لنت ترمز

دربازار لنت‌های مختلفی عرضه می‌شود که برخی از آن‌ها در واحدهای زیرپله‌ای ساخته شده و استاندارد نیستند. واحدهایی که همچنان شاید از ماده آلاینده و خطرناک آزبست استفاده می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت تولید لنت‌ترمز در ایران طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و شرکت‌های مطرح تولیدکننده دراین راستا سرمایه‌گذاری مناسبی داشته‌اند. ماشین‌آلات به‌روز و بهره‌مندی از استانداردهای روز تولید لنت‌ترمز سبب شده است کیفیت محصولات ایرانی درسال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته باشد. البته دربازار لنت‌های مختلفی عرضه می‌شود که برخی از آن‌ها در واحدهای زیرپله‌ای ساخته شده و استاندارد نیستند. واحدهایی که همچنان شاید از ماده آلاینده و خطرناک آزبست استفاده می‌کنند. این درحالی است که به‌گفته مسئولان سال‌هاست درواحدهای تولیدی مطرح و شرکت‌های بزرگ آزبست از فرمولاسیون ساخت خارج شده‌ است. وضعیت استانداردهای تولید لنت‌ترمز و همچنین بحث استفاده از نظارت دوباره بر بازار لوازم یدکی، محور مصاحبه با هادی شفیعی‌گل، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان تهران بود.

آخرین استانداردهای جهانی درخصوص تولید لنت‌ترمز در چه‌مرحله‌ای قرار دارد؟
استاندارد ملی ایران (856) درسال 1389 براساس استاندارد مرجع SAE J 661 و استاندارد ملی 2798 درسال 1392 براساس استاندارد مرجع ISO 6312 بازنگری شده است.

گفته می‌شود همچنان آزبست در تولید لنت استفاده می‌شود. این مساله را تایید می‌کنید؟
با توجه به‌انبار حاوی آزبست که اخیرا کشف شده ممکن است در برخی کارگاه‌های زیرزمینی از این ماده استفاده شود. اما این مساله خارج از دسترسی بازرسان ادارات کل استاندارد بوده و ضمنا ممکن است درانبارهای فروشندگان نیز از قبل وجود داشته باشد. به‌هرحال درتولیدات نظارت‌شده و دارای پروانه استاندارد وجود آزبست ممنوع بوده و رویت نشده است.

اداره استاندارد نسبت به‌شرکت‌های مختلف بسته به‌نام آن‌ها و وسعت کار یا استان محل فعالیتشان رویکرد متفاوتی دارد و بازرسان اداره استاندارد شرکت‌های بزرگ‌تر را ملزم به‌رعایت قواعدی می‌کنند که بر رعایت آن‌ها از سوی شرکت‌های کوچک تاکید چندانی نمی‌شود. این مورد سبب تحمیل هزینه بیش‌تر به‌شرکت‌های بزرگ‌تر و لیدر بازار می‌شود. آیا سیاست مذکور ‌شکل دستوری دارد یا بازرسان اداره دراین‌باره به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند؟
دراین خصوص باید تاکید کنم که هیچ‌گونه تفاوتی در رویکرد اداره استاندارد در برخورد با واحدهای تولیدی وجود ندارد و همه واحدهای دارای پروانه استاندارد به‌صورت فصلی تحت فرآیند نمونه‌برداری و آزمون قرار می‌گیرند و قانون و دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی برای همه یکسان است.

آلایندگی لنت چه‌میزان است و در کلان‌شهری مانند تهران لنت‌های ترمز چقدر آلودگی ایجاد می‌کنند؟
لنت‌ترمز به‌علت حرکت دائم خودروها و وجود عناصر آلاینده محیط‌زیست درترکیبات آن متهم ردیف دوم آلایندگی در محیط‌زیست به‌شمار می‌رود. به‌طوری که از سال 2015 سطوح کیفی A، B و N دراین صنعت تعریف شده است که بنا بر برنامه‌ریزی‌ها در سال 2020 باید سطح مواد در گروه B قرار می‌گرفت و با علامت مخصوص مشخص می‌شد.

درخصوص برخورد با فعالیت برندهای بدون استاندارد که فرآیند تاییدیه استاندارد را طی نکرده‌اند یا برندهای دارای استاندارد که محصولات موجود در بازار آن‌ها با استانداردها مطابقت چندانی ندارند چه‌تمهیداتی اندیشیده شده و آیا می‌توانید دراین‌باره نمونه‌ای را ذکر کنید؟
وضعیت بازار همواره توسط بازرسان استاندارد درقالب گشت‌های مشترک با تعزیرات و نیروی انتظامی تحت‌نظارت و کنترل است و درقالب طرح طاها (طرح اجرای هماهنگ استاندارد) نمونه‌برداری از بازار صورت می‌گیرد که درعین حال شامل برندهای داخلی و خارجی است.

دستگاه‌های تست آزمایشگاه‌های مرجع اداره استاندارد و مرکز تحقیقات این اداره چقدر به‌روز هستند و تاریخ ساخت آن‌ها برای چه‌سالی و ساخت چه‌شرکتی است؟ همچنین با وجود تغییرات عمده دردانش فنی ساخت دستگاه‌های تست ایرانی آیا تکنولوژی مربوط به‌دستگاه‌ها به‌روزرسانی می‌شود؟
وضعیت دستگاه‌های آزمایشگاهی آزمایشگاه‌های همکار هرساله طبق ممیزی‌های ادواری ارزیابی شده و مورد بررسی فنی قرار می‌گیرد و چنانچه دارای خصوصیات مورد تطبیق نباشند، اخطار دریافت کرده و درصورت عدم‌برطرف شدن موارد مذکور، گواهی تایید صلاحیت آن‌ها به‌حالت تعلیق درآمده و درنهایت باطل می‌شود.

طبق تحقیقات میدانی ‌معیارهای پذیرش تست سایش لنت‌ترمز طبق استاندارد ملی 586 به‌نحوی تعریف شده که از این واقعیت خبر می‌دهد که مشخصات مختلف به‌خصوص تغییرات مربوط به‌ضریب اصطکاک درمراحل مختلف درمورد محصولات داخلی و خارجی با استانداردهای تعیین‌شده فاصله زیادی دارد و عملا با توجه به‌جنس قطعه لنت‌ترمز و ماهیت تست سایش، محدوده‌های پذیرش بسیار سخت‌گیرانه تعریف شده و بعضا یک نمونه زمانی که در دو دستگاه مجزا مورد تایید اداره استاندارد آزمایش می‌شود، نتایج مختلفی می‌دهد. آیا دراین مورد جلسه‌ای با فعالین تولید لنت‌ترمز برگزار شده است؟
استاندارد 586 یا همان استاندارد SAE J 661 از سال 2012 توسط سازمان ایزو بازنگری نشده؛ اما به‌حالت تعلیق هم درنیامده و یکی از روش‌های آزمون‌های استاتیک است. درعین حال با توجه به‌وضعیت جغرافیایی کشور این استانداردها نه‌تنها سختگیرانه نیستند، بلکه اطلاعات بسیار مفیدی را دراختیار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌گذارند .

درمورد آزمایشگاه‌های لنت‌ترمز این موضوع مطرح است که چرا شرکت‌های مستقل که قدرت مشاوره فنی دارند از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و درکل فرآیند انتخاب آزمایشگاه‌ها به‌چه‌شکل است؟
چنانچه شرکت‌های مستقل با توجه به‌میزان سرمایه‌گذاری تجهیزات آزمایشگاهی به‌ایجاد آزمایشگاه تمایل داشته باشند، انتخاب آن‌ها نسبت به‌آزمایشگاه‌های همکار تولیدکننده ارجح است و سازمان از ایجاد آن‌ها استقبال می‌کند.

درمورد سیستم لنت‌های خودروهای برقی که کاملا متفاوت با نوع سیستم فعلی است، چه‌اقداماتی صورت گرفته است؟
این مساله توسط کارشناسان این حوزه درحال پیگیری است. به‌طوری که درسال‌های گذشته با کمک بخش تحقیقاتی یکی از دانشگاه‌های ایران به‌نتایج خوبی نیز دست یافته‌اند.

با توجه به‌گسترش لنت‌های سرامیکی در دنیا، آیا به‌تعریف استاندارد خاص این دسته‌بندی که دمای آن‌ها به‌اندازه لنت‌های متالیک و نیمه‌فلزی افزایش نمی‌یابد، نیاز داریم؟
بیش‌تر از آن‌که به‌تعریف استاندارد جدید نیازمند باشیم، به‌اطلاعات فنی درمورد مواد تشکیل‌دهنده آن نیاز داریم. زیرا الیاف و فیبرهای موجود در کامپاند در لنت‌ترمز با اتصال‌دهنده (بایندر) مخصوص به‌خود پیوند برقرار می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =