کد خبر: 238704
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
مناطق آزاد

۲۲۵۰خودرو وارداتی که سال‌هاست در گمرک دپو شدند، بین رایزنی‌های مناطق آزاد برای واگذاری به آنها و صاحبان کالا سرگردان مانده‌اند و تکلیف‌ مشخصی ندارند البته رایزنی‌ها همچنان ادامه دارند و مناطق‌آزاد به طور جدی روی آن حساب کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،۲۲۵۰خودرو وارداتی که سال‌هاست در گمرک دپو شدند، بین رایزنی‌های مناطق آزاد برای واگذاری به آنها و صاحبان کالا سرگردان مانده‌اند و تکلیف‌ مشخصی ندارند البته رایزنی‌ها همچنان ادامه دارند و مناطق‌آزاد به طور جدی روی آن حساب کرده‌اند. به‌تازگی دبیر شورای عالی مناطق آزاد از رایزنی‌های جدی برای ورود خودروها به مناطق آزاد خبر داده است. سعید محمد با اشاره به نگرانی‌ها درمورد تردد خودرو در کیش و قشم گفت: «به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کشور، کمبودهایی در مناطق احساس می‌شود اما با تزریق ۲۳۰۰ خودرو خارجی این کمبود رفع خواهد شد. با حمایت و تصمیم دولت خودروهای توقیفی به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در این جزایر اضافه می‌شود.»
طرح واگذاری خودروها به مناطق آزاد درحالی مطرح است که چندی پیش گمرک ایران برای تعیین تکلیف خودروهای دپوشده چند پیشنهاد به دولت ارائه داد و مقرر شد انجام آن بررسی انجام شود. براساس پیش‌نویس ارائه‌شده توسط ارونقی(معاون وقت گمرک) پیشنهاد شد ثبت‌سفارش برای واردات خودروهای سواری که تا تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۷ دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق ویژه و آزاد هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی بلامانع باشد. این خودروها جریان پرحاشیه‌ای در این سال‌ها داشته‌اند و در مواردی درگیر اختلاف‌نظر دستگاه‌های ذیربط ازجمله گمرک، سازمان اموال تملیکی، وزارت صمت، بانک‌مرکزی و البته سازمان ملی استاندارد بوده‌اند. ازجمله می‌توان به غیراستاندارد بودن خودروهایی مانند بنز و ب‌ام‌و و پورشه اشاره کرد که درنهایت هم توافقی بین دستگاه‌ها صورت نگرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =