بازار خودرو

درحالی روز گذشته قیمت برخی خودروها با ورود نرخ ارز به‌کانال 31 هزارتومان به‌طرز عجیبی افزایش یافت که در میان آن‌ها باید از پراید 131 یاد کنیم که روز گذشته دربازار با قیمت عجیب و غریب 163 میلیون‌تومان توسط دلالان به‌فروش رسید و به‌نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرایط بازار خودرو به‌گونه‌ای پیش می‌رود که هر روزه بر اثر نوسانات نرخ ارز قیمت‌های عجیب و غریبی در آن رقم می‌خورد. افزایش نرخ ارز و رد شدن آن از کانال 30 هزارتومان سبب شده است دلالان و سودجویان از قیمت‌گذاری‌های کاذب بیش‌ترین سود را ببرند. درحالی روز گذشته قیمت برخی خودروها با ورود نرخ ارز به‌کانال 31 هزارتومان به‌طرز عجیبی افزایش یافت که در میان آن‌ها باید از پراید 131 یاد کنیم که روز گذشته دربازار با قیمت عجیب و غریب 163 میلیون‌تومان توسط دلالان به‌فروش رسید و به‌نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد.
به‌اعتقاد فروشندگان خودرو افزایش قیمت دلار و کاهش عرضه خودرو از عواملی است که این روزها به‌التهاب بازار خودرو بیش از پیش دامن می‌زند و دراین میان تنها مصرف‌کننده است که مدام به‌حیرت می‌افتد و به‌همین دلیل خرید و فروش خودرو کاملا راکد شده است. درهمین راستا هم‌زمان با روند صعودی نرخ ارز در بازار خودرو معاملات تا حد زیادی متوقف شده است و اکثر فروشندگان رقم‌های بالایی را برای فروش خودروها اعلام می‌کنند. علاوه‌بر این خریداران نیز به‌امید ثبات قیمت‌ها دست از خرید کشیده‌اند.
البته فعالان بازار بر این باور هستند که آن دسته از فروشندگانی که نیاز ضروری به‌فروش خودرو دارند به‌دنبال مشتری می‌گردند؛ اما همان‌طور که گفته شد خریداران نیز منتظر ثبات قیمت‌ها هستند. برخی نیز معتقدند درشرایط فعلی قدرت چانه‌زنی خریدار برای خرید خودرو افزایش می‌یابد. اما درنهایت باور بازار این است که قیمت خودرو منطقی نیست و همین امر به‌رکود خرید و فروش بیش از پیش دامن می‌زند.
البته تعدادی از فروشندگان درسودای فروش خودرو خود با حداکثر قیمت روز کاری را پشت سر می‌گذارند و مصرف‌کنندگان نیز با مشاهده قیمت‌های کاذب ترجیح می‌دهند خریدی نداشته باشند. درمجموع بازار خودرو طی هفته‌های اخیر شاهد بلاتکلیفی شدیدی است.
از طرفی آمارها نشان می‌دهد تولید خودرو در هشت‌ ماه ابتدایی سال‌جاری پنج درصد رشد کرده و هم‌زمان با آن نرخ فروش کارخانه‌ای خودرو 64.5 درصد افزایش یافته است و این موضوع به‌رشد 108 درصدی درآمد شرکت‌های خودروسازی‌ منجر شده است. با این حال این افزایش درآمد به‌معنای افزایش سود این شرکت‌ها نیست و شرکت‌های خودروساز همچنان زیان‌ده‌ترین صنعت در اقتصاد ایران به‌شمار می‌روند.
بازار خودرو روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و قیمت‌ها به‌طور مداوم درحال افزایش است. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. آمارها در ایران از حجم تقاضا برای خرید خودرو سالانه بین یک تا 1.5 میلیون دستگاه حکایت دارد و با این حال یکی از کارشناسان صنعت‌خودرو می‌گوید ظرفیت تقاضای خودرو دربازار ایران درشرایط مطلوب بین یک تا یک‌میلیون‌ و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو است؛ نه در وضعیت کنونی که قدرت خرید کاهش یافته است. این پیش‌بینی با استناد به‌تولید یک‌میلیون ‌و 400 هزار دستگاه خودرو درسال 1396 است که شرکت‌های خودروساز برای فروش تولیداتشان مجبور شدند 25 میلیون‌تومان وام به‌مشتریان بپردازند. با این حال علیرضا رزم‌حسینی، وزیر پیشین صنعت بهمن‌ماه سال گذشته نیاز سالانه ایران به‌خودرو را دو میلیون دستگاه اعلام کرد و دراین‌باره گفت: «اگر بخواهیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم به‌این رقم اضافه خواهد شد.» این ارقام نشان می‌دهد کف تقاضا برای خرید خودرو در ایران سالانه حداقل یک‌میلیون دستگاه است. اما آیا میزان تولید فعلی کفاف تقاضا را در بازار خودرو داخل کشور می‌دهد؟
آمارها حکایت از این دارد که خودروسازان در هشت ‌ماه سال‌ جاری 607 هزار و 687 دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان نسبت به‌سال قبل 4.9 درصد رشد داشته است. شرکت‌های خودروساز ماهانه به‌طور متوسط 76 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند و چنانچه روند تولید با سرعت فعلی ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود تا پایان سال 305 هزار دستگاه خودرو جدید تولید شود و جمع کل تولید صنعت‌خودرو در سال 1400 به 900 تا 950 هزار دستگاه برسد. با این حال با توجه به‌نوسان‌های تولید در ماه‌های جاری به‌نظر نمی‌رسد شرکت‌های خودروساز به‌این هدف دست پیدا کنند و هنوز بین تولید و تقاضا فاصله زیادی وجود دارد و به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو غیر از افزایش نرخ ارز و قیمت نهاده‌های تولید همین فاصله بین تولید و تقاضا باشد. اطلاعات جزئی‌تر از میزان تولید شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد میزان تولید شرکت ایران‌خودرو در هشت‌ ماه سال‌جاری تنها نیم‌درصد و سایپا شش درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
آمارها نشان می‌دهد جمع کل خودروهای فروخته‌شده در سال‌جاری هشت درصد بیش‌تر از پارسال است و سال قبل شرکت‌های خودروساز 528 هزار و 318 دستگاه خودرو فروخته بودند که این میزان امسال با 42 هزار دستگاه افزایش به 570 هزار دستگاه رسیده است. با این حال مقایسه آمار میزان تولید و فروش نشان می‌دهد جمع کل خودروهای فروخته‌شده 37 هزار و 229 دستگاه کمتر از میزان خودروهای تولیدشده بوده است.
با این میزان فروش، جمع کل درآمد شرکت‌های خودروساز در هشت‌ ماه سال‌جاری با 108 درصد افزایش به 66 هزار و 691 میلیاردتومان رسیده است. ارزش خودروهایی که خودروسازان درسال‌ جاری فروخته‌اند 35 هزارمیلیارد تومان بیش‌تر از سال گذشته بوده است و البته بخشی از دلایل رشد درآمد این شرکت‌ها ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها در کارخانه است. نکته حائز اهمیت این‌که با وجود این افزایش درآمد، روند سودآوری شرکت‌های خودروساز به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری همچنان مطلوب نیست و شرکت‌های خودروساز با 83 هزارمیلیاردتومان زیان انباشته، بدترین عملکرد را در کل اقتصاد ایران دارند.
مقایسه میانگین قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی‌ در هشت‌ ماه امسال نسبت به هشت‌ ماه سال گذشته روند روبه‌رشد را نشان می‌دهد و بخشی از دلایل رشد 108 درصدی درآمد این شرکت‌ها ناشی از افزایش نرخ فروش محصولاتشان بوده است؛ زیرا طبق مستندات موجود قیمت محصولات شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد در هشت ‌ماه امسال به‌طور میانگین 64.5 درصد رشد کرده است و بیش‌ترین رشد قیمت در هشت ‌ماه امسال مربوط به‌خودروهای تولیدی درشرکت‌های زامیاد و ایران‌خودرو بوده است.
میانگین قیمت محصولات زامیاد در هشت‌ ماه امسال نسبت به‌پارسال 91 درصد و نرخ محصولات ایران‌خودرو 76 درصد افزایش یافته است و میانگین سبد محصولات زامیاد درسال گذشته 148 میلیون‌ و 500 هزارتومان بود که این میزان امسال با 135 میلیون‌تومان افزایش به 283 میلیون ‌و 500 هزارتومان رسیده است.
میانگین قیمت سبد محصولات ایران‌خودرو هم درسال ‌جاری 107 میلیون‌تومان افزایش داشته است. یعنی این‌که برای خرید یک سبد از محصولات ایران‌خودرو درسال‌ جاری به‌قیمت کارخانه باید 247 میلیون‌تومان بیش‌تر از پارسال پرداخت شود. همچنین نرخ فروش محصولات سایپا نیز در هشت‌ ماه سال‌جاری 43درصد نسبت به‌سال گذشته افزایش یافته است.
درحال حاضر افزایش قیمت ارز سبب شده است کارشناسان صنعت‌خودرو تا حدودی درمورد این‌که شرایط بازار درآینده چگونه خواهد بود، اظهارنظری نکنند و منتظر باشند تا از سمت مسئولان تنظیم بازار درمورد این اوضاع آشفته تصمیم‌گیری شود. به‌گزارش «دنیای‌خودرو» درمهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400 سمند LX، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پاس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات و تارای دنده‌ای هستند که به‌ترتیب با قیمت 251، 255، 306، 262، 299، 286، 341، 363، 374، 529، 271، 267، 354، 397، 458، 489 و 415 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسند و همچنین پژو 206 تیپ 5 و رانای LX مدل 1399 به‌ترتیب با قیمت 317 و 246 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 و پراید 131 مدل 1399 و پراید 132 مدل 1398 به‌ترتیب 182، 163 و 156 میلیون‌تومان و در مدل‌های 1400 این گروه خودروسازی تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 178، 189، 183، 197، 190، 211، 195، 199، 201، 276 و 342 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =