اتصال شبکه‌های مترو و راه‌آهن

باتوجه به حجم بالای واردات واکسن و اجرای واکسیناسیون در کشور، قرار بود شرط واکسینه شدن مردم برای ارائه خدمات و مجوز انجام برخی فعالیت‌ها موردتوجه قرار بگیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه به حجم بالای واردات واکسن و اجرای واکسیناسیون در کشور، قرار بود شرط واکسینه شدن مردم برای ارائه خدمات و مجوز انجام برخی فعالیت‌ها موردتوجه قرار بگیرد. در همین راستا ستاد ملی مقابله با کرونا در هفته‌های گذشته تصویب کرد از ابتدای آذرماه باتوجه به گسترش واکسیناسیون تا ۷۰درصد، افراد بدون داشتن کارت واکسن یا تست منفی PCR از انجام بسیاری فعالیت‌ها ازجمله استفاده از حمل‌ونقل عمومی و... منع شوند.

لزوم شرط اجباری کارت واکسن
به‌تازگی زمزمه‌هایی درخصوص الزامی شدن کارت دیجیتال واکسن که به فارسی و انگلیسی از طریق «https://salamat.gov.ir» قابل‌دریافت است، شنیده می‌شود. براساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین اظهارات مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی احتمال دارد به زودی طرح کنترل هوشمند کرونا در کشور اجرایی ‌شود، بر این اساس افراد، بدون داشتن کارت واکسن یا تست منفی PCR نمی‌توانند بسیاری از فعالیت‌های معمول خود را انجام دهند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از انتشار این خبر که واکسیناسیون تا بهمن به اتمام می‌رسد اعلام کرد در آینده کلیه خدمات عمومی مانند مراجعه به بانک‌ها، هتل‌ها، دریافت بلیت هواپیما، اتوبوس، قطار و مترو تنها با ارائه کارت واکسن امکان‌پذیر خواهد بود. هرچند تاکنون خبر جدیدی درمورد الزامی شدن این کارت منتشر نشده است اما دانشگاه‌ها دانشجویان خود را ملزم به ارائه کارت واکسن دیجیتال برای شروع مجدد کلاس‌ها کرده‌اند. این شرط اما به صورت جدی برای کارمندان ادارات دولتی نیز اجرایی شده است و کارمندانی که کارت‌واکسن ندارند اجازه ورود به محل کار را نخواهند داشت و باید فورا برای تزریق واکسن اقدام کنند.

مسافرت فقط با کارت واکسیناسیون
تاکنون پلیس برای مسافرت‌های بین‌شهری مجوزهای صادره از فرمانداری‌ها را بررسی می‌کرد اما اکنون باید کارت واکسن مسافران را بررسی کند و سپس اجازه تردد بدهد. در همین زمینه چند روز قبل نیز رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی به ایسنا گفت: «به‌زودی سامانه «امید» راه‌اندازی می‌شود و از این طریق همه افراد کنترل خواهند شد و تنها آن‌هایی که واکسن‌زده‌اند یا تست PCR منفی همراه دارند، می‌توانند با وسایل حمل‌ونقل عمومی به مسافرت بروند در غیر این صورت از اول آذر ماه اجازه سفر نخواهند داشت.» رضا نفیسی افزود: «پیش از این اگر وضعیت کرونایی شهری قرمز یا نارنجی بود، تردد در کل آن شهر ممنوع بود و ممنوعیت سفر برای همه اعم‌از مبتلا یا سالم اعمال می‌شد. اما از آذرماه ترددها و مسافرت‌ها برای افرادی که دو دُز واکسن دریافت کرده باشند یا تست منفی PCR با مهلت‌ ۹۶ و ۷۲ ساعته در اختیار داشته باشند، بلامانع است. ممنوعیت‌های کرونایی هوشمند بر این اساس اعمال خواهند شد.» وی در پایان یادآور شد: «در این شرایط محدودیت‌های کرونایی ازجمله‌ ممنوعیت‌ سفر شامل افرادی می‌شود که مبتلا به کرونا یا مشکوک به بیماری هستند. البته محدودیت‌هایی نیز برای افرادی که واکسن نزده‌اند نیز در نظر گرفته خواهد شد ازجمله اینکه آن‌ها باید برای انجام سفرهای زمینی، ریلی، هوایی و دریایی در هر ۹۶ یا ۷۲ساعت (براساس داخلی یا خارجی بودن سفر) تست منفی PCR ارائه دهند. در سفرهای خارجی شرایط کمی متفاوت است. اکثر کشورها برای ورود مسافر شرایط خاصی تعیین کرده‌اند که از اصلی‌ترین آن داشتن کارت واکسن دیجیتال به‌زبان انگلیسی است. حتی برخی کشورها فقط یک نوع خاص واکسن را مورد تایید می‌دانند. به‌عنوان‌مثال واکسن‌های مجاز برای ورود به فرانسه عبارتند از فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون ‌اند جانسون. پس بهتر است پیش از سفر قوانین ورود کشور موردنظرتان را بررسی کرده و اگر کارت واکسن برای سفر الزامی بود می‌توانید با طی کردن مراحل، آن را دریافت کنید.

داشتن کارت واکسن در مترو اجباری است؟
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره اجباری بودن همراه داشتن کارت واکسن در مترو گفت: «تا پایان آبان‌ماه، واکسیناسیون کامل (دُز یک و دو) در تهران به بیش‌از ۷۰درصد می‌رسد. بنابراین بر اساس آنچه در حال تصویب است، موضوع قرنطینه هوشمند به‌زودی اجرایی و به‌تدریج داشتن کارت واکسن اجباری می‌شود.»
مهندس علی عبداله‌پور ادامه داد: «البته درحال‌حاضر کارت واکسن در مترو اجباری نیست ولی در آینده نزدیکاز این طرح رونمایی می‌شود.» وی درباره این طرح عنوان کرد: «مقدمات این طرح درحال انجام است چون اجرای آن نیازمند برخی امکانات سخت‌افراری و نرم‌افزاری است.» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه بیان کرد: «۷۰درصد مقدمات اولیه این طرح کامل شده و فقط ۳3درصد باقی مانده است.» مهندس عبداله‌پور درباره جزئیات این طرح متذکر شد: «با کمک این سامانه می‌توانیم افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک را شناسایی کنیم و حتی ممکن است در برخی موارد اجازه سفر با وسیله‌نقلیه شخصی به آن‌ها را نیز ندهیم زیرا در سیستم جدید، اطلاعات مربوط به سلامتی فرد کاملا قابل مشاهده و رصد است، براین‌اساس بهتر و دقیق‌تر می‌توانیم جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم.» وی در ادامه افزود: «البته تزریق واکسن به تنهایی مفید نیست و کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت زیادی دارد. اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران بین ۴۰ تا ۵۰درصد است. عملیاتی شدن طرح محدودیت هوشمند کمی سخت و زمان بر است اما باید دید در آینده چه اقدامات دیگری می‌توان انجام داد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =