لنت‌‌ترمز تقلبی

اخیرا با تلاش گسترده شرکت لنت‌پارس و همراهی پلیس آگاهی و حمایت قوه‌قضائیه محموله بزرگی از اقلام لنت‌ترمز تقلبی به‌همراه چندین انبار و کارگاه به‌اصطلاح زیرپله‌ای که درشرایط بسیار ابتدایی و غیراستاندارد با استفاده از مواداولیه نامرغوب دست به‌تولید و بسته‌بندی لنت تقلبی می‌زدند کشف و ضبط شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،اخیرا با تلاش گسترده شرکت لنت‌پارس و همراهی پلیس آگاهی و حمایت قوه‌قضائیه محموله بزرگی از اقلام لنت‌ترمز تقلبی به‌همراه چندین انبار و کارگاه به‌اصطلاح زیرپله‌ای که درشرایط بسیار ابتدایی و غیراستاندارد با استفاده از مواداولیه نامرغوب دست به‌تولید و بسته‌بندی لنت تقلبی می‌زدند کشف و ضبط شد که بازتاب رسانه‌ای قابل توجهی داشت. این کشفیات علاوه‌بر برندهای کپی‌شده از شرکت لنت‌پارس شامل چندین برند داخلی و خارجی دیگر نیز بود. در این خصوص شرکت لنت‌پارس که سال‌هاست با معضل سوءاستفاده از نشان تجاری‌اش توسط متقلبین مواجه است و درچندین نوبت نیز با زحمت فراوان و همکاری مراجع قانونی موفق به‌کشف چندین مورد مشابه شده است (متاسفانه در اکثر موارد، مجرم و متخلف با تامین وثیقه یا تنها با پرداخت جریمه نقدی آزاد شده است) با اعلام نظر و مواضع خود خواستار برخورد جدی و تاثیرگذار با متخلفان دراین بخش از صنعت‌ و بازار لوازم‌یدکی شد. به‌نظر می‌رسد دراین خصوص مجازات درنظر گرفته‌شده از بازدارندگی لازم برخوردار نیست و درهمین راستا ضروری به‌نظر می‌رسد که قانون‌گذار محترم و مسئولین مربوطه با توجه به‌اهمیت قطعات ایمنی در خودرو، درتنظیم قوانین و مجازات مربوط به‌آن یک بازنگری کلی و درعین حال اساسی داشته باشند.اما همان‌طور که درابتدای مطلب نیز به‌آن اشاره شد، طی هفته‌های اخیر و به‌واسطه تلاش‌های شرکت لنت‌پارس و همچنین همکاری مستمر قوه‌قضائیه و اداره سیزدهم آگاهی تهران، دو کارگاه و همچنین چند انبار بزرگ تولید و احتکار لنت‌ترمزهای تقلبی و بی‌کیفیت کشف و ضبط شد. درهمین راستا بیش از ۳۰ تن لنت‌ترمز تقلبی با جعبه و بسته‌بندی برندهای مطرح ایرانی و خارجی در این انبارها یافت شد و دراین خصوص یکی از مدیران شرکت لنت‌پارس به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «با پایش بازار لنت در بورس لوازم‌یدکی تهران متوجه عرضه محصولات تقلبی در زیرزمین پاساژی با نام کاشانی شدیم که متعاقب آن پیگیری‌های فراوانی از سوی نهادهای مختلفی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و غیره صورت گرفت و از طریق قوه‌قضائیه نیز پیگیری‌های لازم به‌عمل آمد.»
وی درخصوص چگونگی کشف انبارهای مذکور که محل دپوی محصولاتی با برندهای متفاوتی نیز هست، اظهار کرد: «طی یک دسته اقدامات حرفه‌ای موفق به‌شناسایی و کشف انبار محتوی تولیدات تقلبی شدیم که به‌وسیله توزیع‌کنندگانی درمنطقه قلعه‌حسن‌خان و خیابان خاوران تهران و همچنین نقاطی دراستان قزوین اداره می‌شد و نکته جالب دراین خصوص شیوه کاری این افراد سودجو بود که انبوهی از لنت‌های تقلبی را درمیان قطعات اصلی جای داده و انبار کرده‌ بودند که با بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد این لنت‌ها برای توزیع درشهرستان‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شوند و کم‌تر به‌بازار اصلی تهران راه پیدا می کنند. هرچند مشخص شده در برخی پاساژها مراکز توزیع لنت‌های تقلبی و غیراصلی و البته نامرغوب و خطرناک ایجاد شده که ضرورت برخورد با صاحبان آن و جمع‌آوری این لنت‌ها به‌شدت احساس می‌شود.»
به‌گفته این مدیر شرکت‌ لنت‌پارس، فرد توزیع‌کننده دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده، اما با قید وثیقه آزاد شده است. در اینجا به‌نظر می‌رسد باید با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان این نوع لنت‌های تقلبی برخورد جدی‌تری صورت گیرد. درعین حال جالب‌تر آن‌که برخی نمایندگان برندهای خارجی فعال درکشور با آن‌که می‌دانند محصولات بی‌کیفیت و تقلبی با نام و بسته‌بندی محصولاتشان راهی بازار می‌شوند، در برابر چنین عمل مجرمانه‌ای تنها سکوت کرده‌اند که البته این مساله می‌تواند ناشی از آن باشد که این دسته از نمایندگان نیز با توجه به‌ممنوعیت واردات لنت‌ترمز به‌کشور، تلاش می‌کنند تا حدامکان پایشان به‌این ماجرا باز نشود.
وی درخصوص این‌که چرا این محصولات تقلبی با نام برندهای خارجی مطرح به‌راحتی درمکانی مانند خیابان چراغ برق تهران به‌فروش می‌رسد؟ تصریح می‌کند: «فروشنده لنت‌های خارجی تقلبی درخصوص این‌که چگونه این نوع محصولات را با نام محصول اصلی به‌فروش می‌رساند اظهار کرد دلیل این‌که برخی فروشندگان لنت بیش‌تر محصولات تقلبی خارجی را عرضه می‌کنند این است که این نوع محصولات دربازار اصولا متولی خاصی ندارد. یعنی هرچقدر هم که محصولات تقلبی از آن به‌فروش برسد، کسی پیگیر آن نیست و با این تفاصیل متخلفان سعی می‌کنند لنت‌های خارجی را که واردکننده‌ها پیگیر وضعیت فروش آن نیستند به‌بازار تزریق و عرضه‌ کنند. به‌همین دلیل لنت‌های تولید داخل با ترس و واهمه به‌فروش می‌رسند و بیش‌تر در انبارها دپو می‌شوند و این درحالی است که این نوع لنت‌ها کمتر درویترین‌ فروشگاه‌ها درسطح شهر به‌چشم می‌خورد. این درحالی است که محصولات تقلبی با نام برندهای داخلی به‌دلیل نظارت بیش‌تر و موثرتر شرکت‌ها از جمله لنت پارس به‌سختی خرید و فروش می‌شود و درمعرض دید مشتری نیز قرار نمی‌گیرد. با این تفاصیل پیگیری حقوقی از سوی شرکت‌هایی که اجناس تقلبی با نام و طرح بسته‌بندی آن‌ها در این انبارها کشف شده ضروری به‌نظر می‌رسد و واضح است که این مساله نباید تنها توسط یک شرکت پیگیری و دنبال شود.» این مدیر لنت‌پارس، همچنین تاکید کرد: «درحال حاضر کارگاه‌های بسیاری قطعات غیراستاندارد و تقلبی تولید می‌کنند و با بررسی و آزمایش این نوع لنت‌ها درمی‌یابیم که تمام نسخه‌ها از رده خارج هستند. درواقع این نوع لنت‌ به‌راحتی از روی بک‌پلیت جدا شده و همچنین روی این محصولات آرم استاندارد، هولوگرام و کد رهگیری نیز جعل شده است.»
درپایان یادآور می‌شود از آن‌جایی که لنت‌ترمز قطعه فوق ایمنی و با اهمیتی در خودرو محسوب می‌شود، ضروری به‌نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان محترم ضمن تهیه و تامین این اقلام از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز و معتبر، درصورت برخورد با هرگونه مورد مشابه، نسبت به‌پیگیری موضوع از طریق مراجع قانونی و آگاه ساختن انجمن لنت‌سازان یا شرکت لنت‌پارس اقدام و به‌سهم خود از هرنوع ضایعه و تخلفی در این زمینه جلوگیری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =