نفت پارس

صنـعت روانکارهای ســــوریـه در غـیاب غـول‌های اروپایی و آمریکایی این صنعت به فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه تبدیل شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنـعت روانکارهای سوریه در غـیاب غـول‌های اروپایی و آمریکایی این صنعت به فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه تبدیل شده است. بازاری بکر و پرسود که از میان ده‌ها شرکت بزرگ تولیدکننده روانکار در ایران، ‌تنها برای نفت‌پارس جذابیت سرمایه‌گذاری و ارتباط با تُجار سوری را به همراه داشته است. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در دمشق از هشتم تا دوازدهم آذرماه برگزار شد و در صنعت روانکارها تنها شرکت نفت‌پارس به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌خمینی(ره) با هدف حضور در این بازار در آن شرکت کرد. این نمایشگاه که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه افتتاح شد؛ به معرفی دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در بخش های مختلف پرداخت و در حوزه صنعت روانکارها،‌ تنهانماینده ایران، شرکت نفت پارس بود.
مهندس محمدرضا رجبی، کارشناس فروش شرکت نفت پارس از محل برگزاری این نمایشگاه در شهر دمشق به خبرنگار روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «بازار روانکارها در سوریه به‌دلیل درگیری چندساله این کشور با جنگ و از بین رفتن اغلب زیرساخت‌های موجود به یک بازار بکر برای سرمایه‌گذاری در تولید و حتی صادرات روغن‌های موتوری تبدیل شده است. بر اساس قوانین فعلی سوریه امکان صادرات محصول نهایی روغن موتور به این کشور وجود ندارد و تعداد اندکی بلندینگ به‌جامانده از زمان جنگ با وجود در اختیار داشتن توان فنی پایین تنها می‌توانند 20درصد نیاز این کشور به روغن‌های موتوری را تامین کنند. با این‌حال باتوجه به کمبود شدید محصول نهایی روغن‌موتور در بازار این کشور امکان تغییر قانون در آینده نزدیک وجود دارد تا شرکت‌های ایرانی نیز بتوانند محصول نهایی خود را به این کشور عرضه کنند.» وی اولویت اصلی شرکت نفت‌پارس را عرضه روغن‌موتورهای فلومکس در سوریه و پس از آن صادرات روغن ‌پایه sn500 به این کشور اعلام کرد و گفت:«متاسفانه مسئولان دولتی سوریه آمار دقیقی از تعداد خودروهای درحال تردد و نیاز سالانه این کشور به روانکارها در اختیار ندارند اما مشخص است بخشی از این نیاز از طریق قاچاق کالاهای اروپایی از طریق عراق به این کشور انجام می‌شود.» وی با اشاره به شرایط کشور سوریه بعد از جنگ فرسایشی گذشته افزود: «برآوردهای میدانی نشان می‌دهند تعداد خودروهای لوکس این کشور بسیار اندک است و غالب نیاز بازار روغن‌های موتوری در این کشور محصولاتی با سطح کیفی API-SJ،‌API-SL و API-SM است.» رجبی با اشاره به حضور تجار توانمند در سوریه و تمایل آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه روانکارها، ‌فیلتر و حتی قطعات خودرو ادامه داد: «شرکت‌های ایرانی در صورت قبول ریسک سرمایه‌گذاری در سوریه می‌توانند جایگاه خوبی در این بازار بکر به‌دست آورند.»
به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌درحال‌حاضر ایران، ‌عمان،‌ ترکیه، ‌اردن و روسیه درحال سرمایه‌گذاری‌های گسترده دراین کشور هستند و باتوجه به از بین رفتن زیرساخت‌های پالایشگاهی و بلندینگ‌ها امکان موفقیت در سوریه بسیار بالاست. رجبی همچنین نظام توزیع روانکارها در سوریه را بدون متولی دانست و در صورت همکاری شرکت‌های بزرگ ایرانی همچون پالایشگاه‌داران با تجار سوری می‌توان شبکه توزیع روانکار در این کشور را به نفع سرمایه‌گذاران ایرانی تشکیل داد. وی با اشاره به شرایط فعلی و نبود آمار و اطلاعات از میزان مصرف این کشور تاکید کرد: «حضور آهسته و پیوسته در بازار سوریه و همکاری با بخش خصوصی این کشور می‌تواند باعث شکل‌گیری شبکه توزیع مناسب و هماهنگ با نیاز بازار شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =