پژو

به‌گفته لیندا جکسون مدیرعامل پژو این برند فرانسوی تا سال 2030 تنها مدل‌های تمام‌التریکی را در اروپا عرضه خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحالی‌ که استلانتیس خود را برای گذار از سوی موتورهای درون‌سوز به‌سوی خودروهای الکتریکی آماده می‌کند، به‌گفته لیندا جکسون مدیرعامل پژو این برند فرانسوی تا سال 2030 تنها مدل‌های تمام‌التریکی را در اروپا عرضه خواهد کرد. آن‌طور که جکسون گفته پژو پس از این تاریخ همچنان برای سایر خریداران خود در بازارهای جهانی به‌تولید مدل‌های درون‌سوز ادامه خواهد داد.

ادامه تولید درون‌سوزها برای بازارهای غیراروپایی
جکسون در گفت‌وگو با نشریه «اتوموتیو نیوز» اروپا گفت: «همان‌طور که ما در استفاده از پلت‌فرم‌های جدید استلانتیس از جمله STLA به‌سایزهای کوچک، متوسط و بزرگ توجه داریم، تا سال 2030 تمام مدل‌های ما الکتریکی خواهد بود. اما باید همچنان اطمینان بدهم که ما برای سایر مشتریان بین‌المللی‌مان تولید مدل‌های درون‌سوز را ادامه خواهیم داد.»
این اقدام پژو پنج سال زودتر از تاریخ مشخص‌شده توسط اتحادیه‌اروپا برای آخرین مهلت عرضه خودروهای برقی توسط خودروسازان این ناحیه (یعنی سال 2035) روی خواهد داد. تعدادی از خودروسازان اروپایی تاکنون اعلام کرده‌اند که پیش از فرجه مشخص‌شده توسط اتحادیه‌اروپا محصولاتی صرفا الکتریکی را عرضه خواهند کرد و سایر برندهای استلانتیس که اعلام کرده‌اند پیش از سال 2035 به‌عرضه مدل‌های تمام‌الکتریکی خواهند پرداخت عبارتند از DS (از سال 2026)، آلفارومئو (از سال 2027) و اوپل-واکسهال (از سال 2028). کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس گفته که این گروه خودروسازی بین‌المللی قصد دارد تا سال 2030 بیش از 70 درصد فروش خود را در بازار اروپا و بیش از 40 درصد آن را در آمریکا به‌خودروهای پاک یا با آلایندگی اندک (اعم از تمام‌الکتریکی یا هیبرید) اختصاص دهد.

چهار پلت‌فرم الکتریکی
قرار است در اواسط دهه حاضر استلانتیس تمام مدل‌های خود را با چهار پلت‌فرم برقی با نام کلی STLA (مدل‌های کوچک، متوسط، بزرگ و فریم (مخصوص وانت‌ها)) عرضه کند. این پلت‌فرم‌ها برای پیشرانه‌های تمام‌الکتریکی طراحی شده‌اند؛ اما همچنان امکان سوار شدن پیشرانه‌های درون‌سوز نیز برای بازارها یا بخش‌هایی که شتاب گذار به‌سمت الکتریکی‌ شدن در آن‌ها کندتر است وجود دارد.
درحال حاضر خط‌تولید پژو 70 درصد الکتریکی است و این شامل مدل‌های تمام‌الکتریکی یا پلاگین-هیبرید می‌شود. از جمله محصولات الکتریکی پژو می‌توان به‌شاسی‌بلند کوچک 2008 و مدل کوچک 208 و شاسی‌بلند جمع‌وجور 3008 نسخه هیبرید، خودرو جمع‌وجور 308 (که نسخه برقی آن از سال 2023 عرضه خواهد شد) و همچنین ون‌های تجاری اشاره کرد. تنها مدل‌های غیرالکتریکی پژو عبارتند از خودرو مینی 108 که به‌زودی از خط‌تولید این شرکت خارج خواهد شد و شاسی‌بلند سایز متوسط 5008.

خط‌تولید الکتریکی
به‌گفته لیندا جکسون تا سال 2024 تمام خط‌تولید پژو الکتریکی خواهد شد و برنامه مهم بعدی پژو برای عرضه از یک محصول الکتریکی به‌نسخه تمام‌الکتریکی 3008 مربوط می‌شود که قرار است درکارخانه سوشوی پژو در شرق فرانسه ساخته شود.
پژو هنوز جزئیات مربوط به‌سایر گزینه‌های پیشرانه‌ این مدل را اعلام نکرده است. به‌گفته جکسون 20 درصد از فروش مدل 208 به‌مدل‌های تمام‌الکتریکی مربوط بوده که بسیار بیش‌تر از برآورد اولیه این شرکت (چیزی بین 10 تا 15 درصد) بوده است.
مدل تمام‌الکتریکی ای-2008 با شتاب کم‌تری فروش رفته که این مساله نشان می‌دهد برای بسیاری از مشتریان پژو این محصول گزینه اصلی به‌شمار می‌رود. جکسون دراین‌باره گفت: «فروش ای-2008 تا حدی پایین‌تر از ای-208 است؛ زیرا این محصول خودرو اصلی بسیاری از مشتریان به‌شمار می‌رود و درنتیجه خیلی‌ها اغلب در این شرایط به‌دنبال محصولی هستند که بتوانند با آن مسافت‌هایی طولانی‌تر را رانندگی کنند. این دسته از مشتریان هنوز درتردید هستند که آیا خودروهای برقی برایشان مناسب است یا خیر.»

شتاب آن‌ها، تعلل ما!
درهمین روزهای اخیر تویوتا نیز اعلام کرد که با استفاده از ترکیبی از فناوری‌های مختلف تلاش خواهد کرد میزان آلایندگی محصولاتش را تا سال 2035 در اروپا به‌صفر برساند. درحالی ‌که این روزها ما متاسفانه مجبور به‌دم و بازدم درترکیب‌های سمی کربنی هستیم و به‌نظر نمی‌رسد که کسی نیز برایش اهمیت چندانی داشته باشد. درنهایت شاهدیم که خودروسازان مطرح در بسیاری از کشورهای جهان برای پایان دادن به‌انتشار گازهای سمی و گلخانه‌ای تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند و از میان آن‌ها می‌توان به‌جگوار، فورد و آئودی اشاره کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =