بازار خودرو

سیگنال‌های کاهش قیمت خودرو در بازار درحالی به‌چشم می‌خورد که فاصله قیمت کارخانه و بازار انواع محصول به‌طور میانگین هنوز بیش از ۱۰۰ میلیون‌تومان است.

به گزارش «اخبار خودرو»،سیگنال‌های کاهش قیمت خودرو در بازار درحالی به‌چشم می‌خورد که فاصله قیمت کارخانه و بازار انواع محصول به‌طور میانگین هنوز بیش از ۱۰۰ میلیون‌تومان است. این درحالی است که طی ساعات دیروز دربازار خودرو با افزایش قیمت‌ محسوسی مواجه نبودیم و انواع محصولات داخلی همچنان با بهای تعیین‌شده درهفته گذشته خریدوفروش می‌شدند. برهمین اساس هفته گذشته همراه با افزایش نرخ‌ دلار، قیمت خودروهای داخلی دو تا سه‌میلیون‌تومان و مدل‌های مونتاژی پنج‌درصد افزایش یافت. اما روز گذشته با روند کاهشی نرخ ارز تا حدی شاهد ثبات قیمت دراین بخش از بازار بودیم. البته برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها بازار واکنش چندانی به‌افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا نداشت و همچنان تنها با نوسانات نرخ ارز شاهد تغییرات قیمتی هستیم.
کاهش قیمت خودرو سبب شده است خریداران خودرو بیش از پیش به‌مذاکرات وین و کاهش نرخ ارز و به‌تبع آن کاهش بهای خودرو دربازار امیدوار باشند. تا جایی که کارشناسان حوزه خودرو لغو تحریم‌ها را منجر به‌کاهش حداقل ۲۰ درصدی قیمت انواع قطعات وارداتی باکیفیت می‌دانند و معتقدند با لغو تحریم‌ها درکنار کاهش نرخ ارز و کاهش قیمت قطعات وارداتی خودرو، بهای خودروهای داخلی نیز با کاهش محسوسی همراه خواهد شد. همچنین کارشناسان براین باورند که اگر در امتداد مذاکرات مساله FATF نیز حل شود نیاز به‌نقدینگی در خرید کاهش می‌یابد و شرکت‌ها می‌توانند مدت‌دار خرید کنند و قیمت قطعات در ایران حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. از طرفی نرخ ارز مستقیما بر بازار خودرو تاثیر نمی‌گذارد؛ بلکه اثر تورمی آن به‌بازار جهت می‌دهد. با این تفاصیل اگر دولت به‌سمت کوچک کردن ساختار خود نرود، به‌نتیجه رسیدن مذاکرات در بلندمدت تاثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت.
بازارها پس از دریافت سیگنال‌های بودجه‌ای اکنون منتظر سیگنال‌های جدید از مذاکرات وین هستند و به‌نظر می‌رسد زیر سایه این مذاکرات دروضعیت ثبات قیمت قرار گرفته‌اند. این درحالی است که با دریافت سیگنال‌های مثبت درمعاملات بازار ارز شاهد افت محسوس قیمت‌ها از محدوده‌های قبلی هستیم و دلار در بازار آزاد محدوده‌های پایین‌تر قیمتی را به‌خود دیده و به‌نظر می‌رسد فروش نقدی دلار آزاد دربازار تقریبا 200 تومان از نرخ‌های سایت و فضای مجازی پایین‌تر باشد که این مساله می‌تواند از بازگشت انتظارات حکایت کند. البته از وین هم سیگنال‌های مثبت به‌گوش می‌رسد و هم سیگنال‌های منفی؛ اما به‌طور کلی دو خودروساز بزرگ ایران‌خودرو و سایپا به‌آن واکنش خاصی نشان نداده‌اند.
از طرفی تعیین قیمت خودرو به‌شکل دستوری نشان می‌دهد درک درستی از تولید و مصرف و متعاقب آن تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود ندارد و توجه مقطعی تنها به‌بخشی از زنجیره صنعت‌خودرو مشکل این صنعت را برطرف نمی‌کند؛ بلکه برای رفع مشکلات ‌باید از ابتدای زنجیره تولید تا انتهای آن به‌شکل سیستماتیک مورد ‌بررسی قرار گیرد. زنجیره تولید خودرو یک طیف گسترده‌ از فعالان این عرصه را دربرمی‌گیرد و قیمت‌گذاری دستوری در هیچ مقطعی نه‌تنها رضایت تولیدکنندگان را حاصل نکرده، بلکه نتوانسته در جلب رضایت مصرف‌کنندگان نیز موفق باشد. قیمت‌گذاری دستوری مشکلی از صنعت‌خودرو حل نمی‌کند و این تنها بازار و شرایط رقابتی در آن است که می‌تواند به‌درستی تعیین‌کننده قیمت خودرو باشد. از طرفی درحال حاضر، رقابت از بازار حذف شده و با انحصار و صدور فرمان قرار است مشکلات صنعت‌خودرو رفع شود که روشی نادرست است و به‌احتمال زیاد جواب نخواهد داد.
واگذاری قیمت خودرو به‌بازار موجب واقعی شدن قیمت خودرو، ارتقای کیفیت و برقراری رقابت میان خودروسازان داخلی خواهد شد که منافع حاصل از ایجاد رقابت نیز به‌سود مصرف‌کننده است. همچنین اصلاح قیمت‌ها در بلندمدت به‌سود بخش تولید کشور خواهد بود؛ به‌این معنا که خودروساز می‌تواند در جایگاه بین‌المللی قرار بگیرد و خودرو و قطعات تولیدی خودش را صادر کند. اما بازاری که رقابتی نیست، موجب سستی و تضعیف خودروساز می‌شود؛ زیرا هر خودرویی با هر کیفیتی تولید کنیم، بازار خواهان آن است و تولیدکنندگان درک درستی از رقابت در تجارت خارجی پیدا نخواهند کرد. شیوه قیمت‌گذاری دستوری حرکتی سیاسی و مسکنی موقت است و این شیوه مواجهه با صنعت‌خودرو، به‌حل مشکلات آن کمک چندانی نمی‌کند. درحال حاضر نیاز سالانه بازار خودرو کشور، حدود دومیلیون دستگاه است و با قیمت‌گذاری دستوری، تولید این میزان خودرو قطعا محقق نخواهد شد.
تناسب میان عرضه و تقاضا، سودآوری معقول تولید برای خودروسازان، ارتقای کیفیت و رعایت حقوق مصرف‌کننده به‌عنوان چالش‌های اصلی و کنونی صنعت‌خودرو تاکنون مورد غفلت واقع شده است؛ درحالی که صنعت‌خودرو یک مجموعه را شامل می‌شود و نتیجه بی‌توجهی به‌مجموعه این عوامل موجب می‌شود در راستای اجرایی کردن راهکارهایی انرژی صرف شود که تنها به‌عنوان مسکن عمل می‌کنند. درحوزه صنعت‌خودرو همواره با خرید زمان، رفع مشکلات این صنعت به‌آینده واگذار شده و همین امر موجب شده است مشکلات این صنعت به‌قوت خود باقی بماند. درحال حاضر، میزان عرضه با تقاضا مطابقت ندارد و ابتدا باید عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگ شوند و سپس رقابت ایجاد شود که این دو عامل، از اصول اساسی در اقتصاد و تولید است و نادیده گرفتن این دو اصل و اقدامات دستوری، عملی نادرست است و به‌صنعت‌خودرو کشور بیش از پیش لطمه وارد می‌کند.
درحال حاضر کاهش نرخ ارز در روز گذشنه سبب شده است که شاهد سیگنال‌های کاهشی در بازار آزاد خودرو باشیم. البته نباید از سیگنال‌های مثبت مذاکرات وین نیز غافل شد؛ چرا که قطعا بر بازار ارز بی‌تاثیر نیست. به‌گزارش «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400، خودرو سمند LX، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX ، پژو 405SLX ، پژو پارس سال، پژو پارس TU5 ، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دناپلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات، و تارای دنده‌ای هستند که به‌ترتیب با قیمت 253، 259، 303، 275، 301، 274، 337، 361، 369، 535، 267، 263، 355، 396، 471، 500، 407 میلیون‌تومان معامله می‌شوند و همچنین پژو 206 تیپ 5 و رانا LX مدل 1399 به‌ترتیب با قیمت 317 و 246 میلیون‌تومان دربازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 و پراید 131 مدل 1399 به‌ترتیب با قیمت 183 و 163 میلیون‌تومان و پراید 132 مدل 98 با قیمت 158 میلیون‌تومان و درمدل‌های 1400 این گروه خودروسازی، تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با بهای 177، 193، 182، 198، 190، 212، 194، 198، 200، 282 و 343 میلیون‌تومان دربازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =