رقبا قرار می‌گیرد.

ب‌ام‌و 125i
راندن یک خودرو هاچ‌بک اسپرت آلمانی آن ‌هم از برند BMW قطعا لذت خاصی دارد که البته به‌لطف قوانین دست‌ و پاگیر واردات و افزایش قیمت ارز، این لذت از قشر عظیمی از جوانان کشور گرفته شده است! ب‌ام‌و سری‌یک مدل 125i هم‌اکنون تنها در مدل‌های 2018 در بازار ایران حضور دارد و به‌رغم مزیت‌هایی همچون کیفیت ساخت عالی، پیشرانه پرتوان و ایمنی بالا نتوانسته آن‌طور که باید مورد توجه خریداران داخلی قرار گیرد. کمبود قطعات خودروهای وارداتی و همچنین قیمت بالا را می‌توان اصلی‌ترین دلایل ضعیف بودن بازار این هاچ‌بک اسپرت آلمانی در ایران دانست.
قلب تپنده ب‌ام‌و 125i یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری است که به‌لطف بهره‌مندی از سیستم توربوشارژ، توان تولید 224 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتون‌متر گشتاور را دارد که برای یک هاچ‌بک شهری 1475 کیلوگرمی فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. یک گیربکس هشت‌دنده اتوماتیک نیز وظیفه دارد این نیروی عظیم را به‌دیفرانسیل‌ خودرو منتقل کند. شتاب صفر تا 100 ب‌ام‌و 125i نیز تنها 6.1 ثانیه برآورد می‌شود که نشان‌دهنده چالاکی بسیار خوب این خودرو است. شاید باورکردنش کمی سخت باشد، اما مصرف سوخت ترکیبی چنین خودرو توانمندی تنها 5.7 لیتر است.
سواری هیجان‌انگیز، مصرف سوخت بهینه، پیشرانه قدرتمند، طراحی جذاب و هندلینگ مثال‌زدنی تنها بخشی از مزایای این هاچ‌بک اسپرت شرکت ب‌ام‌و محسوب می‌شود؛ اما درمقابل مواردی همچون عرضه محدود، حساسیت پیشرانه به‌کیفیت بنزین و تجهیزات محدود بخشی از معایب ب‌ام‌و 125i است که مشتریان پس از خرید این خودرو با آن‌ها مواجه می‌شوند.


فولکس‌واگن گلف GTI
در هرکجای این دنیا اگر بخواهید فهرستی از خودروهای هاچ‌بک اسپرت تهیه کنید، قطعا نام فولکس‌واگن گلف GTI در آن دیده خواهد شد. گلف GTI از سال 2018 میهمان بازار خودرو کشورمان شد و خیلی زود به‌دلیل آغاز دور جدید تحریم‌ها، واردات آن نیز متوقف شد.
هم‌اکنون مدل‌های صفرکیلومتر و کم‌کارکرد این خودرو با قیمت‌های نجومی در بازار کشور معامله می‌شوند و گلف GTI از مزیت‌های قابل‌ توجهی برخوردار است که برای یک خودرو آلمانی چندان عجیب نیست؛ اما دسترسی سخت به‌قطعات یدکی و هزینه نگهداری بالا معایب بزرگ این هاچ‌بک اسپرت به‌شمار می‌رود.
فولکس گلف GTI از لحاظ فنی رقابت نزدیکی با ب‌ام‌و 125i دارد و پیشرانه دو لیتری و چهار سیلندر گلف GTI قادر است 230 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتون‌متر گشتاور را تولید و این نیرو را به‌واسطه یک گیربکس شش‌دنده‌ اتوماتیک دوکلاچه به‌چرخ‌های جلو منتقل کند. شتاب صفر تا 100 حدود 6.4 ثانیه‌ای و مصرف ترکیبی 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر از جمله مشخصات فنی این خودرو محسوب می‌شود.

جمع‌بندی بررسی چهار هاچ‌بک اسپرت بازار ایران

هاچ‌بک‌های اسپرت از آن دسته خودروهایی هستند که درسراسر جهان طرفداران بسیاری دارند و در بازارهای جهانی به‌دلیل تنوع بالای محصولات و همچنین حضور گسترده شرکت‌های خودروسازی، می‌توان خودروهایی همچون Audi RS 3، Ford Fiesta ST، Honda Civic Type R و Renault Megane RS را نیز در فهرست هاچ‌بک‌های اسپرت بازار قرار داد؛ اما در بازار داخلی قیمت بالا، بازار خرید و فروش ضعیف، عرضه محدود و همچنین هزینه بالای نگهداری چنین خودروهایی سبب شده‌ است بسیاری از افراد فکر خرید آن‌ها را به‌فراموشی سپرده و سراغ سدان‌های کم‌دردسرتر یا خودروهای کوپه بروند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =