لکسوس RX350

لکسوس RX350 نسل دوم 2007 نخستین گزینه در فهرست مدل‌های لکسوس RX است و در سال 2007 لکسوس RX350 نخستین‌بار با نمونه فیس‌لیفت نسل دوم خود، در بازار ایران حضور یافت و پس از مدت کوتاهی توانست نظر خریداران لوکس‌پسند بازار کشور را به‌سوی خود جلب کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،لکسوس زیرمجموعه لوکس برند خودروسازی تویوتاست که تاریخ آغاز فعالیت‌های آن به‌سال 1989 میلادی بازمی‌گردد. پیشرفت‌های چشمگیر کمپانی لکسوس طی دو دهه اخیر سبب شده ‌است امروزه شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای بسیار متنوعی در سبد محصولات این شرکت حضور داشته باشند؛ اما در گذشته‌ای نه‌چندان دور یعنی تا پیش از آغاز قرن بیست‌ویکم، محصولات بلندقامت این کمپانی ژاپنی تنها به دو مدل لکسوس RX و LX محدود می‌شدند. مدل‌های لکسوس RX از سال 1997 روی خط‌تولید کمپانی لکسوس قرار دارند و درواقع نخستین کراس‌اوورهای این شرکت محسوب می‌شوند. پس از توقف تولید نسل اول، در سال 2003 نسل دوم لکسوس RX جایگزین نمونه اولیه شد و این خودرو از نظر ظاهری شباهت فراوانی با نسل اول دارد و بیش‌تر باید آن را نسخه ارتقایافته نسل اول دانست تا یک نسل جدید. نسل دوم لکسوس RX آغازگر حضور این خاندان پرافتخار در بازار کشورمان محسوب می‌شود و پس از آن مدل‌های مختلفی از این خودرو به‌بازار داخلی راه یافتند. «دنیای‌خودرو» قصد دارد انواع مدل‌های لکسوس RX در بازار کشور را بررسی و معرفی کند.

لکسوس RX350 نسل دوم - مدل 2007 تا 2008
لکسوس RX350 نسل دوم 2007 نخستین گزینه در فهرست مدل‌های لکسوس RX است و در سال 2007 لکسوس RX350 نخستین‌بار با نمونه فیس‌لیفت نسل دوم خود، در بازار ایران حضور یافت و پس از مدت کوتاهی توانست نظر خریداران لوکس‌پسند بازار کشور را به‌سوی خود جلب کند. نمای ظاهری لکسوس RX350 حتی در همان سال‌ها نیز چندان عامه‌پسند به‌نظر نمی‌رسید؛ مخصوصا در برابر رقیب جذابی همچون ب‌ام‌و X3 حرف چندانی برای گفتن نداشت. درمقابل، سواری نرم و بی‌صدای این خودرو درکنار استهلاک کم آن نقطه قوت این تویوتای خوش‌پوش، نسبت به‌ب‌ام‌و X3 بود. قلب تپنده لکسوس RX، موتور 3.5 لیتری شش‌سیلندر تنفس طبیعی است که توان تولید 270 اسب‌بخار قدرت و 340 نیوتون‌متر گشتاور را دارد که برای به‌حرکت درآوردن یک کراس‌اوور 1835 کیلوگرمی کافی به‌نظر می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی 11.2 لیتر در هر 100 کیلومتر و حداکثر سرعت 200 کیلومتر برساعت از دیگر مشخصات فنی این خودرو محسوب می‌شود. فضای جادار کابین، پیشرانه قدرتمند، قابلیت چهارچرخ‌محرک و استهلاک کم لکسوس RX350 نسل دوم در کنار فراوانی قطعات و خدمات این خودرو سبب شده ‌است این پیرمرد سالخورده هنوز هم در بازار کشورمان خودرو محبوبی محسوب شود و درواقع برخی افراد ترجیح ‌می‌دهند به‌جای خرید نمونه صفرکیلومتر کراس‌اوورهای چینی، به‌سراغ این کراس‌اوور اصیل و قدرتمند بروند. با وجود تمام خوبی‌هایی که لکسوس RX نسل دوم از آن‌ها برخوردار بود، به‌فاصله یک سال از ورود این خودرو به‌بازار کشور، در سال 2008 واردات آن به‌طور کامل متوقف شد.


لکسوس RX350 نسل سوم - مدل 2009 تا 2012
در سال 2008 سومین نسل از خاندان RX درسبد محصولات کمپانی لکسوس قرار گرفت و تنها یک سال بعد نیز در دو تیپ فول و نیمه‌فول راهی بازار داخلی شد تا این خودرو نیز درفهرست مدل‌های لکسوس RX موجود در ایران جایی برای خود داشته باشد. با وجود تمام تغییرات که در چهره این خودرو صورت گرفته است، همچنان ردپاهایی از نسل دوم لکسوس RX350 در طراحی کلی این خودرو به‌چشم می‌خورد که از نظر عده‌ای نشان‌دهنده اصالت این کراس‌اوور ژاپنی است.
تمام مدل‌های لکسوس RX نسل سوم حاضر در بازار کشور، از موتور 3.5 لیتری شش‌سیلندر تنفس‌طبیعی برخوردار هستند که دارای قدرت 275 اسب‌بخاری و گشتاور قابل‌توجه 348 نیوتون‌متری است. چنین نیرویی سبب می‌شود این سامورایی 1970 کیلوگرمی به‌راحتی بتواند در کمتر از هشت ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. ناگفته نماند که لکسوس آر ایکس AL10 از یک جعبه‌دنده اتوماتیک شش‌سرعته بهره می‌برد که عملکرد بسیار دقیق و نرمی را حین رانندگی از خود نشان می‌دهد. علاوه‌بر پیشرانه قدرتمند و فضای جادار کابین، مصرف سوخت بهینه نیز از دیگر مزایای RX350 نسل دوم محسوب می‌شود. این خودرو در یک سیکل ترکیبی حدود 9.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند که با توجه به‌حجم موتور، توان خروجی آن و وزن کلی خودرو، مصرف سوخت مناسبی محسوب می‌شود. از دیگر مزایای RX350 امکانات بسیار متنوعی است که این خودرو در نمونه‌ فول از آن‌ها بهره می‌برد. از جمله آپشن‌های لکسوس RX350 می‌توان به‌کنترل ایستایی در سربالایی، کروزکنترل هوشمند، رادار تصادف جلو، چراغ تطبیق‌پذیر، هدآپ دیسپلی، دوربین جانبی سمت راست، 10 عدد کیسه هوا، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو به‌همراه مموری، تنظیمات 10 حالته برقی صندلی سرنشینان جلو و سقف پانوراما اشاره کرد.

لکسوس RX350 نسل سوم فیس‌لیفت مدل 2013
درسال 2013 شاهد ورود نمونه فیس‌لیفت لکسوس RX350 نسل سوم در بازار کشور بودیم که به RX350 نیوفیس شهرت دارد. لکسوس Rx350 نسل سوم را می‌توان یکی از خودروهای جذاب و پرطرفدار فهرست مدل‌های لکسوس RX دانست و این خودرو از نظر ظاهری تغییرات مثبتی را تجربه کرده ‌است و درواقع کمپانی سازنده سعی داشته با ایجاد برخی تغییرات در چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر، چهره این خودرو را با زبان طراحی‌های جدید خود منطبق سازد که حاصل کار نیز بسیار جذاب‌تر از نمونه اولیه به‌نظر می‌رسد.
در بخش فنی اما شاهد هیچ تغییری در نسخه نیوفیس نیستیم و همچنان از همان پیشرانه 3.5 لیتری شش‌سیلندر تنفس‌طبیعی در زیر کاپوت این خودرو استفاده شده است؛ اما همه‌چیز به‌همین‌جا ختم نمی‌شود. کمپانی لکسوس برای این‌که بتواند این کراس‌اوور جذاب را بیش ‌از پیش برای رقابت با محصولات نامدار اروپایی آماده کند، فهرست تجهیزات لکسوس آر ایکس نیوفیس را با افزودن آپشن‌هایی همچون دوربین 360 درجه یا مموری فرمان اندکی به‌روزرسانی کرد.
نمونه‌های محدودی از نسخه fsport لکسوس RX350 فیس‌لیفت نیز در سال 2013 به‌بازار کشورمان راه یافتند که علاوه‌بر طراحی اسپرت‌تر و امکانات بیش‌تر، در بخش فنی نیز از یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک و پدال شیفتر به‌جای نمونه شش‌سرعته بهره می‌برد.

لکسوس RX200 نسل چهارم - مدل 2017 تا 2018

لکسوس RX 200 نسل چهار را می‌توان بهترین خودرو در فهرست مدل‌های لکسوس RX دانست و در نمایشگاه خودرو نیویورک سال 2015، چهارمین نسل از سری محصولات RX در معرض دید عموم قرار گرفت؛ خودرویی که از لحاظ طراحی به‌طورکلی دگرگون شده بود و از هر نسل دیگری زیباتر و اسپرت‌تر به‌نظر می‌رسید. لکسوس RX نسل چهارم درهمان سال به‌بازار جهانی عرضه شد و با تکیه ‌بر پیشرانه قدرتمند، طراحی جذاب، استهلاک کم و امکانات متعدد خود به‌راحتی توانست ادامه‌دهنده مسیر نسل‌های گذشته خاندان RX باشد. درسال 2017 لکسوس RX200 نسل چهارم درحالی راهی بازار کشورمان شد که حدود چهار سال از حضور آخرین‌ مدل لکسوس RX در بازار کشورمان می‌گذشت. متاسفانه به‌دلیل محدودیت‌های حاکم بر بازار خودرو، این بار اثری از پیشرانه‌های 3.5 لیتری تنفس‌طبیعی در این خودرو دیده نمی‌شود و یک موتور دو لیتری چهار سیلندر جایگزین آن شده ‌است که به‌رغم برخورداری از سیستم توربوشارژر نمی‌تواند از لحاظ چالاکی خود را به‌پای نمونه‌های پرحجم قبلی برساند. همچنین لازم‌به‌ذکر است لکسوس RX200 نسل چهارم، آخرین نسل از RX است که در فهرست مدل‌های لکسوس RX جایی برای خود دارد. 238 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتون‌متر گشتاور حداکثر توان پیشرانه دو لیتری توربوشارژ لکسوس RX200 است که این نیرو را از طریق یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به‌هرچهار چرخ منتقل می‌کند. این کراس‌اوور 2070 کیلوگرمی برای این‌که بتواند خود را از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برساند، به‌زمانی حدود 9.5 ثانیه نیاز دارد که برای خودرویی در این ردیف قیمت و درمقایسه با سایر خودروهای هم‌رده به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند قابل قبول باشد. چنین مشکلی درکنار عرضه بسیار محدود این خودرو و همین‌طور قیمت بسیار گزافی که برای آن تعیین‌ شده ‌است، سبب شد این عضو تازه‌وارد خانواده RX کمپانی لکسوس نتواند در بازار کشورمان فروش قابل ‌توجهی را تجربه کند. درحال حاضر لکسوس RX200 در دو تیپ Fsport و لاکچری در بازار کشور حضور دارد که تیپ لاکچری با برخورداری از امکاناتی همچون هدآپ، دوربین 360، صندوق‌پران هوشمند، رادار نقطه کور و رادار تصادف عقب نمونه فول‌آپشن این خودرو محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =