خط تولید سایپا

در دومین روز از هفته جاری،  بزرگ‌ترین خط پرس‌کاری رباتیک تولید قطعات بدنه خودروهای سواری کشور در گروه خودروسازی سایپا به بهره‌برداری رسید تا به‌رغم فشارهای مالی ناشی از کمبود نقدینگی در صنعت خودرو، گامی مهم و جدی برای تحقق برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در افزایش تولید برداشته شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در دومین روز از هفته جاری، بزرگ‌ترین خط پرس‌کاری رباتیک تولید قطعات بدنه خودروهای سواری کشور در گروه خودروسازی سایپا به بهره‌برداری رسید تا به‌رغم فشارهای مالی ناشی از کمبود نقدینگی در صنعت خودرو، گامی مهم و جدی برای تحقق برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در افزایش تولید برداشته شود. این خط پرس‌کاری که از نظر ابعادی، بزرگ‌ترین خط پرس‌کاری رباتیک بدنه خودروهای سواری کشور به شمار می‌رود، دارای ساختاری سالم، با دقت بالا و به‌روز برای تولید قطعات بسیار باکیفیت و اصلی بدنه خودروهای سواری است.

۳۰میلیون یورو کاهش هزینه ارزی در سال
با راه‌اندازی این خط پرس‌کاری در شرکت سایپاپرس، علاوه بر افزایش توان داخلی، بیش از ۳۰میلیون یورو کاهش هزینه ارزی سالانه در زمینه تولید قطعات بدنه خودروهای سواری کشور محقق خواهد شد. این پروژه ظرفیت و امکان تولید بیش از 1.5میلیون قطعه بزرگ پرسی را فراهم کرده است و محدودیت‌های قبلی در توسعه محصول و افزایش تولید بدنه خودروهای سواری بزرگ در کلاس‌های E و D و SUV را برطرف می‌کند. این خط از جهت اطلاعات عملکردی، فرمان و عیب‌یابی، کاملا هوشمند و دارای سیستم یکپارچه اطلاعات است که با هزینه‌ای کمتر از یک‌دهم قیمت خطوط پرسی Tandem کشورهای اروپایی راه‌اندازی شده است. لازم به ذکر است که تامین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات این خط تولید بزرگ، به دلیل شرایط تحریمی به شکل عادی امکان‌پذیر نبود، اما با توجه به ضرورت دستیابی گروه خودروسازی سایپا به این سطح از توانمندی در زمینه قطعات پرسی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، با بررسی‌های گسترده فنی پیرامون ماشین‌آلات کارکرده سالم مختلف موجود در چند شرکت اروپایی، شش دستگاه پرس بزرگ با قیمتی بسیار نازل از این شرکت‌ها خریداری شد که پس از انتقال به کشور، توسط مهندسان و متخصصان گروه خودروسازی سایپا راه‌اندازی شد.
توسعه توان ساخت داخل در بخش فوم صندلی
توسعه توان ساخت داخل در چند سال اخیر یکی از برنامه‌های اصلی گروه سایپا بوده که به موفقیت‌های زیادی نیز دست یافته است. در همین راستا، «فوم پلی ارتان» صندلی یکی از محصولاتی بود که با دستور مدیرعامل سایپا به شرکت طیف به‌عنوان یک پروژه ملی تکلیف شد. شرکت طیف سایپا از ابتدای سال ۹۸ با پیگیری مدیریت ارشد سایپا پروژه‌های خودکفایی متعددی را در دستور کار خود قرار داده بوده که از سال ۹۹ خودکفایی تولید فوم را هم به آن‌ها افزود. این شرکت با راه‌اندازی هسته تحقیق‌وتوسعه، گام مهمی در زمینه خودکفایی فوم برداشت تا بتواند علاوه بر کاهش ارزبری، ظرفیت های خودروسازی را توسعه دهد. با گذشت بیش از یک‌سال از آغاز خودکفایی در تولید فوم، چندین نمونه در این خصوص تولید و تست شده است. روند تحقیق و توسعه در شرکت طیف سایپا همچنین به عقد قرارداد با شرکت سایپا آذین در میز پنجم ساخت داخل وزارت صمت انجامید. گفتنی است؛ در تولید فوم، بخش «ایزوسیونات» از شرکت پتروشیمی داخلی تامین می شود و برای خودکفایی محصول «پلی اُل پایه» نیز دو پروژه در دست اقدام است که در روش اول با استفاده از پلی ال پایه خارجی و فرآوری آن با افزودنی های داخلی و خارجی، پلی ال آماده مصرف تهیه می‌شود. در روش دوم نیز با استفاده از پلی ال پایه ساخت داخل که در مراحل پایانی تحقیق و توسعه است، پلی ال نهایی آماده می شود. چرخش شرکت طیف سایپا به یک شرکت تولیدی دانش‌بنیان که در ممیزی‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز تایید شده، اتفاق مبارکی است که در چند سال اخیر رخ داده است.

هماهنگی با زنجیره تامین و قطعه‌سازان برای تامین قطعات های‌تک
علاوه بر این گام‌ها، سایپا همه تلاش خود را برای تامین به‌موقع قطعات های‌تک به کار بسته است تا عدد تعهدات معوق را همچنان‌که از شهریورماه توفیق یافت، روی صفر نگه دارد. معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا در این باره گفت: «درحال‌حاضر در تولید و تحویل محصولات خود به مشتریان تاخیر چندانی نداریم و خودروها براساس برنامه‌ریزی و به‌موقع تولید شده و در زمان مقرر تحویل می‌شود.» حسین کاظمی افزود: «مطابق با تدابیر مدیرعامل گروه و نیز برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، چالش تاخیر در تحویل محصولات سایپا برطرف شده و خودروها در موعد مقرر تحویل مشتریان می‌شود.» وی ادامه داد: «دو قطعه مهم و راهبردی شامل مالتی‌مدیای خودرو شاهین و همچنین قطعه ACU مربوط به محصولات ساینا اس و کوییک اس با تاخیر تولید توسط شرکت‌های قطعه‌ساز مواجه شد که موجب شده است تحویل این محصولات به مشتریان با کمی تاخیر مواجه شود. اما گروه سایپا هماهنگی‌های لازم با زنجیره تامین و قطعه‌سازان را برای رفع مشکل تولید و تامین قطعات مذکور انجام داده است و به‌زودی تولید هر دو قطعه طبق روال برنامه‌ریزی‌شده صورت خواهد گرفت.» معاون بازاریابی و فروش سایپا تصریح کرد: «رویکرد سایپای نوین، جلب رضایت مشتریان از طریق ارتقای کیفی مستمر و نیز تسریع در تولید محصولات و عرضه است.» وی با بیان این‌که به‌رغم همه مشکلات توانستیم مشکل مهم تعهدات معوق را به‌طور کامل حل‌وفصل کنیم، اظهار کرد: «امروز در زمینه تحویل هیچ‌یک از محصولات با تاخیر طولانی‌مدت مواجه نیستیم و طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم با افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار، نیازهای مشتریان و تقاضای موجود در بازار را پاسخ دهیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =