بازار خودرو

درشرایطی که بازار خودرو پیوسته با تغییرات بهای ارز بالا و پایین می‌شود، روز گذشته با ورود نرخ ارز به‌کانال 30 هزارتومان پراید 111 با قیمت باورنکردنی 180 میلیون‌تومان در بازار آزاد خودرو قیمت‌گذاری شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که بازار خودرو پیوسته با تغییرات بهای ارز بالا و پایین می‌شود، روز گذشته با ورود نرخ ارز به‌کانال 30 هزارتومان پراید 111 با قیمت باورنکردنی 180 میلیون‌تومان در بازار آزاد خودرو قیمت‌گذاری شد. این درحالی است که افزایش قیمت خودروهای داخلی در دو تا سه‌هفته اخیر با شدت بیش‌تری ادامه دارد.
از طرفی علاوه‌بر افزایش نرخ ارز در روز گذشته، سخنان یکی از نمایندگان مجلس درباره عدم‌عرضه خودرو توسط خودروسازان به‌بازار، این بخش از بازار را بیش از پیش تحت‌تاثیر قرار داد.
این نماینده مجلس صراحتا اعلام کرده بود که خودروسازان محصولات خود را راهی بازار نمی‌کنند و به‌بهانه این‌که سود آن‌ها به‌شدت کاهش یافته، حاضر نیستند تن به‌تامین تقاضای بازار بدهند.
همچنین این نماینده مجلس درادامه سخنان خود از مشکل بازار خودرو یعنی نبود تناسب بین عرضه و تقاضا خبر داد و گفت: «دلیل اصلی بالا رفتن قیمت و کاهش کیفیت خودرو عرضه کم محصول به‌بازار در کنار تقاضای بالا برای آن است. از طرفی دلیل کاهش کیفیت خودروهای داخلی نیز بازار انحصاری است و مردم همچنان مجبور هستند محصولات داخلی را با هرکیفیت و شرایطی بخرند و این درحالی است که خودروساز به‌رغم افزایش قیمت محصول هیچ گامی برای بالا بردن کیفیت آن برنمی‌دارد.» این نماینده مجلس درادامه صحبت‌های خود از تقاضای میلیونی برای خرید خودروهای داخلی می‌گوید و اعلام می‌کند که درمقابل این تقاضا تنها 500 تا 600 هزار دستگاه خودرو موجود است.
صحبت‌های این نماینده مجلس نشان می‌دهد که مشکلات بازار خودرو کم نیست. مشکلاتی که می‌توان آن‌ها را در یک فهرست بلندبالا برشمرد و مدت‌ها درمورد آن‌ها سخن گفت. نوسان قیمت روزانه با نرخ ارز، وابستگی قیمت خودرو به‌مسائل سیاسی روز دنیا، کمبود عرضه خودرو دربازار توسط خودروسازان، انحصاری بودن بازار و ممنوعیت واردات خودرو تنها بخشی از مشکلات و معضلات این صنعت و بازار بیمار آن است که هرروزه به‌شکل قابل توجهی خودنمایی می‌کند.
از طرفی باید گفت هم‌زمانی آغاز مذاکرات برای احیای برجام، نوسان نرخ ارز و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو طی چند روز اخیر سبب شده است بررسی قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز درکارخانه و ستاد تنظیم بازار با اما و اگرهایی همراه باشد و با توجه به‌مولفه‌های مذکور به‌نظر می‌رسد ستاد تنظیم بازار که قرار بود درهفته گذشته تکلیف قیمت خودرو را تا حدی روشن کند، تا آرام شدن فضا به‌این موضوع ورود نکند. از طرفی مشخص نیست بررسی قیمت خودرو در کارخانه این هفته در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار ‌خواهد گرفت یا خیر. آن‌طور که از ظاهر وقایع می‌توان برداشت کرد دلیل در دستور کار قرار نگرفتن قیمت خودرو درجلسه این هفته ستاد تنظیم بازار به‌جمع‌بندی نرسیدن کارشناسان درباره درصد افزایش قیمت خودرو درکارخانه بوده و به‌احتمال زیاد همچنان بازار خودرو به‌دلیل بلاتکلیفی بهای محصول در کارخانه روزهای پرالتهابی را سپری خواهد کرد.
طی یک هفته گذشته همراه با مذاکرات وین و همچنین رشد نرخ ارز و ورود آن به‌کانال 30 هزارتومان، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت؛ به‌طوری ‌که قیمت پراید ۱۱۱ در روز گذشته تا 180 میلیون‌تومان افزایش یافت و به‌این ‌ترتیب به‌نظر می‌رسد ستاد تنظیم بازار با توجه به‌هیجانی شدن نرخ ارز و همچنین رشد قیمت خودرو، تصمیم‌گیری درمورد اصلاح بهای محصول در کارخانه‌ را به‌هفته‌های آتی موکول کند.
درواقع درحال حاضر بیم آن می‌رود که هر شوک دیگری منجر به‌اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار خودرو شود و روز دوشنبه هفته گذشته بود که قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از اصلاح قیمت‌ها در روز چهارشنبه هفته گذشته هم‌زمان با جلسه ستاد تنظیم بازار داده بود. این درشرایطی است که این اتفاق در هفته گذشته رخ نداد و تصمیم‌گیری دراین زمینه به‌آینده موکول شد.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی همچنین دربخش دیگری از سخنان خود درخصوص کنار گذاشته شدن شورای‌رقابت از تصمیم‌سازی درخصوص قیمت خودرو تاکید کرد: «چنین مطلبی که در برخی رسانه‌ها مطرح شده به‌هیچ‌عنوان درست نیست و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این شورا را از تصمیم‌سازی دربحث خودرو کنار گذاشت.»
نزدیک به‌سه‌هفته است که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو توسط رئیس‌جمهور وتو شده است و خودروسازان چشم‌انتظار خبری از طرف ستاد تنظیم بازار هستند؛ بلکه قیمت‌های جدید در دستور کار این ستاد قرار گیرد. این درشرایطی است که با توجه به‌رویدادهای سیاسی اخیر خبری از اعلام قیمت‌های جدید توسط ستاد تنظیم بازار نیست و شرکت‌های خودروساز همچنان مجبور هستند محصولات تولیدی خود را با قیمت‌های قدیم برای مشتریان فاکتور کنند.
بازار خودرو در بسیاری از معاملات همچنان آشفتگی خود را دارد و تعیین دقیق قیمت خودرو دراین بازار توسط دلالان و سودجویانی صورت می‌گیرد که از این بازار گل‌آلود ماهی می‌گیرند. این درصورتی است که بازار خودرو هرروز درانتظار خبر خوب درمورد سروسامان گرفتن شرایط است.
البته درمورد قیمت خودرو همچنان باید با احتیاط سخن گفت و با توجه به‌تفاوت قیمت‌ها از کارخانه تا بازار، درصورت کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار بیش از این افزایش نخواهد یافت؛ اما باید توجه داشت که مطابق با ادعای خودروسازان بهای تمام‌شده محصول ۳۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت دستوری آن‌هاست و به‌همین دلیل حتی با احیای برجام نیز قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو باید اصلاح شود.
درنهایت آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، باتوجه به‌شرایط اقتصادی کشور و تورمی که دامن آن را گرفته، کاهش قیمت رسمی خودروهای تولید داخل دور از انتظار خواهد بود؛ چراکه بعید است با امضای برجام بتوان هزینه‌های تولید را کاهش داد؛ همچنین به‌گفته کارشناسان درحال حاضر قیمت خودرو در کارخانه حداقل ۳۰ درصد با قیمت تمام‌شده فاصله دارد و با توجه به‌شرایط فعلی شرکت‌های خودروسازی کشور، امضای برجام می‌تواند تاثیری موقت و کوتاه‌مدت بر قیمت خودرو داشته باشد.
چراکه دراین صورت خودروسازان تنها می‌توانند خرید مستقیم را آغاز کنند و درست است که با خرید مستقیم مواداولیه تا حدی هزینه‌ها کاهش خواهد یافت، اما مشخص نیست که دولت و مجموعه وزارت صمت برای واردات خودرو چه‌تصمیمی خواهند گرفت و همین‌طور تا زمانی که خرید مواداولیه تنها به‌شکل نقدی امکان‌پذیر باشد، هزینه‌ واردات مواداولیه نیز کم نخواهد بود و همین امر به‌خودی خود منجر به‌افزایش هزینه تمام‌شده خودرو در کارخانه می‌شود.
درحال حاضر افزایش ناگهانی و مرتب قیمت ارز سبب شده است کارشناسان صنعت‌خودرو درمورد شرایط فعلی این بازار و این‌که درآینده چه‌اتفاقی برای آن خواهد افتاد اظهارنظر قاطعی نکنند و منتظر اتخاذ تصمیمی از سوی مسئولان تنظیم بازار دراین‌رابطه باشند.
به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولیدداخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400 سمند LX، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پاس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات و تارای دنده‌ای به‌ترتیب با قیمت 252، 254، 305، 262، 298، 285، 340، 359، 370، 529، 269، 267، 353، 396، 456، 485 و 414 میلیون‌تومان معامله شدند و همچنین پژو 206 تیپ 5 و رانا LX مدل 1399 به‌ترتیب 317 و 246 میلیون‌تومان در بازار قیمت خوردند.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار، محصولات شرکت سایپا شامل پراید 111 و پراید 131 هردو مدل سال 1399 به‌ترتیب با قیمت 180 و 161 میلیون‌تومان معامله شدند و پـــراید 132 مدل 98 برچسب قیمت 156 میلیون‌تومان خورد.
همچنین در مدل‌های 1400 این گروه خودروسازی تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید- مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 178، 187، 182، 197، 189، 210، 195، 197، 200، 275 و 342 میلیون‌تومان دربازار قیمت‌گذاری شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واقع بین IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    1 0
    پراید 111 با 180 میلیون‌ تومان در بازار یکه‌ تازی می‌کند......!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ پراید نگو طلا بگو...........
  • ناصر IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ان شاءالله که روزی برسه بگیم ایران خودرو و سایپا وجود نداره...لعنت به خودروسازان داخلی که دشمن خارجی از اینا رحم و مروت بیشتری داره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =