بازار خودرو

درشرایطی که بازار خودرو منتظر خبری تاثیرگذار از سوی هیات ایرانی مستقر در وین بر سر مذاکرات هسته‌ای برجام است و این روزها راکد شده، محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو در بازار آزاد با ثبات همراه بوده.

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که بازار خودرو منتظر خبری تاثیرگذار از سوی هیات ایرانی مستقر در وین بر سر مذاکرات هسته‌ای برجام است و این روزها راکد شده، محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو در بازار آزاد با ثبات همراه بوده؛ اما از طرفی افزایش قیمت در برخی محصولات گروه خودروسازی سایپا وجوددارد. این روزها بهای برخی محصولات این خودروساز در بازار آزاد افزایش یافته است.
درسال‌های اخیر، تعیین قیمت خودروهای تولیدشده درشرکت‌های خودروسازی، همواره محل بحث و نزاع بوده و در سال‌های گذشته این مساله بین سازمان حمایت از مصرف‌کننده، شورای‌رقابت و ستاد تنظیم بازار در رفت و آمد بوده و خودروسازان نیز از نحوه قیمت‌گذاری خودرو رضایت نداشته‌اند. شاید به‌همین دلیل بود که حدود 10 روز قبل، ستاد تنظیم بازار با در نظر گرفتن تورم درصنعت‌خودرو، به‌افزایش قیمت خودرو تن داد. درمقابل، خودروسازان قول افزایش تیراژ داده‌اند تا التهابات بازار خودرو فروکش کند.
این درشرایطی است که کارشناسان صنعت‌خودرو معتقدند در کشور ما و با شرایط موجود و با توجه به‌روال گذاشته و کنونی، امکان تحول جدی در صنعت‌خودرو به‌شکلی که بتواند مصرف‌کننده و خودروساز را به‌طور هم‌زمان راضی نگه دارد، وجود ندارد. درواقع درچنین شرایطی مردم به‌قیمت و کیفیت مطلوب نمی‌رسند. از طرفی کسانی که درشرایط فعلی بازار، خودرو خریداری می‌کنند و در این بازار فعالیت دارند، مصرف‌کننده نبوده و خریدشان برای نیاز شخصی نیست. خریداران خودرو درحال حاضر دلالان و سودجویانی هستند که برای سرمایه‌گذاری و دلالی، خودرو را خریداری می‌کنند. اتفاقی که سبب می‌شود سود ناشی از فروش خودرو در بازار آزاد که با قیمت‌های عجیب و غریب معامله می‌شود به‌جیب دلالان برود و خودروسازان سودی نکنند. از طرفی، خودروسازان زیر بار قرض رفته و مجبور هستند بهره‌های سنگینی روی وام‌های بانکی پرداخت کنند. براین اساس، خودروساز برای ادامه فعالیت در این وضعیت و شرایط نابسامان صنعتی، از توان لازم برخوردار نیست.
پس از آن‌که واردات خودرو به‌کشور ممنوع شد، مردم همچنان با تبعات آن از جمله افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی، کمبود عرضه و نبود محصول باکیفیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و صنعت‌خودرو نیز چشم‌انداز روشنی را پیش روی خود نمی‌بیند. هرچند که در این شرایط باید گفت تحریم‌ها نیز به‌آشفتگی این بازار دامن می‌زنند که از آن جمله می‌توان به‌کمبود یا عدم‌تامین قطعه و قیمت بالای آن اشاره کرد. این درحالی است که خودرو به‌مرور زمان به‌کالایی سرمایه‌ای بدل شده و تعدادی دلال پرقدرت نقش پررنگی را در این بازار آشفته بازی می‌کنند.
کارشناسان بازار خودرو معتقدند که ناتمام ماندن و نامشخص بودن نتایج این دور از مذاکرات یکی از دلایلی است که سردرگمی در بازار را به‌همراه داشته و موجب شده است فرآیند خریدوفروش در بازار خودرو امروز بیش از پیش شکل نزولی به‌خود بگیرد.
با این تفاصیل می‌توان گفت درحال حاضر خریداران و فروشندگان درانتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات هستند و تمایلی برای ورود به‌بازار ندارند. از همین رو بازار خودرو بسیار ساکن و راکد است. درعین حال با توجه به‌نوسان نرخ ارز خرید و فروش خودرو رونقی ندارد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در روزهای پایانی آذرماه بازار خودرو همچنان راکد باقی بماند. همچنین درشرایط فعلی بازار، فروشندگان قیمت خودروهای خود را بیش از نرخ واقعی آگهی می‌کنند؛ اما پای معامله و فروش، خودرو با قیمت کم‌تری معامله می‌شود. این بدین معناست که در شرایط فعلی بازار، قدرت چانه‌زنی برای خریداران واقعی وجود دارد و اکثر قیمت‌ها واقعی نیستند.
با تمام این موارد باید گفت در ساعات پایانی روز گذشته خبری مبنی بر تایید افزایش قیمت خودرو از سوی معاون قضایی دادستان کل کشور منتشر شد. معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به‌ابهامات اخیر درباره افزایش قیمت خودرو اعلام کرد که این سازمان سریعا به‌موضوع ورود کرده و با مطالبه و ملاحظه دلایل و مستندات و بررسی دقیق و استعلام از مسئولین ذیربط صحت قانونی تصمیمات تنظیم بازار کشور را احراز کرده است.
معاون قضائی دادستان کل کشور گفته است که تصمیمات اخیر به‌رغم میل باطنی دولت در افزایش قیمت‌ها صرفا به‌دلیل شرایط خاص و در راستای حمایت از تولید و تضمین اشتغال پایدار ده‌ها هزار نفر کارگر و درموقعیت اضطراری مصوب شده است.
اتفاقی که باید گفت تا حدود زیادی می‌تواند خودروسازان را به‌ادامه راه امیدوار کند. البته افزایش قیمت خودرو از سوی معاون دادستان کل کشور درحالی تایید شد که پیش از آن یک عضو قضائی شورای‌رقابت و معاون نظارت دیوان عالی کشور چنین افزایشی را غیرقانونی خواند و از تحت‌تعقیب قرار گرفتن متخلفان در این زمینه خبر داد.درنهایت گزارش میدانی «دنیای‌خودرو» از بازار آزاد کشور حکایت از آن دارد که با توجه به‌نوسان نرخ ارز درحدود 30 هزارتومان بازار تا حدودی به‌ثبات رسیده و بهای خودرو سیر نزولی به‌خود گرفته و تا حدی کاهشی شده است. به‌گزارش «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400، خودرو سمند LX، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، با قیمت 254میلیون‌تومان، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتومات، و تارای دنده‌ای هستند که به‌ترتیب با قیمت 259، 301، 274، 304، 278، 339، 363، 370، 532، 270، 263، 356، 399، 476، 507 و 412 میلیون‌تومان معامله می‌شوند و همچنین پژو 206 تیپ 5 و رانا LX هردو مدل 1399 به‌ترتیب با قیمت 320 و 246 میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار در گروه محصولات شرکت سایپا، پراید 111 و پراید 131 هردو مدل 1399 به‌ترتیب با قیمت 182 و 165 میلیون‌تومان، پراید 132 مدل 1398 با قیمت 162 میلیون‌تومان و در مدل‌های 1400 این گروه خودروسازی، تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات و شاهین با سند آزاد به‌ترتیب با قیمت 178، 196، 183، 201، 190، 215، 194، 200، 202، 285 و 344 میلیون‌تومان دربازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =