لنت ترمز

خودروهای برقی دارای سیستم ترمز احیاکننده هستند؛ اما این سیستم نیز نیازمند یک سیستم ترمز پشتیبان است. بنابراین سیستم ترمز پایه همچنان در خودروهای برقی استفاده می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای برقی دارای سیستم ترمز احیاکننده هستند؛ اما این سیستم نیز نیازمند یک سیستم ترمز پشتیبان است. بنابراین سیستم ترمز پایه همچنان در خودروهای برقی استفاده می‌شود. خودروهای برقی بسیار سنگین‌تر از خودروهایی با موتور درون‌سوز هستند و این نیز به‌دلیل وزن اضافی بسته‌های باتری خودروهای برقی است که گاهی تا ۸۰۰ کیلوگرم به‌وزن خودرو اضافه می‌کند.
این وزن اضافی مستقیما برطراحی و اندازه سیستم ترمز خودرو نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین افزایش وزن در خودروهای برقی از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌عنوان مثال مدل‌هایی همچون ون برقی مرسدس‌بنز حدود سه‌تن و مدل برقی آئودی بیش از ۲۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و این مساله سبب شده است این شرکت‌ها سیستم ترمز متفاوتی را طراحی کنند.
هرچند سیستم‌های ترمز احیاکننده وسایل نقلیه برقی چرخه کار مورد نیاز خودرو برای ترمز را تغییر می‌دهند و بیش‌ترین میزان ترمز را در وسایل نقلیه برقی به‌خود اختصاص می‌دهند، اما درهرصورت این خودروها سیستم ترمز پایه را نیز درکنار سیستم احیاکننده دراختیار خواهند داشت. به‌گفته مدیران شرکت‌های بزرگ خودروسازی، سیستم‌های ترمز پایه مرسوم همچنان درخودروهای برقی استفاده می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را کنار گذاشت. هرچند سیستم پایه ترمز، نقش پشتیبان را در خودروهای برقی ایفا خواهد کرد.
ترمــــزهای پایه درمواقع اضطراری یک ضرورت مطلق هستند و اگر شارژ باتری خودروهای برقی بیش از ۸۰ درصد باشد، سیستم احیاکننده خیلی موثر نیست و خودرو برای توقف به‌ترمز پایه نیز نیاز دارد. افزایش وزن خودروهای برقی سبب شده است ترمزهای پایه بزرگ‌تر و درنتیجه سنگین‌تر سال‌ها روی این خودروها حمل شوند و حتی اگر ایــــــن سیستم‌ها چندان هم مورد استفاده قرار نگیرند، بازهم همچنان باید روی خــــــودروهای برقی سوار شوند. این درحالی است که وزن اضافی ناشی از یک سیستم ترمز سنگین، تاثیر نامنـــاسبی بر راندمان خودرو دارد.
از سوی دیگر درحالی که سیستم‌های ترمز بزرگ‌تر و درنتیجه سنگین‌تر مورد نیاز خودروهای برقی خواهد بود، به‌دلیل استفاده کم از ترمزهای پایه، سایش کمتری نیز در لنت‌های ترمز به‌وجود خواهد آمد. بنابراین این مساله روی فروش لنت‌های ترمز درآینده و با برقی شدن خودروها تاثیر می‌گذارد.
بنابراین درآینده و با افزایش تعداد خودروهای برقی هرچند سیستم ترمز پایه حذف نخواهد شد، اما به‌دلیل این‌که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، لنت‌ترمز کمتری نیز مصرف خواهد شد. درنتیجه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند طی سال‌های آینده مصرف لنت‌ترمز روند نزولی به‌خود بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =