تراکتور از کارخانه

مجلس نیز با ورود به این موضوع تنها زمان افزایش قیمت‌ها را به تاخیر انداخته و اعلام کرده است این محصولات تا پایان سال یا تا اواخر خرداد 1401 گران نخواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،هفته گذشته خبر افزایش قیمت تراکتورهای داخلی تا 30درصد اعلام شد. این در حالی است که افزایش قیمت این خودروهای زراعی برای چهارمین بار طی دو سال اخیر اتفاق می‌افتد و می‌تواند در شرایط فعلی اقتصاد، قدرت خرید مردم را بیش از پیش کاهش دهد. هرچند که شرایط خرید این خودروها از کارخانه داستانی شبیه به خرید خودروهای سواری از کارخانه‌های دولتی است و متقاضیان این خودروها مجبور به ارائه اسناد و مدارکی هستند تا شاید بتوانند تراکتور مورد نیاز خود را از کارخانه خریداری کنند. تمام این موضوعات در کنار افزایش‌ قیمت بی‌رویه این محصولات در بازار داخلی می‌تواند ناوگان زراعی کشور را که همین حالا هم دچار فرسودگی است به سرنوشت ناوگان باری و مسافری کشور دچار کند. مجلس نیز با ورود به این موضوع تنها زمان افزایش قیمت‌ها را به تاخیر انداخته و اعلام کرده است این محصولات تا پایان سال یا تا اواخر خرداد 1401 گران نخواهد شد.

تراکتور تا پایان سال گران نمی‌شود
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: «در جلسه با مسئولان وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و شرکت‌های تراکتورسازی مقرر شد محصولات این شرکت‌ها تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته باشد.» محمدجواد عسکری گفت: «این جلسه برای بررسی موانع و چگونگی رونق صادرات محصولات کشاورزی برگزار شد.» وی همچنین تصریح کرد: «طی جلسه‌ای با مسئولان شرکت‌های تراکتورسازی میزان تولید و نحوه قیمت‌گذاری محصولات آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. شرکت تراکتورسازی تبریز نیز به دنبال افزایش 30درصدی قیمت محصولات خود است.» رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس ادامه داد: «در این جلسه با حضور مسئولان صمت، وزارت جهاد کشاورزی مساله افزایش قیمت محصولات شرکت تراکتورسازی تبریز را بررسی کردیم و قرار شد تا پایان سال جاری و نهایتا خردادماه 1401 این شرکت هیچ‌گونه افزایش قیمتی در محصولات خود نداشته باشند.»

بیش‌از 90درصد بازار در انحصار یک تراکتورساز
درحال‌حاضر بازار تراکتور کشور در انحصار یک تولیدکننده بزرگ است. تراکتورسازی ایران سهمی بیش از 90 درصدی از بازار داخلی را در اختیار دارد و سایر تولیدکنندگان این بخش نیز سهمی بسیار ناچیز را از این بازار به دست آورده‌اند. همین انحصار موجب شده است تنها یک تولیدکننده برای بازار داخلی کشور تصمیم‌گیری کند و تاثیر بالایی را روی قیمت‌ها، واردات، عرضه و تقاضا داشته باشد. به‌واسطه سهم بالایی که این تولیدکننده از بازار خودروهای زراعی کشور در اختیار گرفته است، رقابت در این بخش از بین رفته است و کشاورزان ناچار به خرید محصولات محدودی از این تولیدکننده هستند.

شرایط دشوار و پیچیده خرید تراکتور از سوی کشاورزان
در شرایط فعلی که قیمت‌ در تمام بخش‌ها افزایش یافته، به‌طور قطع تولیدکنندگان تراکتور نیز مجبور به افزایش قیمت هستند، اما دولت و مسئولان باید طرحی را اجرا کنند تا از طریق آن کمترین ضربه به مصرف‌کننده نهایی و ناوگان خودروهای زراعی کشور وارد شود. کاهش قدرت خرید متقاضیان تراکتور و سایر خودروهای زراعی باعث خواهد شد این خودروها دچار فرسودگی بیش از پیش شوند. هر چند در این سال‌ها تسهیلاتی هم برای خرید تراکتور در نظر گرفته شده، اما آن‌طور که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد استفاده از این امکانات برای تمام متقاضیان فراهم نیست و شرایط آن به اندازه‌ای دشوار و پیچیده است که راه را برای خرید تراکتور سخت کرده و متقاضیان را ناچار به سمت بازار آزاد سوق می‌دهد؛ البته که در این مسیر بسیاری توان خرید ندارند و باز هم با همان تراکتورهای فرسوده سر می‌کنند.

سند زمین با متراژ بالا شرط خرید تراکتور!
استفاده از تسهیلات و خرید تراکتور از کارخانه‌های سازنده حتی به‌صورت نقدی به اندازه‌ای دشوار است که برخی زمین‌داران آن را راهی بی‌فایده می‌دانند. آن‌طور که بررسی‌های روزنامه «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد؛ متقاضیان خرید این خودروهای زراعی از کارخانه، باید سند زمین در متراژ بالا را ارائه دهند تا شاید امکان خرید تراکتور با قیمت کارخانه را داشته باشند. در غیر این صورت باید به بازار آزاد مراجعه کنند؛ آن‌طور که گفته می‌شود قیمت‌ها در بازار آزاد هم بالاست و با توجه به قدرت خرید کشاورزان، این افراد از خرید تراکتور صرف‌نظر می‌کنند و همان خودروهای قدیمی را مورد استفاده قرار می‌دهند یا مجبور به اجاره خودروها می‌شوند. اجاره تراکتور، کسب‌وکاری است که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت این محصولات زراعی رونق پیدا کرده است. در شهرهای کوچک و روستاها افرادی که توانایی خرید تراکتور داشته یا دسترسی به تسهیلات خرید این خودروها را دارند، تراکتورهای خود را اجاره می‌دهند تا هم کار دیگران راه بیفتد و هم با اجاره آن بخشی از اقساط خود را پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسدالله IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    یه تراکتور 475 میخام
  • وحید IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 1
    ,سلام و عرض ادب یه سوال داشتم امکانش هست مستقیم از شرکت تراکتور سازی تراکتور بخریم اقساطی یا نمیشه؟؟
  • سید عباس موسوی کنتی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    باسلام .شرایط فروش تراکتور درحال حاضر ظلمیست درحق کشاورزان ودامداران وکلیه تولیدکنندگان بخش کشاورزی ودامی .منطقه ما زمینهای مسکونیو سند نمیدن چه برسه به زمینهای کشاورزی وزمینهای بالادست ییلاقی .که بدترین شرط خرید تراکتور برای این قشر زحمتکش میباشد
  • رسول IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    درخواست تراکتور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =